کتابداران فردا

بازهم درخود تماشا ميرويم

يك سال از ورود كتابداران فردا به دنياي مجازي گذشت.يك سال باهم بوديم و ازانديشه هاي يكديگر استفاده كرديم. اميدواريم كه سال آينده سالي پرازسلامتي و خيرو بركت براي تمام كتابداران، به خصوص كتابداران فردا باشد. درسال آينده، اگرتوفيق داشتيم، بازهم درخدمتان خواهيم بود وبا كمك هم، ولوله اي دركتابداري و اطلاع رساني ايران به پا خواهيم كرد.فراموش نكنيم كه مابايد هميشه ازشعاردوري ميكنيم و به شعورپناه ميبريم.
سال نو مبارك
نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٥:٤٥ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ٢٦ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

درگاه يا پورتال-قسمت پنجم

براي طراحي يك درگاه، معياري ديگربه نام مالايونگز وجود دارد كه اين معيارها بيشتر فيزيكي و ساختاري هستند.به برخي ازآنها اشاره ميكنيم:
دسترسي به هرلايه اصلي ازهرصفحه اي با يك كليك ماوس
برخورداري ازپيوندهاي فرامتني- داشتن مخاطبين معلوم- خوانا بودن مطالب-
امكان برقراري ارتباط با مخاطبين- بارگذاري سريع صفحات-درج عنوان و نام سازنده-
توانايي درنمايش دوزبانه- فراهم آوري مطالبي كه براي مخاطبين داراي ارزش افزوده هستند-توجه به جزئيات زيبايي شناختي و ….
توصيه هايي براي ساخت يك درگاه:
برخي ازتوصيه هايي كه دراين مورد شده عبارتند از:
صفحات لازم يك درگاه بايد شامل صفحه ورود براي اخذ اجازه ورود توسط كاربر-صفحه خانگي براي ورود به صفحات اصلي درگاه و صفحه پذيرش براي نمايش اطلاعات كلي باشد.
كارمديريت وب و كارهاي سردبيري درگاه را نبايد دستكم گرفت.
پيش شرط موفقيت هردرگاه، وجود گروه بزرگي ازكاربران وفاداراست.
براي مديريت مطالب زياد ميتوان ازصفحاتي كه داراي فهرست پيوندهاست و ((راهگذر)) يا Hall Way ناميده ميشود استفاده نمود.اين صفحات، دسترسي به محتوا را ازطريق پيوندهائي كه برحسب رده ها ذخيره ميشوند فراهم ميكنند.
براي كمك به كاربران براي دستيابي به مطالب درگاه، ابزارهاي ديگري مانند نقشه سايت و جستجو وجود دارد.اين دو ميتوانند كه به عنوان مكمل يكديگرعمل كنند.
گروههاي مخاطب درگاه و نيازهاي آنان ازقبل بايد مشخص شوند.
پايان
با تشكر ازدكتر عبدالحسين فرج پهلو


نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٥:٠٥ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ٢٦ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

ما و کارورزی و ...




۴سال دوره کارشناسی را ۱۲ واحد کارورزی همراهی ميکند و دوره کارشناسی ارشد هم سه واحد کارورزی را دربرميگيرد. آيا تابه حال با خود فکرکرده ايم که دراين ۱۶ واحد درچه کاری ورزيده ميشويم يا چه کاری می آموزيم؟ ظاهرقضيه دراين است که ما بايد اصول نظری را که آموخته ايم درکارورزی به صورت عملی پياده کنيم.يک بعد ديگرقضيه هم آشنا شدن با محيط کتابخانه و تجربه کردن برخورد با مشتريان کتابخانه و نيز فعاليت دربخش خدمات فنی است.اما کارورزی هم مثل خيلی ازموارد ديگردچار بيماری سمبليسم( ب را با فتحه بخوانيد) گرديده است.دانشجويان ما چند صد ساعتی را برای يک کتابخانه کارميکنند و بعد هم قضيه فيصله ميابد.حالا چيزی يادگرفتند يا نه-اهميتی ندارد مهم گذشتن آن زمان مورد نظراست! قصد مقايسه که کاری بس عبث و تکراری است نداريم.ولی دربلاد کفر-تازه ترين مهارتهای جستجو درپايگاههای اطلاعاتی-نحوه عملی مصاحبه مرجع- و... به دانشجويان رشته ما آموزش داده ميشود.اما دربرخی کتابخانه های ما دانشجويان کتابداری و اطلاع رسانی با چسب چوب و برچسب زدن برکتابها و قراردادن کتابها درقفسه يا شلف کردن و نظايری ازاين قبيل وقت خودرا ميگذرانند و کتابدارنماها هم با خيال راحت به گفتمان اينترنتی يا تلفنی يا نوشيدن چای و... میپردازند و آخرسرهم برای دانشجوی بخت برگشته ساعت ميزنند.طبيعتا بيشتر شما با اين موراد روبرو بوده ايد.شايد مواردی استثنا هم دراين باره وجود داشته باشد ولی بيشتر ماجرا همين است که با آن برخورد داشته ايم و داريم.
جای تاسف است که برخی ازکتابخانه ها هم ازنزديک شدن دانشجو به رايانه به بهانه خراب کردن آن جلوگيری ميکنند.برخی ازکتابخانه ها هم که به کارفهرست نويسی علاقه دارند به اراشد خود می گويند که کتابهای ۱۹۱۶ را فهرست نويسی کنند.به قول يکی ازاساتيد ((که چه بشود؟)) اصلا کارورزی يعنی چی؟ چرا کاری ميکنيم که دانشجويان آنرا با بيگاری درکتابخانه يکی بدانند؟ کمی فکرکنيم که هدفمان ازکارورزی چيست؟ غيرازتجربه کسب کردن است؟ اصلا ما که اين همه درزمينه مرجع کمبود داريم چرا دانشجويان را دراين بخش حساس به کارنميگيريم و اين بخش را فعال نمی کنیم؟مگر نه اينکه کار درکتابداری و اطلاع رسانی تجربه است و تجربه است و تجربه. با چسب وررفتن و گرد و خاک کتاب گرفتن و کارهای تکراری کردن و ... تجربه به دست نخواهد آمد. بايد يک فکراساسی کرد.با سخنوری هم مشکلی حل نخواهد شد.يکی ازبزرگترين چالشها و مشکلات دانشجويان کتابداری و اطلاع رسانی ما همين کارورزی است که آه و فغان زيادی برسرآن است... مثل خيلی چيزهای ديگر. برای اصلاح هيچ وقت ديرنيست.همه چيزدست خودمان است.فقط کمی... بله.مشکل همان کمی است!

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۳:٤٩ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٢٥ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

سه تا خبر

خبر اول ازنمايشگاه کتاب تهران است که ازسايت نشر کتابدار دريافت شده است.
این نمایشگاه ااردیبهشت ماه 1383 در محل نمایشگاه دائمی تهران برگزارخواهدشد.البته زمان دقيقش به آگاهی خواهد رسيد.ناشران می توانند برای دریافت فرم شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در روزهای 22 و 23 اسفند 1382 به محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران واقع در تهران، خ انقلاب، بعد از ییچ شمیران، روبروی دانشکده توانبخشی، کوچه شهید محسن عباسی، کوچه شریف، پلاک 59 مراجعه نمایند.

اما خبردوم برای فارغ التحصیلات کتابداری و اطلاع رسانی درمقطع کارشناسی است.
از بین فارغ التحصیلان کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی که مایلند خدمت سربازی را بگذرانند کتابخانه مرکزی دانشگاه قم آمادگی خودرا دراین زمینه اعلام میدارد.برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با این ایمیل تماس بگیرید.


ahmadlo@qom.ac.ir



کتابداران واجد شرایط می توانند به دانشگاه قم کتابخانه مرکزی مراجعه نمایند.
خبر آخر هم کمی طولانی است و از وبلاگ کتابدارایرانی رویت شد و اینکه دايره المعارف سه جلدي اينترنت در 2 هزار و 600 صفحه از سوي يك استاد ايراني دانشگاه دولتي كاليفرنيا منتشرشد.

به گزارش بخش خبر سايت اخبار فن آوري اطلاعات ايران، از ايلنا به نقل از روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي, دايره المعارف سه جلدي اينترنت كه زير نظر دكتر حسين بيدگلي و توسط انتشارات جان وايلي منتشر مي شود مجموعه اي است غني, حاوي 200 مقاله و بيش از يك هزار جدول و تصوير كه براي درك عميق تر مفاهيم پيچيده با نگارشي شيوا و روان تدوين شده است.
دايره المعارف يادشده كه دربسياري از محافل علمي و حرفه اي مورد توجه واقع شده است, منابع متعدد را به همراه يادداشت ها و پانوشت هاي مفصل معرفي مي كند. بر اساس اين گزارش دايره المعارف اينترنت در سه جلد تمامي جنبه هاي اينترنت را براي حرفه اي هاي اين رشته پوشش مي دهد و چشم انداز گسترده اي از اينترنت به عنوان ابزار تجارت, جايگاه فناوري اطلاعات و وسيله اي براي ارتباطات و بازرگاني ارائه مي دهد.
مقالات ارائه شده در اين مجموعه در زمينه هاي؛" اصول اينترنت و تكنولوژي وب" , "زير ساخت هاي اينترنت و تجارت الكترونيك" , "طراحي و پياده سازي و مديريت نظام هاي وب محور" , "اينترنت بي سيم و تجارت الكترونيك", " تامين امنيت كامپيوتر, شبكه , اينترنت و بايگاني آن لاين" , "مسايل قانوني, اجتماعي, سازماني, مالياتي, فناوري وب و اينترنت","اصول , طبقه بندي و فناوري پشتيباني تجارت الكترونيك" , "مديريت زنجيره تامين(توزيع -فروش) ","طراحي وب, برنامه ريزي", "كاربردهاي اينترنت و تجارت الكترونيك" و"اصول فناوري, مديريت بازاريابي و تبليغات وب" مي باشد.

گفتني است دكتر حسين بيدگلي, استاد مديريت اطلاعات سيستم هاي دانشگاه دولتي كاليفرنيا مي باشد و تاكنون 43 عنوان كتاب, 27 عنوان كتابچه راهنما و 50 مقاله در جنبه هاي مختلف كاربردي كامپيوتر, تجارت الكترونيك و سيستم هاي اطلاعاتي از وي منتشر شده است.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٢:۳٥ ‎ق.ظ ; شنبه ٢۳ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

كاهش صفرها

هنگامي كه دربخشي ازيك كار، افراد ناآگاه و ناكارآمد قراربگيرند كه دچارناآگاهي مديريتي و اطلاعاتي باشند، آن كارانجام نخواهدشد و تمام ساز و كار جريان انجام كاربه خصوص به هم خواهدريخت.عدم داشتن تخصص، سبب ميشود كه هرگزنتوانيم ازمرحله شعار به مرحله شعوربرسيم و به اهداف خود جامه عمل بپوشانيم.عدم تخصص و ناآگاهي عده اي سبب فرارمغزها و رنج و عذاب سايرين خواهدشد.متاسفانه ساليان سال است كه افرادي غيرمتخصص دربرخي جنبه هاي مهم علوم كتابداري و اطلاع رساني و كتابخانه ها دخالت ميكنند كه هيچ گونه معرفت و دانشي ازاين علم ندارند. گرفتن برخي تصميمات عجيب و چه بسا غريب، سبب شگفتي كتابداران و هم قطاران آنها ميشود. نمونه بارزآن را دركنكوركارشناسي ارشد امسال ديديد كه حتي اساتيد مختلف هم به اين نوع سؤال اعتراض داشتند.نمونه ديگر آن درآزمون استخدام ادواري است كه مشخص نيست كه شغل كتابدارچيست! يك قسمت نوشته اند كارشناس كتاب- بخش ديگر نوشته اند كتابداري-كتابداري و اطلاع رساني-علوم كتابداري…! معلوم است كه افراد غيرمتخصص يا حداقل كساني كه دانششان متعلق به دهه 20 ميلادي است دراين اموردخالت ميكنند كه سبب تحقير ما ،نه، خودشان ميشوند.
آخرين نمونه آن، حذف عنوان كارشناس ازكتابداراست.يعني ما چيزي به نام كتابدار كارشناس نداريم و همين امرسبب كاهش حقوق كتابداران دركتابخانه هاي مختلف شده است.مثلا دركتابخانه هاي دانشگاهي كتابداران با كاهش 30هزارتوماني حقوق خود مواجه شده اند. كاره كدام مجمع قراراست به فرياد كتابداران كه براي برخي ناآگاهان حكم برده را دارند برسد؟ چه كسي پاسخگو است؟ آيا فقط برگزاري همايش،سمينار،سمپوزيوم و نظايري ازاين قبيل ((كافي)) است؟ نميدانيم كه آخرين ضربه به كتابداران را چه كسي يا كساني خواهند زد…


نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱:٥٧ ‎ق.ظ ; شنبه ٢۳ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

خبرهايی ازآزمون دکترای کتابداری و اطلاع رسانی

روزهاي 15 و 16 اسفند آزمون دكتراي كتابداري و اطلاع رساني دردانشگاه فردوسي مشهد برگزارشد. روز15 اسفند آزمون زبان برگزارشد كه سؤالات آن عمومي بود. روز16 هم به سؤالات اختصاصي تعلق داشت كه آمار و روش تحقيق و ذخيره و بازيابي اطلاعات ازجمله موارد امتحاني بود.به خصوص روي كتاب ((پائو)) بيشتر مانور داده شده بود.طبق شنيده هاي ما قراراست كه از25 اسفند ماه كارتصحيح اوراق را آغازكنند و تا ارديبهشت ماه نتيجه را اعلام نمايند.قراراست كه با 12 نفرمصاحبه شود و بعد سه نفربرگزيده شوند.لازم به ذكراست كه حدود77 نفرقراربود كه دراين امتحان شركت كنند كه 12 نفر غايب بودند.اما همين امتحان دردانشگاه چمران اهواز برگزارشد.روز20 اسفند آزمون زبان بود كه سؤالات تخصصي هم دراين امتحان وجود داشت و نمره كامل دراين امتحان 80 ميشد.اگركسي حدنصاب مناسب را بياورد آنگاه برگه هاي آزمون سؤالات ديگردروس او هم تصحيح خواهد شد.درغيراين صورت…
روز21 امتحان دروس مباني كتابداري-تكنولژي اطلاعاتي-ذخيره و بازيابي اطلاعات-مجموعه سازي و مرجع برگزارشد.درمجموع ده سؤال تشريحي وجود داشت.درجلسه امتحان دكتربيگدلي-دكترعصاره-دكتركوكبي-دكترفرج پهلو و دكترمعرف زاده حاضربودند.برخي ازموضوعات سؤالات اين امتحان عبارت بود از:
Reference BurnOut ازديدگاه ويليام كتز-نظريه اور-طرح غدير-كتابخانه هاي ديجيتال-غولهاي خبرگزاري و نقش آنها دردنياي اطلاعات و …
درمجموع ميشد رضايت را درچهره برخي كساني كه امتحان داده بودند ديد.ولي به هرحال ازميان 50نفر فقط سه نفر برگزيده خواهند شد.
برخي ازشركت كنندگان درامتحان دكتراي كتابداري و اطلاع رساني درمشهد و اهواز عبارتنداز: آقايان : حميدي-عليجاني-عليزاده-زين العابديني-رداد-خادميان-گنجي-صياميان-حمدي پور-شفيعي-عفت نژاد-حيدري-مرادي مقدم-مرادمند-اشرفي ريزي و … و خانمها: تاجر-زارع فراشبندي-نظري-كوچك و …
برخي ازشركت كنندگان دراين امتحان داراي تاليفاتي بودند.برخي درامورمشاوره و راه اندازي كتابخانه هاي متعدد فعال بودند.برخي كتابداران كتابخانه بودند.برخي هم ازاعضاي هيات علمي بودند.
نتيجه اين امتحان درارديبهشت ماه سال1383 به آگاهي شركت كنندگان خواهد رسيد. لازم به ذكراست كه دوره دكتراي كتابداري و اطلاع رساني 5 ساله است. البته اين احتمال ميرود كه كساني كه قراراست براي دكترا به خارج اعزام شوند به جمع سه نفر اضافه شوند و درمجموع 6 نفر برگزيده شوند.
آزمون دكتراي كتابداري و اطلاع رساني امسال دردانشگاه آزادنيز با حضور97 نفر برگزارشد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٤٢ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢٠ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

پيوندهای هفته

 

دراينجا ميتوانيد يکصد و ده سوالی  را که بايد يک کتابدارمرجع ازمراجعه کننده بپرسد ببينيد.

درضمن دراينجا ميتوانيد راه ورسم پايان نامه نوشتن را ياد بگيريد.

درحاليکه ما دراينجا نشسته ايم و دست روی دست نهاده ايم و مرتب ميگوييم کتابداری رشته نوپايی است که بايد به آن توجه شود-کتابدارمظلوم و حقير است-کار درکتابخانه بيگاری و ناکارآمداست و هی ميخواهيم دانش و سواد نداشته خودرا به رخ همديگربکشيم- و نظايری ازاين قبيل... دانشمندان بلاد کفر دورهم جمع ميشوند و تا سال ۲۰۱۴ برای خودشان برنامه ريزی ميکنند.برای نمونه درماه فوريه که گذشت کارگاه آموزشی ICDL درکتابخانه های ديجيتالی درکشورهند و دردهلی نو برگزارشد.حالا اين مساله به کنار به اين پيوند سربزنيد و ببينيد که چه خبراست!

ما که ديگر حرفی نداريم.شما را نميدانيم.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٩:٠۱ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱٩ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

گزارش ازجلسه دفاع ازپايان نامه

امروز يک جلسه دفاع ازپايان نامه درگروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه چمران اهوازبرگزارشد.عنوان پايان نامه بررسی رابطه علمکرد کتابخانه های دانشگاهی دانشگاههای دولتی ايران با تخصص آنها ازديدگاه کتابداران و کارکنان آنها بود.اين جلسه دفاعيه به دليل حاضرنبودن سالن آمفی تئاتردريکی ازکلاسها برگزارشد.

آقای محمدرضا اميری دانشجوی مدافع و آقای دکترکوکبی استادراهنما و آقايان دکترمعرف زاده و دکترمهرعليزاده داور و دکتر فرج پهلو استاد ناظربودند.دفاع ايشان سروقت انجام شد و گزارش منسجمی را ارائه کردند.پس ازدفاع ايشان که حدود ۵۰دقيقه طول کشيد نوبت به داوران رسيد.دکتر معرف زاده نسبت به روش کتابنامه نويسی و استنادها بيشتر معترض بودند و درمدت ۱۰دقيقه سوالات ايشان مشکل خاصی پديد نيامد.اما اتفاق ويژه حضور يک غيرکتابدار به عنوان داور دراين جلسه بود.دکترمهرعليزاده ازاساتيد گروه مديريت داور غيرکتابداربودند و مسائلی بسياری را مطرح کردند.

ايشان اشاره کردند که اصلا مديريت چه سنخيتی با کتابداری دارد و مبانی نظری درمورد پايان نامه را ضعيف و قديمی ميدانستند.ايشان ابرازکردند که دانشجو الگوهای مديريت را بيان نکرده است و الگوی مورد بررسی مناسب نبوده و جنبه مديريتی دهه ۱۹۶۰را بررسی کرده و کاربسيار قديمی است.ايشان به نتايج به دست آمده مشکوک بودند و آنها را ضد و نقيض ميدانست و درمساله پژوهش ترديد داشت.ايشان به کارهای آماری خيلی مشکوک بودند ولی آقای اميری ابرازداشتند که داده های خام را به همراه محاسبات انجام شده دراختيارشما قرارخواهم داد.

ايراد ديگری که دکترمهرعليزاده گرفتند ميگفتند که مديريت دراين پژوهش بايد با کتابداری هماهنگ گردد.ايشان گفتند که دانشجو درپژوهش خود گفته که بين کتابداران و غيرکتابداران تفاوت وجود دارد ولی نگفته چرا.

دکترکوکبی درپاسخ ايشان گفتند که اکنون کسانی درکتابخانه های ما مديرند که قادربه تشخيص هر از بر ( نقل به مضمون) نيستند.يک غيرکتابدارنميفهمد که مهارت کتابداری درمديريت يعنی چه.مديريت هيچ تناقضی با کتابداری ندارد و مديران کتابدار بهتر ميتوانند الگوهای مديريتی را پياده کنند.ايشان گفتند که آقای اميری به تفاوت معناداری هم رسيده بهتر بود که رساله با دقت خوانده ميشد.

به دليل کمبود وقت پاسخگويی دکترکوکبی تقريبا ناتمام ماند.درنهايت نمره ايشان ۱۸اعلام شد.

چکيده رساله را ميتوانيد اينجا بخوانيد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

بازهم کمی ازکتابخانه های تخصصی

قرارشد که کمی ازمشکلات اين کتابخانه ها يعنی کتابخانه های تخصصی صحبت کنيم.

اين کتابخانه ها معمولا دارای مکانهای غيرمعمول هستند.يعنی معمولا درسازمانها به کتابخانه ها اولويت بعدی را ميدهند و هرمکانی که اضافی بود دراختيارکتابخانه قرارميگيرد.معمولا جای اينگونه کتابخانه ها مناسب نيست.مکان اين کتابخانه ها دورازچشم يا به قول معروف پرت است.

اين کتابخانه ها ناگزيرند که مفيد بودن خودرا ثابت کنند.آنها بايد مرتبا نشان دهند که ميتوانند کارهای مفيدی انجام دهند.بايد کاری کنند که دستگاههای دولتی به آنها احساس نيازکنند و سازمانها نيازبه کتابخانه را درک کنند.برای همين فشارکاری برکتابدار اين کتابخانه ها بسيارزياد است.اين کتابخانه ها بايد نشان دهند که ارزش پايداربودن درکتابخانه را دارند.

اين کتابخانه ها معمولا دارای مديريت  غيرکتابدارهستند.مديران ازسوی مقامات بالاترتعيين ميشوند.اگرکتابخانه اختصاصی کوچک باشد کارمند بازنشسته يا اخراجی را آنجا ميبرند و اگر کتابخانه بزرگ باشد و نيز اهميت داشته باشد مديرانی غيرکتابداررا به رياست آنجا منصوب ميکنند که برای ارتقا يافتن مديريت آنها اهميت دارد.درواقع اين کارسبب شده که کتابخانه های اختصاصی سکوی پرتابی برای مديران به مدارج بالاترباشد.البته برخی کتابخانه ها وضعيتی دارند که هرگزدرآنها ارتقا صورت نميگيرد.

اين مشکلاتی است که کتابخانه های تخصصی با آن مواجه هستند.البته همه آنها نيست.اگر شما کتابداريک کتابخانه تخصصی هستيد بهتر شرايط را درک ميکنيد و ميتوانيد ازمشکلات خود برايمان بگوييد.ازفعاليتهايی که دراين کتابخانه ها انجام ميدهيد.اگر هم که ايده های تازه درباره کتابخانه های اختصاصی داريد بازهم ميتوانيد ما را آگاه کنيد.

 به زودی  معرفی برخی کتابخانه های تخصصی داخلی را به منظورآشنايی بيشتر با آنها را خواهيم داشت.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٥٤ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

درگاه يا پورتال-قسمت چهارم

اگرخدا بخواهد دريکی دوقسمت آينده-مطلب مربوط به درگاههارا تمام ميکنيم.چون حوصله شما هم سررفت! درضمن بايد عرض کنيم که اين مطالب برگرفته ازمقاله دکترفرج پهلو درباره درگاههاست.

 

فوايد درگاهها:

دسترسی به اطلاعات مربوط و درست

صرفه جويی دروقت کاربر

افزايش بهره بری کاربر

امکان ارتباط موثر و مفيد درکل حوزه موردنظر

ايجاد يک مزيت رقابتی

گارتنر-معيارهای کيفی و کمی درگاهها را ارائه کرده است.

جستجوی قدرتمند-پشتيبانی ازطرحهای طبقاتی-شخصی سازی-توان مديريت محتوا-معماری تحت وب-توانايی ايجاد و ادغام کاربری های سبک

يک درگاه بايد بتواند هم منابع ساختاريافته و هم منابع غيرساختاريافته را جستجوکند.

يک درگاه بايد بتواند محتوای اطلاعاتی را به نحو مستحکمی طبقه بندی کند.

يک درگاه بايد بتوانداطلاعات را به منظورتحليل و ارائه گزارش مديريت نمايد. درگاه بايد اطلاعات مورد نيازکاربرش را مطابق خواست او تهيه کند.

يک درگاه بايد بقدرکافی سريع باشد. سازندگان يک درگاه بايد بتوانند کاربری های قوی تحت وب برای آن ايجاد نمايند.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٦:٤٦ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱٧ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

نرم افزارهاي كتابخانه اي و قدرت نمايي كتابداران

 

 

مدتهاست كه پاي نرم افزارهاي جامع كتابخانه اي به كتابخانه ها بازشده و كتابداران را درامر خدمت رساني به جامعه استفاده كننده ياري ميكند.انواع نرم افزارهاي موجود با انواع قابليتها كتابخانه ها را وسوسه ميكنند تا اين نرم افزارها را به كارگيرند.اما دراين ميان مساله اي به چشم ميخورد و آن اين است كه خود كتابداران درطراحي اين نظامها نقش كمتري دارند.درست است. كتابدار وظيفه طراحي نرم افزاررا برعهده ندارد.واقعيت امر اين است كه ما بدون كمك مهندسان رايانه نمي توانيم دست به اين كاربزنيم.براي همين بايد درسفارش نرم افزارهاي مورد نيازمان نهايت وسواس و دقت را به خرج دهيم.متاسفانه بسياري ازكتابداران ازرايانه مي هراسند كه اين خود جاي بحث دارد.همين امرسبب تسلط مهندسان رايانه برعرصه طراحي نرم افزارشده كه سود كلاني را هم نصيب شركتهاي توليد كننده ميكند.بارها شاهد بوده ايم كه به دليل ترس كتابداران ازمشاركت درطراحي نرم افزارها و يا غفلت آنها دراين امر،نرم افزارهاي ضعيفي وارد بازارشده و كتابداران هم به ناچار و بدون شناخت كافي نسبت به خريد آنها اقدام نموده اند كه بعد هم دريافته اند كه متضررگشته اند.

اما بايد با اين مساله برخورد جدي كرد.كتابداران بايد به تهيه استانداردهايي و معيارهايي براي نرم افرارهاي كتابخانه اي بپردازند و براساس اين معيارها شركتهاي توليد كننده نرم افزار را ملزم به توليد نرم افزار كتابخانه اي مطابق سفارش خود كتابداران بنمايند.كتابداران بايد سطح توقع خودرا درزمينه نرم افزارهاي كتابخانه اي نسبت به شركتهاي رايانه اي مداخله گردرامر توليد نرم افزار بالا ببرند و درصورتي كه اين شركتها ازارائه و توليد نرم افزار مطابق معيار كتابداران امتناع كنند ازسفارش وخريد ازاين شركتها خودداري كنند و قدرت خودرا درارائه معيارهاي استاندارد نشان دهند

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٦:۱٤ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱٧ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

دفاع ازپايان نامه به اضافه چندتانکته

οدوشنبه هفته جاری جلسه دفاع ازپايان نامه کارشناسی ارشد توسط آقای اميری -دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی ورودی ۱۳۸۱ درزمينه مديريت کتابخانه های دانشگاهی برگزارخواهدشد.چکيده پايان نامه ايشان را به زودی تهيه ميکنيم و دراختيارتان قرارميدهيم.استاد راهنمای ايشان آقای دکترکوکبی هستند.

ο با اين اوضاعی که درآزمون کارشناسی ارشد امسال پيش آمده  معلوم نيست که امتحان دکترا چطور بوده يا خواهدبود! اگر خبری به دستمان رسيد حتما روشن گری خواهيم نمود.

ο شنيده های ما حاکی ازآن است که کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولژی شيراز نسبت به استخدام چند کتابدار اقدام کرده است و دراين زمينه به روزنامه ها اعلان داده است.خواهشمنديم که اگرکسی دراين زمينه اطلاعات کافی دارد آنرا دراختيارسايرکتابداران فردا قراردهد.

ο اميدواريم که کتابخانه مرکزی هرچه سريعتردرتهيه منابع مورد نيازدانشجويان دکترای کتابداری و اطلاع رسانی سال آينده اقدام نمايد.

ο يکی ازکتابخانه های تخصصی موجود دراهواز-پس ازاينکه با تلاش دوکتابدارمتخصص راه اندازی شد و موقعيت مناسبی به دست آورد مديريت آن را به يک غيرکتابدارسپرد.گويا کم کم مديريت کتابخانه ها برای غيرکتابداران هم سکوی پرتاب است.

 ...

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٢٥ ‎ق.ظ ; شنبه ۱٦ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

خط مشی : لازم هست يا نيست؟

مساله انتخاب و وجين منابع-دسترسی آزاد يا محدود به اطلاعات و نظايری ازاين قبيل مسائلی هستند که سالهای سال است درچالش با کتابداران ميباشند.وقتی درکتابخانه خود به يک بحران می رسيم اولين چيزی که به ذهن ما ميرسد اين است که خط مشی مدون و مکتوب نداريم.دربسياری ازکلاسهای درسی مربوط به کتابداری و اطلاع رسانی اولين بهانه ما و اولين توجيه ما دريک موقعيت خاص نبود خط مشی مدون است.درحال حاضربسياری ازکتابخانه های کشور فاقد خط مشی مکتوب هستند و اظهارميدارند که خط مشی مساله ای آرمانی است و عملی نيست.

عدم وجود خط مشی مکتوب همانطور که برشما نيزشفاف و روشن است-سبب ازهم گسيختگی فعاليتها خواهد شد و مساله فعاليت ديم - باعرض معذرت-را پيش خواهدکشيد.به هرحال خط مشی نکته کوچکی نيست که بتوان به سادگی ازآن گذشت.اميداست که کتابداران فردا درکتابخانه های آينده اين نکته را نيز درنظرداشته باشند.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٠٠ ‎ق.ظ ; شنبه ۱٦ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

کمی درباره کتابخانه تخصصی

امروزقصد داريم که کمی به کتابخانه های تخصصی بپردازيم.ازويژگيهای آن ميگوييم و بعدهم ازمشکلات آن درروزهای آينده سخن خواهيم گفت...

کتابخانه های تخصصی پس ازجنگ جهانی دوم به دليل گسترش علم و ورود به عصرانفجاراطلاعات و نيازبه مدارک بيشتر-به وجودآمدند.همگام با گسترش صنايع و سازمانها اين کتابخانه ها رشد کردند.کتابخانه های تخصصی دارای منابع-کاربران-کتابداران و خدمات خاص خودشان هستند.يعنی خاص هرسازمان.حتی دوکتابخانه تخصصی  که به نوعی دارای اهداف موازی هستنددارای خدمات يکسان نيستند.چرا که ازنظرنوع منابع توليد شده درسازمان که بايد درکتابخانه نگهداری شود متفاوتند.

مواد اين کتابخانه ها فقط به کارمتخصصان می آيند.چون منابع اين کتابخانه ها منحصربه فردهستند پس فقط اعضای سازمان  مربوطه به آنها دسترسی دارند.اين کتابخانه ها تحت تاثير سياستهای سازمان مادر و تابع قوانين آن هستند.

چون دراين کتابخانه ها متخصصان دارای مشغله زيادی هستند فشار کاری روی کتابداران زياداست.به دليل حضورفعال کتابخانه ها درپيشبرد اهداف تحقيقاتی سازمان و نيزمشارکت درانجام پروژه ها اين کتابخانه ها سود زيادی را عايد خودمی کنند.

درآينده ازمشکلات اين کتابخانه ها هم خواهيم گفت...

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٠۳ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

ما عقب مانده ايم...

يکی ازمحققان غربی معتقداست اگرمعمولا کشورهای جهان سومی درتوسعه علوم نقشی ندارند و مقالاتشان ايراد دارد به دليل عدم آگاهی آنها نسبت به اهميت کتابخانه است.استنادهای آنها درمقالاتشان تازه نيست و گاهی خارج اززمينه بحث روزمطالعه ميکنند( به قول يکی ازاساتيد-به اسکيموها فريزر ميفروشند!) چون به اطلاعات تازه و دقيق دسترسی ندارند و ناآگاهند عقب مانده اند... و بايد نهضتی را درجامعه خود شروع کنند و اين نهضت آگاهی بخش را ازکتابخانه ها آغازکنند.علت پيشرفت غرب درعلوم-جدی گرفتن کتابخانه ها و نيزپژوهش دراين مراکزبود.غرب موفق شد با تغييرسيستم آموزش و پرورش خود درنظام آموزشی و تحقيقاتی خود تحول ايجاد کند.تازمانيکه کشورهای جهان سوم به اهميت کتابخانه ها و پژوهش و تغييرساختارنظام آموزشی خود فکرنکنند درهمين وضع باقی خواهند ماند...

 

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱٠:۱۳ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۱٠ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

اين سالکان نگر که چه با پير ميکنند

خدمت تمام کتابداران فردا عرض کنيم که متاسفانه اطلاعات موثقی درمورد کنکورکارشناسی ارشد دستمان نرسيده بود.هرچند تمايل داشتيم که اين موضوع را پوشش دهيم ولی متاسفانه عوامل اطلاع رسان دراختيارنداشتيم.... به هرحال-با مطالعه پيغام يکی ازدوستان ماجرايی بس تلخ و حديث نامهربانی با کتابداران فردا را درک کرديم و به طورمفصل به اين موضوع می پردازيم.

((در بخش زبان هيچ سوالی از زبان تخصصی نداده بودند .!!!‌ پس ما برای چی ميام دانشگاه يا اين کتابهای بی فايده رو ميخونيم ... ميدونم که اگر از ۹۰ سوال اختصاصی حرف بزنم فقط اعصاب خودم و خودت خرد ميشه ولی فقط بايد يه نقد اساسی و کارشناسانه با توجه به شنيده ها و مطالعات انجام بگيره .  بچه ها ميگفتن اگه ۲ويا ۳ تا از کتابهای ملانصرالدين خونده بوديم بهتر نتيجه ميداد . نه اينکه بگم سخت بود يا خيلی آبکی بود . برعکس موضوع سر مسخره کردن ما دانشجويان کارشناسی توسط سازمان به اصطلاح سنجش هستيم ! + در بخش معارف اسلامی هم که اکثرا ميگفتند با اين حجم آيات و احاديث به خط عربی ما باید ... هم باشيم.))

نامه زير را هم ازطريق گروه خبری کتابداری و اطلاع رسانی دريافت کرديم و به آگاهی شما نيز ميرسانيم . واقعا ما داريم با خود چه می کنيم؟ به فکرآبروی رشته مان نيستيم؟ به فکر حرمت دانشجويمان نيستيم؟ فکر ارتقای درجه هستيم؟...

نامه زيررا گرچه طولانی است ولی مطالعه کنيد...

((با سلام خدمت همه بالاخص رياست محترم انجمن كتابداري و اطلاع رساني جناب آقاي دكتر فتاحي

بار ديگر آزمون كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني برگزار شد و هيچ كس به داد دل دانشجويان و دانش آموختگان متقاضي شركت در اين آزمون نرسيد.

بسيار سخن گفته ايم و كمتر پاسخ شنيده ايم. به راستي چه كسي بايد اين آزمون را از اين شرايط نايسامان نجات دهد.

آخر اينكه چه كسي ثابت كرد زمين به دور خورشيد مي گردد چه ربطي به كتابداري و اطلاع رساني دارد؟ سخن من با طراحان محترم سوالات مذكور است! كلاه خود را قاضي كنيد در طول دوره چهار ساله كارشناسي كتابداري و اطلاع رساني كجاي متون تخصصي كتابداري به نظريات و انديشه هاي دكارت‌، سوفسطائيان ، ارسطو و سقراط و افلاطون و مقايسه آنها با حكمت متعاليه ملاصدرا پرداخته ايد كه حال از دانشجو پاسخ آنها را طلب مي كنيد. قرار بود نود سوال تخصصي داشته باشم ،اما متاسفانه هفت هشت تاش فلسفي تاريخي بود و سه چهار تاش هم ابيات شعر و ضرب المثل و پيدا كردن مترادف ها. تعداد بسيار زيادي از سوالات تخصصي هم بسيار ريز و غير كاربردي بود (باور نداريد از آنهايي بپرسيد كه ديروز در اين مهلكه حضور داشتند).

تا آنجا كه سراغ داريم آزمون فوق ليسانس هيچ رشته اي مانند كتابداري ، (معذرت مي خواهم) بي در و پيكر و بي قانون نيست. نه منبعي مشخص است و نه خط مشي ثابتي از سوي طراحان دنبال مي گردد. طراحان سولات معارف هم كه قربونشون برم مثل اينكه ما را با دانشجويان فقه ، علوم قراني و كلام اشتباه گرفته اند. سوالات معارف سالهاي گذشته را به يكي از دوستان (به نام آقاي مرادي) كه اتفاقا دانشجوي فقه و حقوق اسلامي است نشان داديم ، نكته جالبي را بيان كردند. ايشان مي گفت براي پاسخ دادن به بسياري از اينگونه پرسشها بايد اصول استنباط بخوانيد.جالب است كه بدانيم اصول استنباط از دروس بسيار تخصصي رشته فقه است. اگر قصد داريد فقيه تربيت كنيد بهتر است بدانيد دانشكده هاي الهيات و حوزه هاي علميه دارند اين زحمت را مي كشند. بهتر است ما به تخصص خود بچسپيم و در حرفه ديگران هم دخالت بي جا نكنيم.

تا ديروز درد آزمون كارشناسي ارشد بالا بودن ضريب زبان انگليسي بود . پيش خودمان گفتيم خب زبان بين المللي مهم است ، رفتيم زبانكده و هزار كلاس (باز هم ببخشيد) كوفت و زهر مار. اما باور كنيد نمي دانيم براي اينگونه پرت و پلا سوال طرح كردن به كدام كلاس و آموزشگاه پناه ببريم.

حال از انجمن محترم كتابداري تقاضا دارم به اين وضعيت رسيدگي كند و اين آزمون را از حالت سليقگي نجات دهد.))

نامه سوم را هم دريافت کرديم که بدين شرح است:

اخر ما نفهمیدیم به کدوم ساز این بزگواران برقصیم

 زبان بخونیم که با زبانی ها رقابت کنیم کتاب تخصصی بخونیم که خوشبختانه اینقدر در این رشته تفاهم وجود دارد که خیلی ها چشم دیدن کتابهای هم رو ندارند

 

چه گویم که ناگفتنم به

 این ضرب المثل به مفهموم کدام یک از ضربالمثلهای زیر نزدیک است

 

۱هر جه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی

 ۲ نرود میخ اهنی در سنگ

 ۳ گوش اگر گوش تو(طراح سوال و اعضای هیا ت علمی کتابداری) ناله اگر ناله ماست(کتاببانی خوانده ها) آنچه به جایی نرسد فریاد است

ازمون کارشناسی ارشد کتابداری برای برگزیدن آینده سازان فیلسوف و ادیب در این رشته آش شله قلمکار برگزار شد و چه ناجوانمردانه طراحان سوال تیž! 8;ه بر ریشه داوطلبینی که به تقویت زبان پرداخته بودند و مشقت خواندن انواع کتب مثلا تخصصی را بر خود هموار کرده بودند و فراموش کرده بودند کمی هم سریال ملاصدرا و قصه های مجید را تماشا کنند و نظری هم به آرا و افکار فیلسوفان انداخته و چرخی هم در عالم امکان زده و مطالعه ای در رابطه با جاذبه و چرخش وضعی و انتقالی زمین بزنند زدند.

ولی تاکی؟ چه کسانی ؟ چرا؟

این هم دلیل روشنی بر این که چرا ما تئوریسین بعد از مرحوم شادروان دکتر ابرامی نداریم . البته درست است تا فیلسوف و ادیب داریم که برایمان تصمیما! ت فسیلی بگیرند و سوالات فسیلی هم بدهند مشکلی نخواهیم داشت خدا به این بزرگواران طول عمر و عرض فکر عنایت کند تا بتوانند کمی به ارتفاع این رشته بی در و پیکر که ازهر جایی متقاضی دارد  بیفزایند .

اين صدای اعتراض کتابداران فرداست.بهتراست که گوشهايمان را کمی تيزکنيم.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۳:٠۳ ‎ب.ظ ; شنبه ٩ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

cybrarian

درزمانهای ماضی درمورد سايبرارين سخن رانديم و قرارشد که بعدها توضيحات لازم دراين خصوص بدهيم.اين مطالب برگرفته است ازمجله دانش شناسی و ازمقاله آقای محمدرضاقانع:

درمورد واژه سايبر-اصطلاح Cybrarian-درحوزه کتابداری و اطلاع رسانی رواج يافته است.واژه Cybrarianسالهاست که به کارمی رود و شکل کوته شده cyberlibrarianاست که ازدو واژه cyber و librarian ساخته شده و کاراو به طورمعمول-شامل بازيابی و اشاعه اطلاعات ازطريق اينترنت و استفاده ازديگر منابع پيوسته است.باوجود خوشايند بودن آن-هنوزدرحرفه کتابداری و اطلاع رسانی جايگاه خودرا نيافته  و مورد پذيرش کتابداران قرارنگرفته است.اين اصطلاح ميان کتابدارانی که دراستفاده ازاينترنت تبحردارند-رايج است.کمتر منبعی هست که به بررسی اين واژه پرداخته باشد-چون هنوزکتابخانه های ديجيتالی به معنای واقعی وجود ندارد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٠٠ ‎ق.ظ ; شنبه ٩ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

آمازون-يک رقيب ايرانی پيداکرد!

سايتی جديد بازشده به نام آی آی کتاب که به فروش کتاب و نرم افزار و مجله مشغول است.فکرميکنيم که چيزبدی نباشد.بدنيست سری به آن بزنيد و درآن عضوشويد.منتها قبل ازآن به موجودی بانکتان نظری داشته باشيد.

ضمنا تايادمان بگوييم که ازامروزامتحان کارشناسی ارشد (کنکور) شروع شده.البته خودتان ميدانستيد! امروزبيشتر دانشکده های دانشگاه چمران حوزه امتحانی بودند و بيشترکلاسها هم تعطيل بودند گويی. لازم ميدانيم که ازحالا به اراشد آينده تبريک بگوييم.البته کسانی که يا فردا يا پس فردا کنکوررشته خودمان را دارند ميتوانند ازآن روزواقعه صحبت کنند.آرزوی موفقيت برای تمام کتابداران فردا داريم.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱:٠٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٦ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

ابرداده يا Meta Data

دراينجا به طورخيلي مختصر درباره ابرداده شرحي خواهيم داد.اين مطلب ما برگرفته است ازمقاله آقاي مهدي صفري كه درفصلنامه كتاب پاييزامسال به چاپ رسيده است.

ابرداده يا به قولي فراداده،مفهومي قديمي درقالب واژه اي جديد است.ابرداده را ميتوان داده درباره داده تعريف كرد كه اين داده، ويژگيها و محتواي موضوعي مدرك يا اثراصلي را توصيف ميكند.

فهرستبرگه هاي كتابخانه، نوعي ابرداده هستند كه به توصيف منابع ميپردازند و براي يافتن منابع مورد استفاده قرارميگيرند.ازنشانه هاي افزايش اهميت و توجه به ابرداده ها، جانشين شدن آنها به جاي واژه فهرست نويسي است.بسامد واژه ابرداده درمتون كتابداري و اطلاع رساني درجال افزايش است درحاليكه بسامد واژه فهرست نويسي درحال كاهش است.

منابع قابل توجهي دروب وجود دارد كه توسط موتورهاي كاوش نمايه نميشوند.اين  بخش ازوب را (( وب نامرئي)) مي نامند.بهترين راه درمرئي كردن اين منابع براي ابزارهاي نمايه سازوب، استفاده ازابرداده است.آموزش شيوه بهره گيري ازابرداده ها براي سازماندهي منابع ديجيتالي،مديريت صحيح ابرداده ها و تلاش درطرح ريزي ابرداده هاي مناسب، با نيازهاي خاص ازديگر مسائلي هستند كه كتابخانه ها درمحيط جديد بايد به آنها توجه كنند.

 

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱٢:٤٦ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٦ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

رايانه ها دركتابخانه ها و ...

نوزدهمين همايش و نمايشگاه سالانه ((رايانه ها دركتابخانه ها)) دهم تا دوازدهم مارس سال 2004 درهيلتون واشينگتون درواشينتگون دي سي برگزارخواهدشد.((رايانه ها دركتابخانه ها)) يك همايش پيش برنده براي كتابداران و متخصصان اطلاعاتي است كه آنها را درزمينه تازه ترين فناوريها،ابزارو نرم افزارها وانواع خدمات موجود دركتابخانه ها آگاه ميسازد.صدها دانشمند دراين همايش،كارگاههاي آموزشي مربوطه،برنامه هاي آگاه بخش و سرگرم كننده آن حضورمي يابند.

منبع

 

خبر ديگر اينکه يکی ازدوستان به نام آقای زوارقی وب سايتی را يافته اند که مربوط است به پنجمين همايش بين المللی بازيابی اطلاعات موسيقی درازمير.اين همايش سالانه برگزارميشود و آثاری که درزمينه مواد موسيقايی ديجيتالی می باشند را شامل می شود و بربازيابی موثر و سودمند اين مواد تاکيد دارد.برای کسب اطلاعات بيشتر به اين سايت سری بزنيد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٢:۳۱ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ٥ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

کمترين توقع يک مشتری کتابخانه

فکرميکنيد وقتی که يک مشتری وارد کتابخانه ميشود ازشما چه انتظاری دارد؟ اوانتظاردارد که شما به سراغش برويد و بگوييد:

روزتان بخير-چه خدمتی ازدستم برمی آيد؟هرکمکی بخواهيد درخدمتتان هستم.

البته شايد-با عرض تاسف-درجامعه ما درکمتر اداره و سازمانی برخورد مناسبی با مشتريان نمی شود ولی ازکتابخانه و بالاخص کتابدار به عنوان يک انسان آزادانديش-انتظاری فراتر ازاين ميرود. دراينجا ما کاری نداريم که کدام دانشمند چه نظری درباره خدمت به مشتريان کتابخانه ارائه داده که البته آن نيزدرجای خود مهم است.بلکه ميخواهيم به انعکاس يک کتابدار درکتابخانه ... بپردازيم تا خدای نکرده کتابداران فردای ما تحت تاثير کتابداران سنتی و ديروزما نباشند.مطلبی را که خيلی کوتاه خواهيم آورد گفتگويی کوتاه است بين يک کتابدار و يک مشتری.بله درست است ازاين موارد بوده هست و خواهد بود.ولی مهم اين است  که ما تجربه کسب کنيم که درهرموقعيت چه برخوردی با مشتری که تا به بحال حتی اسم کتابخانه را نشنيده داشته باشيم و اين توقع را دراو ايجاد کنيم که هرباربه کتابخانه ما يا هرکتابخانه ديگر مراجعه کرد انتظارخدمت رسانی مناسب را داشته باشد و به ما احساس نيازکند. خب مقدمات طولانی شد-مطلب را با هم مرورميکنيم:

يک مشتری وارد کتابخانه ميشود که به منبعی شديدا نيازمند است.او ازکتابدارسوالی می پرسد و او به برگه دان اشاره ميکند.پس ازکمی سردرگمی بالاخره راه جستجو را ازيک دانشجو ياد ميگيرد و خوشحال به قفسه ميرود تا منابع مورد نيازش را پيدا کند.درآنجا با مشکلی روبروميشود و ازکتابدارسوالی ميکند وسرفصل موضوعاتش را نشان ميدهد.کتابداراشاره ای به رديف کتابها ميکند و ازنظرها ناپديد ميگردد.مشتری چند يک ساعتی را به گشتن میپردازد ولی خسته به سراغ کتابدارميرود.اين است پاسخ کتابدار به مشتری:

چه ميخواهيد؟ شما خيلی اذيت ميکنيد.ما را عاجزکرديد.قفسه ها را به هم ريختيد.نميتوانم سرويس بدهم...اصلا برای چی اين کتابها را ميخواهيد؟... مگرگرفتاری مارا نميبينيد؟ و ........نظايری ازاين قبيل.

ما که ياد نامه عربده کش داستانهای هری پاتر افتاديم.شما چطور؟

شرمنده ايم که گاه به گاه مجبوريم که اين مسائل را مطرح کنيم که شايد هم خيلی کليشه ای به نظربيايند ولی نميشود که روی حقايق اين چنين تلخ چشم بست...

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱۱:۳۳ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٤ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

درگاه يا پورتال-قسمت سوم

دريادداشتهای قبلی-نقشهای درگاهها را معرفی ميکرديم و اکنون ادامه اين نقشها:

درنقش ارتباطی: يک درگاه به راحتی ارتباط و پيوند لازم را بين متصديان اطلاعاتی و خدمات عرضه شده و مخاطبين آنها فراهم ميکند.دراين نقش-با بهره بردن ازامکانات ارتباطی مثل ايميل-يک درگاه ميتواند موجبات برقراری رابطه بين گروههای مختلف را فراهم کند.

درنقش امنيتی: درگاه با تمهيداتی می تواند کاری کند که ازيکسو اطلاعات و خدمات ارائه شده فقط دردرسترس متصديان سيستم باشد و ازسويی با سازماندهی اطلاعات-ازهرزرفتن و عدم استفاده ازآنها جلوگيری کند.با ايجاد يک درگاه-اطلاعات موردنيازازيک يا چند سرور گردآوری ميشود و به کاربران تحويل داده ميشود.

ادامه دارد...

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٦:٠٢ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

هزارتوي ابرمتن ها پايان کتاب

«نوشتن در فضاي وب ، اين پديده مقدس ، مرا ياد اسطوره هاي باستاني مي اندازد. ياد عصر نانوشته ها.»


اين جملات را در گفت وگويي يافتم با ميكاييل جويس. او معروف است به نويسنده ابرمتن [hyper txt]، متن هايي كه به واسطه فناوري نوشتن و خواندن امكان پذير شده اند.
در واقع از آن زمان كه صفحه سيال رايانه ها به كار افتاد و امكان ارجاع و پيوند كلمات ، تصاوير و صداها پديد آمد ، نوعي از نوشتن شكل گرفت كه از حالت يك بعدي صفحه كاغذي فراتر رفت و فضايي چند بعدي خلق شد مبتني برلينك و ارجاع. رايانه، خواهي نخواهي سنت تاريخي نوشتن و به تبع آن خواندن را به چالش كشيده است . جهان خطي پاپيروس و گوتنبرگ پوست انداخته و فيزيك زبان در مركز توجه قرار گرفته است . در اين فضاي يكسر متفاوت ، قدرت انتقال پذيري زبان نامحدود است و متغير، اتفاقي كه مري كريگر آن را«ميل به نشانه طبيعي» ناميده است. با اين حال اين جا ديگر ، نشانه ، نشانه نيست چنان كه متن هم متن نيست و صرفاً با رويداد هايي تو در تو و البته اختياري رو به رو هستيم . نوشتن مجازي همان قدر به واقعيت نزديك است كه پول مجازي و مبادله اقتصادي معطوف به آن . رويكرد بازي گرانه نوشتن مجازي را به برداشت هاي انتزاعي و ذهنيت پردازانه فرو نكاهيم كه مسئله چيز ديگري است .
- تفاوت واقعيت مجازي با جهان و هستي واقعي در چيست ؟

ادامه اين مطلب را درسايت فناوری اطلاعات ايرانی بخوانيد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

جلسه دفاع ازپايان نامه کارشناسی ارشد

روزگذشته جلسه دفاع ازپايان نامه ای بود كه قبلا خبرش ذكرشده بود.اين جلسه با بحث و حديثهای فراوانی همراه بود و حدود۲ساعت به طول انجاميد.دراين جلسه-برسرفرمولهای آماری به كاررفته شده درپژوهش و مساله عدم مراجعه اساتيد به كتابخانه و خرج فراوانی كه كتابخانه كرده-ضعف نگارشی و نظری پايان نامه و اينكه هرگزدرپيشينه تحقيق خود يا ازپايان نامه ها استفاده نكنيد يا فقط به آنها اكتفا نكنيد-بحث بود و جدال علمی جالبی ميان اساتيد برپاشد.درنهايت اين مباحثات با رای معاونت پژوهشی دانشكده و خوشنودی دانشجو و استاد راهنما و ساير حضار به پايان رسيد.نمره آقای مرادی مقدم۵/۱۸ با درجه عالی اعلام شد.چكيده پايان نامه ايشان را دروبلاگ چكيده پايان نامه های كتابداری و اطلاع رسانی مشاهده كنيد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱۱:٥٧ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم

درگاه يا پورتال-قسمت دوم

درگاه ميتواند نقشهای متعددی داشته باشد.نقش منزگاهي-نقش هدايتگري-نقش ارتباطی و نقش امنيتی برای اطلاعات.حال به يك يك اين نقشها ميپردازيم.

نقش منزگاهي: درگاه-زمينه لازم را برای استقرار و آرامش مراجعان به اينترنت فراهم كرده و به آنان اين آرامش را ميدهد كه باخيال راحت ازآن درگاه به محلهای نگهداری و ارائه اطلاعات و خدمات موردنظرشان دراينترنت مراجعه و ازآنان بهره برداری كنند.

نقش هدايتگري: درگاه-مراجعان را از سردرگمی دراقيانوس بيكران اطلاعات اينترنت رهايی بخشيده و اورا به سايت مورد نظرش هدايت ميكند.

درآينده درباره ديگرنقشهای درگاهها سخن خواهيم گفت.

ادامه دارد...

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٦:٤۱ ‎ب.ظ ; شنبه ٢ اسفند ۱۳۸٢
Comments نظرات () لینک دائم