کتابداران فردا

بزرگترين کتابخانه دانشگاهی کشور

-درخبرها آمده بود که بزرگترين کتابخانه دانشگاه کشوردردانشگاه آزاد نجف آباد به وسعت ۳۵هزارمترمربع و با هزينه ای حدود ۸ميليارد تومان درحال احداث است و تا سال ۱۳۸۴ به بهره برداری ميرسد و مدرن ترين امکانات را جهت سرویس دهی به مراجعان دراختياردارد.البته لازم به ذکراست ساختمانی که درتصاويرتلويزيونی نمايش داده ميشد گواهی ازآماده شدن کتابخانه تا سال ۱۳۸۴ را نميداد. اما خب- به قول معروف ما که بخيل نيستيم. اميدواريم که اين کتابخانه باشکوه به بهره برداری برسد تا هم کتابداران به شغل مناسبی برسند وهم کاربران به منابع علمی غنی دست يابند.

-حميده حمدپور، كارشناس كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه شهيد چمران اهواز،درگفتگو با ايسنا گفت:دانشجويان تحصيلات تكميلي مي‌توانند با ارايه گواهي اشتغال به تحصيل از دانشكده خود، يك قطعه عكس و وجه‌ اشتراك، يك فرم در سه نسخه را تكميل كنند تا با ارايه مدارك به تهران، كارت غدير براي آنان صادر شود.»
وی افزود:با برگه آماري كه در كارتاب اعضا است، دانشجويان مي‌توانند از همه امكانات كتابخانه در محل اعم از رايانه‌اي، اينترنتي و ساير استفاده كنند.»
نکته: ای کاش بعضی کتابخانه های دانشگاهی کشورهم اين مطلب را بدانند که طرح غديرفقط برای استفاده ازسه کتاب نيست. موارد ديگری را هم شامل ميشود و دانشجويانی را که ازراه دوربرای استفاده ازامکانات اينترنتی وارد کتابخانه ميشود سرخورده برنگردانند.

-خدمات يكي از اصلي‌ترين مباحث در علوم كتابداري و اطلاع‌رساني است. با اين وصف بسياري از كتابداران فاقد ايده‌هاي مناسب براي ارايه خدمات بر اساس منابع موجود خود مي‌باشند. از آن‌جا كه سازمان‌هاي حرفه‌اي به ارايه خدمات متنوع و مختلفي مي‌پردازند، آشنايي با ساختار و خدمات اين سازمان‌ها، كمك شاياني به طرح ايده‌هاي جديد در ميان كتابداران خواهد كرد.دراين مقاله با خدمات انجمن كتابخانه‌هاي دانشگاهي و تحقيقاتي آشنا ميشويد.
جلسه دفاع ازپايان نامه
روزسه شنبه، 31 شهريورماه، يك جلسه دفاع ازپايان نامه دردانشگاه شيرازبرگزارميشود. آقاي علي حميدي، دانشجوي كارشناسي ارشد علوم كتابداري و اطلاع رساني ازپايان نامه خود تحت عنوان:
((معيارهاي انتخاب و ارزيابي نشريات الكترونيكي لاتين براي كتابخانه هاي دانشگاهي و مؤسسات پژوهشي دولتي)) دفاع خواهدكرد. دكترحياتي، دكترجوكار و دكترخير، اساتيد راهنما و مشاورايشان هستند. زمان دفاع ساعت 8 صبح و مكان دفاع سالن كنفرانس خواهدبود. براي آقاي علي حميدي آرزوي موفقيت داريم.
مديرانفورماتيک کيست؟
CIO يا مدير انفورماتيك‌ يا مدير اطلاعات‌ (Chief Information Officer) مدير اجرايى ‌ارشدى‌ است كه‌ مسووليت‌ تمامى مقوله‌هاى‌ مرتبط با فناورى و سيستم‌هاى ‌اطلاعات‌ يك سازمان را بر‌ عهده‌ دارد. در حقيقت،‌ اين‌ افراد بهره‌گيرى‌ از فناورى اطلاعات (IT) را به منظور پشتيبانى‌ از اهداف‌ سازمان‌ مديريت‌ و رهبرى ‌مى‌كنندCIO. ها با دانش و آگاهى و تسلط بر هر دو‌ مقوله فناورى و فرآيندهاى كسب و كار و همچنين‌ جنبه‌هاى‌ عملياتى‌ ديگر، به طور معمول، شايسته‌ترين و توانمندترين مديران براى هماهنگ كردن‌ راهبردهاى‌ فناورى با راهبردهاى‌ كسب و كار سازمان‌ هستندCIO.ها بر تهيه فناورى مورد نياز سازمان‌، نصب‌، راه‌اندازى‌ و اجرا و ديگر خدمات‌ ارائه شده‌ توسط‌ بخش سيستم‌هاى‌ اطلاعاتى،‌ نظارت‌ مى‌كنند. ادامه مقاله درسايت آی تی ايران

--استاد ارجمند جناب آقاي احمدي لاري، ما كتابداران فردا مفهوم سازماندهي اطلاعات را ازشما آموختيم. دقت و تمركز و تيزبيني درفهرست نويسي و رده بندي را ازشما آموختيم. خاطراتي كه با شما درسفرها داشتيم، فراموش نشدني هستند. لحظه لحظه كلاسهايي كه با شما داشتيم سرشارازخاطرات هستند. اينك كه به مقام بازنشستگي نائل آمده ايد، اميدواريم كه همواره سلامت، پيروز، شاد و سربلند باشيد. كتابداران فردا هرگز شما را فراموش نخواهند كرد.
من و ما کم شده ايم...


مطلب زيرنقل قولي است ازآقاي ع.م:
هميشه فكر مي كردم كه اساتيد دانشگاه منظم ترين و خوش قول ترين افراد جامعه هستند درست به همين خاطر هم هميشه آرزو داشتم كه روزي استاد دانشگاه شوم. ولي در مدت كوتاهي كه در كتابخانة دانشكدة منهدسي دانشگاه شهيد چمران اهواز مشغول به كار هستم ، شاهد بي نظمي هاي شگفت آور اساتيد اين دانشكده مي باشم . حتي بعضي از اساتيد محترم از 10 سال پيش كتاب به امانت برده و هنوز تحويل نداده اند. اكثر اساتيد بطور متوسط 15 جلد كتاب به مدت چندين سال به امانت برده و هنوز تحويل نداده اند. جالب اينجاست وقتي كه بنده خواستم نامة تذكر و پيگيري براي آنها بفرستم ، كارمندان باسابقه تر گفتند مبادا چنين كاري بكني !! چون ممكن است شغلت را از دست بدهي !. گفتم چرا ؟ مگر من كار غير قانوني مي خواهم انجام دهم ؟ گفتند نه ولي ما از طرف كسي حمايت نمي شويم رييس دانشكده بيشتر از اساتيد حمايت مي كنه تا از كارمند كتابخانه . هميشه حق با اساتيد است.
گفتم پس آيين نامة كتابخانه چه مي شود؟ عدالت در ارائة خدمات چه مي شود؟ چرا اساتيد بايد كتابهاي به درد بخور ، مهم و تازه خريداري شده را ( حتي قبل از آماده سازي ) به امانت ببرند ( درواقع تصاحب كنند ) و دانشجويان بد بخت بايد كتابهاي قديمي و فرسودة از رده خارج را مطالعه كنند؟
براستي الگوي ما دانشجويان و كارمندان در دانشگاه چه كساني بايد باشند؟
مسئلة مهم ديگر كه بنده با آن مواجه هستم . مسئلة پايان نامه هاست.
ما تو كتابها ميخوانيم پايان نامه جزء منابع مرجع مي باشد و نبايد امانت داده شود ، نبايد كپي برداري شود. حق كپي رايت بايد رعايت گردد و هزار چيز ديگر كه فقط تو كتابها نوشته شده و هيچ ضمانت اجرايي ندارد. در كتابخانه اي كه من كار ميكنم پايان نامه ها خيلي راحت از كتابخانه خارج ميشه ؟ حتي توسط دانشجويان دانشگاه آزاد و كل پايان نامه كپي ميشه و اي بسا فقط اسم نگارنده عوض شده و با اسم جديد دوباره ارائه مي شود.
سؤال من اين است كه آيا ما كتابداران اجازه داريم پايان نامه ها را امانت بدهيم ؟ و يا اجازه داريم و اينكه آيا درست است كه حاصل زحمات دانشجويان و محققان را خيلي راحت بدهيم ديگران كپي كنند.

آغازسال تحصيلی جديد برتمام دانشجويان و اساتيد علوم کتابداری و اطلاع رسانی مبارک

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٢:٤٤ ‎ق.ظ ; جمعه ٢٧ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم

قفسه های خالی ازکتاب




«در اطراف منزل ما، هيچ کتابخانه عمومي وجود ندارد که بتوانيم از کتابهايش استفاده کنيم»، «رفت وآمد به کتابخانه هاي عمومي در اين ترافيک و آلودگي هوا، به قدري سخت است که آدم را از کتاب خواندن منصرف مي کند.»
از قديم گفته اند، هر مشکلي چاره اي دارد. مشکل افراد کتابخوان هم براحتي قابل حل است. کافي است با يک کارت اينترنت به شبکه متصل شويد و به سايتهاي کتابهاي الکترونيکي سري بزنيد. بله ، کتابهاي الکترونيکي! ادامه در جام جم


جشن نودوپنجمين سالگرد تولد كتابخانه ملي چين
كتابخانه ملي چين روز پنجشنبه 9 سپتامبر جشن نودوپنجمين سالگرد تولدش را جشن گرفت.
در اين مراسم بسياري از چهره هاي فرهنگي چين شركت داشتند.
به گزارش راديو فرانس كولتور ، كتابخانه ملي چين در سال 1909 ميلادي احداث و در روز 9 سپتامبر همان سال افتتاح شد. این کتابخانه پنجمین کتابخانه جهان ازنظرتعدادمنابع است.ادامه



-نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب الجزيره روز چهارشنبه 8 سپتامبر با شركت 587 انتشارات از 21 كشور جهان در شهر الجزيره افتتاح شد.جام جم


 -یادگیری مبتنی برجامعه(۴)


آخرین مدل یادگیری، به صورت یادگیری مبتنی برجامعه میباشد. همانطورکه درعالم واقعی با جوامع سروکارداریم، کاربران اینترنت؛ اقدام به ایجاد جوامعی نموده اند که دارای زبان، عدات و فرهنگ خود هستند. Wallcace,1999)) . برای این مساله و ایجاد یک جامعه شبکه ای و وارد کردن فعالیتهای آموزشی درآن، لازم است که به این حالت ازآموزش، یادگیری مبتنی برچامعه اطلاق شود.


همانطورکه اینترنت و سایر شبکه های ارتباطی وارد زندگی روزمره ما میشوند، لازم است کاربران این شبکه ها را درسنین پائین طوری تربیت نمائیم که خودرا شهروند شبکه ای احساس کنند. برای تامین این مساله باید یک جامعه شبکه ای ایجاد کنیم و سپس فعالیتهای یادگیری را برای آنان به گونه ای نهادینه کنیم که تحت یادگیری مبتنی برجامعه باشد. یک شهروند شبکه ای میتواند یک معلم، یک دانش آموز، والدین یا هرکس دیگری باشد  که ازطریق شبکه های جامعه مدار به یادگیری میپردازد.


پايان


-برنامه تلويزيوني ”همايش فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات ICT“ در شبكه چهار سيما ساخته مي‌شود.
به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين برنامه در 5 قسمت 30 دقيقه‌اي به ويژگي‌هاي جامعه دانايي محور و نقش زن ايراني در آن مي‌پردازد.
كار از راه دور و كاربران ايراني اينترنت، آموزش و يادگيري در عصر اطلاعات و نقش زنان در آن از ديگر موضوعاتي است كه در اين همايش مطرح خواهد شد.


نامه وارده
متنی را که ملاحظه خواهيد کرد نوشته آقای ح.الف.ر ميباشد که به گروه خبری ارسال داشته اند و درباره نمايه سازی ميباشد:

نمایه سازی به عنوان مهمترین فعالیت ذهنی و تخصصی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی است و اهمیت زیادی دارد. مهمترین ابزار مورد استفاده در نمایه سازی اصطلاحنامه ها می باشند که آنها به عنوان ابزار کنترل واژگان مورد استفاده نمایه سازان هستند. در کشو ر ما در طراحی و تدوین اصطلاحنامه ها کوتاهی شده است. بزرگترین کتابخانه های ایران در کار نمایه سازی دچار مشکل هستند. کشورهای دیگر حتی فراتر از اصطلاحنامه ها پا نهاده و اصطلاحنامه هایی بر اساس ساختار ذهنی انسان تدوین نمو ده اند. اگر مرکز مدارک علمی ایران این چند اصطلاحنامه را تدوین نکرده بود معلوم نیست نمایه سازی چگونه انجام می گرفت. کمبود اصطلاحنامه ها در زبان فارسی به دلیل وجود مترادفات و متشابهت زیاد بیشتر محسوس است. حال چند سوال: متولی طراحی و تدوین اصطلاحن! امه ها کیست؟ 2. علت اینکه در هر حوزه ای این همه واژه نامه طراحی می شود ولی از اصطلاحنامه خبری نیست چیست؟3. اینکه می گوییم رشته ما ناشناخته است و هر روز هم گله مند هستیم آیا نمی توان از طریق همکاری با اساتید حوزه های مختلف در تدوین اصطلاحنامه ها اقدام نموده وبدین ترتیب آنها را نسبت به اهمیت این اصطلاحنامه ها آگاه نمود. 4.یکی از وظایف کتابخانه ملی درهر کشور هما نگی فعالیت های کتا بداری است . حال آیا در حوزه اصطلاحنامه ها اقدام اساسی کرده است. در آخر لازم می دانم این جمله زیبای خانم قزل ایاغ استاد محترم کتابداری را بیان کنم که می فرمایند کتابداری سه وجه دارد: اول :وجه نظری دوم: وجه عملی و سوم: وجه اجتماعی. بیایید سه وجه کتابداری را دریابیم.

 بريتانيا پارك‌هاي ICT خود را گسترش مي‌دهد

با انجام پروژه‌هاي يكپارچه‌ و گسترده، بريتانيا پارك‌هاي ICT خود را در شهرهاي مختلف گسترش مي‌دهد.
به گزارش سرويس جامعه‌ي اطلاعاتي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ مقامات ارتباطي بريتانيا اعلام كرده‌اند كه در سال‌هاي آينده رشد ICT در شهرهاي مختلف بريتانيا را به حداكثر خواهند رساند.
بنابراين گزارش انتظار مي‌رود تا دو سال آينده 20 پارك فناوري ارتباطي و اطلاعاتي به مجموع پارك‌هاي ICT انگلستان اضافه شود.ادامه در ايسنا


نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٢:٤٥ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ٢٤ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم

مدلهای مختلف فضاهای يادگيری(۳)

3-یادگیری ساختاردانش و توانایی حل مشکل
هدف ازآموزش، تبدیل دانش آموز یا بهتربگوییم شهروند به فردی با قدرت تصمیم گیری بالا و حل کننده خلاق مشکلات است که توان انطباق یافتن با قرن 21 را داشته باشد.افزون براین، با توجه به رقابت غیرقابل اجتناب جهانی، هرکشوری مجبوراست نظام آموزشی خودرا طوری تغییردهد که تمامی شهروندانش بتوانند آموزشهای جدید را درکل مدت حیات یادبگیرند یا دانش قدیمی خودرا روزآمد کنند.
این مدل درکشورهای آسیایی نظیرتایوان، هنگ کنگ، سنگاپور اجرا شده و درنظام آموزشی آنها اصلاحات اساسی به وجود آورده است. دراین مدل یادگیری، علاوه برآموختن مهارتهای پایه همانند نوشتن و خواندن، توانایی حل مشکل ومهارتهای عرضه تخصص خود دراجتماع، نیز آموزش داده میشود و سبب گسترش اهداف آموزشی شده است. پس به طورکلی، محتوا و اهداف آموزشی دچارتحول میگردد. تفاوتهای فردی و به کارگیری هوش و خلاقیت پس ازآموزش کلیات دانش مورد توجه قرارمیگیرند.

معرفي انجمن شيمي آمريكا
نجمن شيمي آمريكا، يك سازمان غيردولتي و خودگردان است كه درسال 1876 پايه ريزي شد.اين سازمان، بيش از159هزارعضودرتمام سطوح شيمي و با هرمقدارتحصيلات درزمينه شيمي دراختياردارد انجمن شيمي آمريكا، با تدارك ديدن برنامه ها و فعاليتهاي مختلف امكان ملاقات شيميدانان و علاقه مندان به شيمي و تبادل اطلاعات و يافته هاي علمي تازه بين آنها را فراهم ميكند.اين انجمن، همه ساله، فعاليتهايي را كه درطول سال انجام داده است، درقالب يك گزارش ارائه ميكند.مكان اين انجمن درواشنگتن دي سي ميباشد. نشاني وب سايت آن نيز به اين شرح است. http://www.ACS.org


گردهمايی کتابداران درآباده


درجلسه ای که درکتابخانه عمومی شماره يک آباده برگزارشد کتابداران کتابخانه های شهرستان آباده و شهرهای تابع ازکمبود امکانات گلايه کردند.نبود قفسه-انباشته شدن کتابها درانبار-کمبود ميز و صندلی مطالعه-نبود چاپگر-نبود رايانه و ... ازمشکلات اين کتابداران بود.مسئول ارشاد آباده درپاسخ به کمبود امکانات گفت: شما کتابداران نشان داده ايد که با دست بسته هم ميتوانيد کارکنيد.فرهنگ و ارشاد تنها متولی امرنيست و همه بايد بکوشند. وی خواهان توجه بيشتر کتابداران به مسائل فنی کتابخانه ها شد.


آينده موتورهاى جست‌وجو كجاست؟


مرحله بعدى در تكامل موتورهاى جست‌وجوگر در اينترنت چيست؟ آلتا ويستا Alta Vista نشان داد كه فهرست كردن جهان وسيع وب امكان‌پذير است. موفقيت در گوگل ناشى از توانايى عجيب و غريب اين كمپانى براى تميز نگهداشتن صفحات وب از زوائد است. اما يقينا جايزه واقعى به كسى داده مى‌شود كه بتواند از وب براى دادن پاسخى دقيق و روشن براى يك سوال مشخص و دقيق استفاده كند. واريك بريل Brill محققى از مايكروسافت درصدد است تا كمپانى او بتواند اولين كمپانى باشد كه اين كار را انجام مى‌دهد. ادامه در آی تی ايران


-آقای علی حسين قاسمی درپيامی بيان داشته است که کتاب بازيابی مدرن اطلاعات ترجمه شده و به زودی منتشرميشود.


--دريادداشتهاي قبلي، ذكركرديم كه امسال هم دانشگاه شيرازدرقبولي دانشجويان خودي براي مقطع كارشناسي ارشد گل كاشت. نام يكي ازپذيرفته شدگان را فراموش كرديم. خانم بذرافكن، شاگرد اول ورودي خودشان(1379) نيز به جمع اراشد پيوستند. به ايشان نيز اين موفقيت بزرگ را تبريك ميگوييم.
نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۳:٥٥ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٢٢ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم

آيا فقط ما کتابدارهستيم؟

از استاد بزرگ و محترم-دکترفتاحی- كه لطف كردند و به سوال اينجانب پاسخ دادند و همكاران محترم بسيار متشكرم .پاسخ شما باعث شد سوال ديگري يا بازگويي همان سوال با عبارت ديگري مطرح شود و به نحوي چشم اندازي كه من از اين رشته دارم را با دردل بيان كنم ومعتقدم گاهي بررسي و ارائه راه حل براي برخي مسائل بنيادي و اجتماعي از ظهور بسياري مشكلات جديد جلوگيري مي كند

من هم معتقدم اصول حرفه اي اصلا با طلب داشتن از جامعه بنا نمي شود اما چرا احساس مي كنيد جايگاه مناسب دراجتماع فقط با تلاش و پشتكار كتابدار است و جامعه، مديران وديگر نهادهاي اجتماعي نفشي در آن ندارند.البته من با نظر سركار خانم مديراماني كاملا موافقم . اما بسيار ديدم كه موفقيت افراد در محيط هاي اجتماعي در بسياري مواقع تحت تاثير محيط و عوامل موثر بر آن از جمله مديران بستگي دارد نمي دانم نتايج همايش 81 آيا كاربستي هم به همراه داشت يا خير اما پيشنهاد مي كنم اگر در انجمن كتابداري بخشي به عنوان كاربست نتايج پژوهشها تشكيل شود تا حدودي بسياري از مشكلات حرفه اي هم حل شود .
سركار خانم مدير اماني من فارغ التحصيل كتابداري هستم اما در كتابخانه كارنمي كنم .دانش زبان انگليسي و رايانه دارم پس بنا با نظر مديرم در بخش رايانه و اطلاع رساني كار مي كنم چون كتابدار را چه به اين كارها ! تا مدتها كسي نمي دانست كتابداري هم رشته وحرفه است .موقعي كه پايان نامه با عنوان نيازهاي اطلاعاتي مي نويسم علاوه بر راهنمايي استاد محترمم از نظر تام ويلسون و راهنمايي ها و منابع ايشون و دائره المعارف كنت استفاده ميكنم مقاله سند چيست ؟باكلند را ترجمه مي كنم و با توجه به بحث هزينه سودمندي كينگما در اقتصاد اطلاعات ،در يك كارپژوهشي،(درباره مركز اسناد ساذماني كه درآن كارمي كنم ) از نظر ايشون استفاده مي كنم. اما مدير آن بخش معتقد است اين نتيجه اي كه شما گرفتيد!!! نظر مديران چيز ديگري است
مي توانم براي مجموعه ام بانك اطلاعاتي تهيه كنم و كار ذخيره و بازيابي اطلاعاتم را به راحتي انجام بدهم و منتظر قرارداد با شركت خاصي نشوم .چند وقت قبل مدير كتابخانه اي كه قبلا در آنجا كارمي كردم براي يافتن اطلاعاتي به من مراجعه كردو تقاضاي اطلاع يابي داشت. در انجمن الكترونيكي بحث مي كنم و اصلا هم براي من مهم نيست صرفا دركتابخانه يا در مركز اطلاع رساني و رايانه كار كنم. سواد و تخصص رشته ام را به راحتي مي توانم كسب كنم حتي اگر در كتابخانه نباشم. اما در محيط كنوني كارم در حرفه كتابداري نيستم منظورم جايگاه حرفه اي است و كتابداري هم فقط من يا شما كه احتمالا در جايگاه مناسب خود قرارگرفته ايد نيستيم .كمي پايين تر در حرفه كتابداري افرادي هستند كه واقعا مشكل كاري دارند و هيچ نهاد يا فردي هم به آنها كمك نمي كند يا اصلا به آنها نگاه نمي شود خيلي از همكاران و دوستاني دارم كه واقعا با وجوديكه مي دانم و مي بينم تلاش مي كنند تحت نظر مديراني هستند كه به انها به چشم همان كتاب بان يا كتابگذار نگاه مي كند و مرتبا آنها را تحقير مي كنند. چون در بسياري سمت ها حرف مدير بالاتر از نظر تخصصي است .به نظرم مي رسد كه اين مشكل هرچند قديمي و كهنه اما واقعي و مسئله است .چرا فارغ التحصيلان هر رشته اي غير كتابداري شايسته مديريت كتابخانه هستند الا كتابداران و چه نهادي مسنوليت دارد كه به سازمان مديريت و برنامه ريزي اين را ابلاغ كند. چگونه است كه در برنامه ريزي كلان براي حرفه كتابداري تعداد افراد با مدرك كتابداري كمتر مشاهده مي شود.
دوست كتابداري دارم كه مدت هشت سال با من در كتابخانه اي همكاربود، دريك كتابخانه تخصصي ، و از دانش و اطلاعات و توانمنديهايش مطللعم اما اخيرا كه رياست كتابخانه عوض شده و فردي با مدرك غير كتابخانه رياست آنجا را به عهده گرفته ايشان را مسئول دبيرخانه كتابخانه كرده است ( ارسال و دريافت نامه و ثبت آنها آيا نيازي به گذراندن 4 سال وقت و تلاش دارد؟ ). با توجه به برخي مشكلات حاصل از اين كار دوستم به آموزش و پرورش استان تهران مراجعه كرده تا در سمت كتابدار در مدرسه كاركند. فردي كه به نظر مسئول بخشي بوده اظهار كرده كه سمت كتابدار در مدرسه حذف شده تازه ما نيروهاي مازاد خود( حاصل از تعديل نيروي انساني ) را در كتابخانه ها جاي مي دهيم . واقعا نمي دانم براي دوستم چه كارمي توانم بكنم،وقتي مشكل را برايم بيان مي كند عموما سكوت مي كنم چون در چارچوب اداري چه كار ميشه كرد تا بتواند دررشته اي كه دوست دارد و مدت چهار سال در آن تحصيل كرده و 12 سال تحربه كسب كرده كار كندايشون براي خودش! چه كاركند كجا بايد جايگاه ، تخصص، تجربه و توانمنديها يش و ساله اش را به كارببندد.كار دربرخي حرفه ها نياز به ابزار دارد شما نمي توانيد خودرويي را از كسي بگيريد و بگوييد تو بايد خوب رانندگي كني تمام استعدادت را به كاربگير و بدرخش

به نظرم مي رسد اگر منظر ديد را كمي گسترده تر از "من كتابدار"كنيم و بدانيم كه در ايران كشور درحال توسعه و نه پيشرفته زندگي مي كنيم و از پژوهشها و نتايج آن براي حل اين مشكل ياري بگيريم مي توانيم درباره مسائل جديد و حوزه هاي آن هم بهتر فكر كنيم و كشورمان را در حوزه كتابداري به كشور پيشرفته تبديل كنيم
بهتر است سوال قبل را اينگونه مطرح كنم در تصميم گيري براي حرفه كتابداري در تمامي حوزه هاي كتابخانه عمومي آموزشگاهي و ...چند درصد مديران مدرك كتابداري يا در حوزه كتابداري تجربه كاري دارند ؟؟




باتشكر
اكرم عيني
دانشجوي دوره دكتري كتابداري دانشگاه آزاد

اخبارکوتاه


-به دنبال برگزارى موفق نخستين نمايشگاه كتاب ناشران جمهورى اسلامى ايران در دانشگاه بغداد كه با استقبال پژوهشگران، انديشمندان و قشرهاى مختلف مردم عراق مواجه شد، نظير اين نمايشگاه بزودى در شهر بصره نيز برگزار خواهد شد.

-دبير كل هيأت امناى كتابخانه‏ هاى عمومى كشور با اشاره به تصويب قانون تأسيس و نحوه اداره كتابخانه‏ هاى عمومى ابراز اميدوارى كرد كه قانون جديد زمينه مناسبى را براى ارتقاى وضعيت كتابخانه‏ هاى عمومى و دستيابى به شرايط مطلوب كتابخانه‏اى فراهم نمايد.

-مشهورترين نمايشگاه كتاب جهان كه هر ساله 15 تا 19 مهرماه در فرانكفورت برگزار مي‌شود، 700 ناشر جهت ارايه‌ي 3600 هزار كتاب و محصولات الكترونيكي از 100 كشور جهان گردهم مي‌آيند. اين نمايشگاه آينه‌يي از جهان فرهنگي كتاب و يكي از كليدي ترين اجلاس‌هاي بين‌المللي در جهان نشر است.
مهمترين رويداد هنري اين نمايشگاه برگزاري مراسم جايزه‌ي صلح German Book Trade است.هر ساله در اين نمايشگاه يك “ملت ميهمان” مورد قدرداني قرار مي‌گيرد
ادامه خبردر ایسنا

-ازپايگاه اطلاعاتی ArXiv که درزمينه فيزيک-رايانه-رياضيات-علوم اتمی و ... مقالات تمام متن ارائه ميدهد ديدن کنيد.بيش ازده هزارمقاله پژوهشی را ميتوانيد دراين پايگاه  آنلاين پيدا کنيد. باتشکراز

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۳:۳٤ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم

مدلهای مختلف فضاهای یادگیری(قسمت دوم)

۲-یادگیری درکلاسهای آینده
دراین مدل، محدودیت مکانی و زمانی ازمیان برداشته میشود و مفهوم کلاس توسعه پیدا میکند. دراین کلاسها ازتخته سفیدهای الکترونیکی استفاده میشود و سطح تعامل میان یادگیرندگان و معلم بسیار بالا میباشد. اتصال به کلاس ازطریق رایانه صورت میگیرد و معلم بهتر میتواند فعالیتهای یادگیری را به صورت مشارکتی طراحی کند. یادگیرندگان یک تیم را تشکیل میدهند و دریادگیری مشارکت میکنند. دراین مدل یادگیری، استفاده ازکتابها و مجلات الکترونیکی و وب سایتهای مختلف مورد نیاز، ضروری می نماید.



ادامه دارد...

-خبرهای تازه حاکی ازآن است که هفته آينده یک جلسه دفاع ازپایان نامه برگزارمیشود که به احتمال زیاد شلوغ ترین جلسه دراین چندسال اخیرازلحاظ حاضران درجلسه میباشد. فعلا نام مدافع و عنوان رساله او محرمانه است...



-موتورکاوش گوگل بخش دیگری را به خدمات خویش افزود.مکان یابی سرويس جديد اين موتورکاوش قدرتمند است.


-اخيرا آئين نامه ای جهت اختصاص دادن شابک به آثارالکترونيک تهيه شده است. بخشی ازاين آئين نامه را باهم مرورميکنيم:


آثاری که به آنها شابک تعلق ميگيرد عبارتنداز:کتاب الکترونيک-کتاب گويا-بانکهای اطلاعاتی-آثارچندرسانه ای-سی دی های آموزشی و سرگرمی-دايره المعارفها


آثاری که به آنها شابک تعلق نميگيرد: نرم افزارهای کاربردی-سيستم های عامل-سی دی های موسيقی-نرم افزارهايی که انتشارعام ندارند.


اما يک سوال باقی ميماند. شابک که مخصوص کتاب است و شابن مخصوص نشريات. آيا برای آثارالکترونيک بايد گفت((شاباک))؟ يا چيز ديگر؟ ميتوانيد ازسايت شابک و نحوه گزينش آن برای کتابها و سايرمواد خواندنی ديدن کنيد.



-دبيرشورای اطلاع رسانی گفت: مهارت فناوري اطلاعات در تمامي رشته‌هاي دانشگاهي جزو دروس پايه قرار مي‌گيرد.... در موافقت‌نامه‌اي كه با وزارت علوم داشتيم قرار شد علاوه بر دوره‌ي فوق ليسانس و رشته‌هاي جديد, استفاده از مهارت فناوري اطلاعات و ارتباطات فراهم گردد و اين رشته به عنوان يك درس ضروري و پايه در كليه‌ي دروس دانشگاهي جاي گيرد همچنين اين حركت در بسياري از رشته‌ها شروع شده است.ادامه ...



-VLAN چيست ؟
Virtual Local Area Networks) VLAN) ، يکى از جديدترين و جالبترين تکنولوژى هاى شبکه است که اخيرا" مورد توجه بيشترى قرار گرفته است . رشد بدون وقفه شبکه هاى LAN و ضرورت کاهش هزينه ها براى تجهيزات گرانقيمت بدون از دست دادن کارآئى و امنيت ، اهميت و ضرورت توجه بيشتر به VLAN را مضاعف نموده است . ادامه در آی تی ایران.



نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٢:٥۱ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱٧ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم

سخني با کتابداران

فارغ التحصيل كتابداري در جامعه كجاست ؟


امروز در جمع گروهي از همكاران بحث قبولي در دانشگاه، رشته هاي تحصيلي، بازار كار پيش آمد. يكي از آنها گفت كه از بستگانش در آزمون دانشگاه آزاد در رشته كتابداري پذيرفته شده است. يكي از همكارانم كه در رشته كتابداري تحصيل مي كند با لحني افسرده گفت كه چرا اين رشته را انتخاب كرده بگو اصلا بازار كار ندارد، آتيه شغلي ندارد. وجه اجتماعي ندارد و محتواي دروس قديمي است و ........ من كه در آن جمع بودم خيلي متاسف شدم فردي كه در اين رشته تحصيل مي كند ديگه چرا ؟؟؟؟

بعد با خودم فكركردم اگر به دور از تعصب به رشته نگاه كنم چي مي بينم ؟

براي آشنايي با يك رشته يا آن رشته بايد شناخته شده باشد يا عملكرد افرادي كه در آن حوزه كار مي كنند به گونه اي است كه آن را شناسا مي كند. به نظرم مي رسد رشته كتابداري در جامعه ما شناخته شده نيست واجتماع اين رشته را كمتر مي شناسد :

در دوره كودكي تا دبستان در بيشتر سبد مصرف خانواده هاي ايراني كتاب و كتابخواني جاي چنداني ندارد در نتيجه اين مفهوم تا اين دوره براي اكثر افراد اين گروه ناشناخته است .

در دوره دبستان تا دبيرستان هم كه كتابخانه آموزشگاهي، كتابدار معلم و چنين مفاهيمي تا آنجايي كه اطلاع دارم در جايگاه واقعي خود نيست . اكثر افرادي كه در كتابخانه هاي مدرسه كار مي كنند افرادي هستند كه مدارك غير كتابدار دارند و خدماتي كه بيشتر ارائه مي شود در ساعات زنگ تفريح, مدت كوتاه است .

كتابخانه هاي عمومي هم كه باز به دليل مسائل فرهنگي جامعه و عملكرد كتابخانه هاي عمومي فقط در اختيار گروه خاص است و فقط افراد خاصي كه با آن آشنا هستند از خدمات آن بهره مي برند.

در دانشگاه هم كه به نظر مي رسد فقط دانشگاههايي كه گروه كتابداري هستند و افرادي با مدرك كتابداري در آنجا كار مي كنند توانسته اند جامعه استفاده كننده را با رشته و خدمات كتابداري آشنا كنند.

كتابخانه هاي تخصصي نيز عموما افراد كتابدار را به كار نمي گيرند و از نيروهاي خود استفاده مي كنند در نتيجه به نيروي كتابدار نيازي نمي بينند .

كتابخانه ملي نيز كه بيشتر نيروهاي كتابدار را در خود جاي داده است به دژي تبديل شده كه بيشتر كتابداران و گروهي كه مدارك دانشگاهي دارند از حضور آن مطلع هستند و كارهاي روزمره خود را انجام مي دهد .نمي دانم در راه پيشبرد و توسعه حرفه و رشته كتابداري جه اقداماتي انجام مي شود ؟

مورد بعدي خدمات ارائه شده است .از آنجاييكه اكثر اين كتابخانه ها توسط افراد غير كتابدار اداره مي شود عموما خدمات درست ارائه نمي شود در نتيجه عملكرد مناسبي هم انتظار نمي رود. البته نبايد تلاش عده اي كه با علاقه در اين حوزه فعاليت مي كنند ناديده گرفت . اما سوال اينجاست كه فارغ التحصيل كتابداري در جامعه كجاست وچه جايگاهي دارد ؟ چند در صد آنها جذب بازار كار شده اند . چند درصد آنها در كتابخانه كارمي كنند ؟


نظر شما چيست ؟

اكرم عيني ازگروه خبري کتابداري و اطلاع رسانی





-برگزاركنندگان بزرگترين نمايشگاه كامپيوتر جهان CeBIT كه ماه مارس هر سال در هانوور آلمان برپا مى شود در سال 1999 تصميم گرفتند آن را هر سال در يك قاره برپا دارند.
نمايشگاه در شانگهاى و سيدنى موفقيت آميز بود اما برنامه بعدى كه قرار بود در نيويورك برگزار شود لغو شد و در نتيجه اكنون نمايشگاه كامپيوتر اروپا - آسيا در استانبول برگزار مى شود.
كلاوس اولريش خبرنگار دويچه وله درباره اين نمايشگاه گزارش مى دهدكه شركت نمايشگاه هاى آلمان ، براى پنجمين بار CeBit را با نام «بيليشيم اويروآسيا» در استانبول برگزار مى كند.ادامه خبر در جام جم...


باقى ماندن در صحنه رقابت‏هاى تنگاتنگ با كسانى كه بازارهاى كتاب را در دست دارند حتى براى پيشتازان اين حرفه نيز طاقت‏فرسا شده است، لذا روش‏هاى مدرن بازاريابى براى كتاب نيز اگر به شيوه درست به اجرا در نيايند، موفقيت صاحب اثر را به دنبال نخواهند داشت. درمقاله ای درکتاب هفته با عنوان شيوه های نوين تبليغ کتاب با چگونگی جلب مخاطب و مشتری برای کتاب خود اشنا ميشويد.

-يازدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب پكن يكي از مهمترين نمايشگاه هاي بين المللي كتاب كه در چين برگزار مي شوند روز پنجشنبه 2 سپتامبر در شهر پكن افتتاح شد.
به گزارش راديو فرانس كولتور ، شي ژونگ يوان مسوول سازمان مطبوعات و انتشارات چين در جريان افتتاح نمايشگاه گفت: به لطف سازماندهي مطلوب اين نمايشگاه توانسته است ناشران 42 كشور جهان را به خود جلب كند.ادامه در جام جم...
نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٤:٤۸ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۱٥ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم

مدلهای مختلف فضاهای یادگیری(قسمت اول)

چهارمدل برای فضاهای یادگیری پیش بینی شده است که عبارتنداز:
1-مدلهای یادگیری شبکه ای
دراین مدل، اولین مساله تغییر درمحیط یادگیری است، که به صورت خاص مربوط به تغییر فعالیتها و محیط کلاسی به کمک ابزارهای ارتباطی موبایل و بی سیم است. این امر باعث تغییر درمحیط کلاس، به خصوص نقش معلم میشود. این مساله به مدل یادگیری درکلاسهای آینده نیز مرتبط میشود.
مساله دوم تغییردرهدف ازآموزش است. یعنی چیستی و چرایی آموزش درقرن جدید نسبت به گذشته متفاوت است. هدف آموزش باید ورای یاددادن کلیات دانش به یادگیرندگان باشد. آموزش باید به یادگیرندگان، اجازه تحصیل مهارتهای صحیح فردی مدیریت انگیزه ها و توانایی جستجو و یکپارچه سازی اطلاعات برای حل مسائل را بدهدWhiataker,1995)).
ادامه دارد...
عالم شكرستان شد تا بادچنين بادا
آقاي كامكار و خانمها حراف و كارانديش. موفقيت شما درآزمون كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني باعث شادي همه ما شد. بدينوسيله اين موفقيت را به شما تبريك ميگوييم و اميدواريم كه درتمامي مراحل زندگي خود، شاد، پيروز، موفق و سربلند باشيد.دانشگاه شیرازبرای سومین سال پیاپی گل کاشت.

کتابخانه سوزی درآلمان

آتش سوزي عظيمي در كتابخانه معروف جهان در ايالت وايمار آلمان هزاران كتاب ارزشمند را از بين برد.
به گزارش سرويس بين‌الملل ايسنا به نقل از خبر‌گزاري آلمان، اين آتش سوزي در كتابخانه معروف “آنا آماليا” رخ داد كه در آن كتابهاي ارزشمندي با قدمت 400 سال و حتي بيشتر نگهداري مي‌شد.
پليس آلمان اعلام كرد، فقط در قسمتي از اين كتابخانه 30 هزار كتاب تاريخي نفيس در شعله‌هاي آتش سوخت. ادامه خبر دربی بی سی
-سايت کتابخانه مرکزی دانشگاه چمران اهواز راه افتاد. به طورکلی سايت دانشگاه اهوازکن فيکن شده است. طراحی جالبی دارد. يک سری به آن بزنيد.البته اين وب سايت خالی ازنقص نيست و به نظرميرسد که به زودی تغييرات اساسی مجددی روی آن انجام شود.


برپايی جلسه دفاع ازپايان نامه

امروز-شنبه-۱۴ شهريورماه جلسه دفاع پايان نامه خانم شهلا رضوانی برگزارشد.عنوان رساله ايشان: مقايسه هشت ابرموتورجستجوی واقعی دراينترنت درپاسخگويی به سوالات اختصاصی رشته کتابداری و اطلاع رسانی بود. ايشان ميزان دقت و تعداد پاسخ مربوط و ريزش کاذب برای ابرموتورهای جستجوی يادشده را درپاسخگويی به ۱۶سوال مرجع کتابداری و اطلاع رسانی با استخراج کليدواژه های اين رشته بررسی کرده بودند. عباراتی چون:

-Electronoic publishCybrarian-Digital libraries-Catakoging و غيره را درپژوهش خود جای داده بودند.ايشان به اين نتيجه رسيدند که ابرموتورهای جستجوکه موتورهای جستجو را تحت پوشش دارند برای پاسخگويی به سوالات مرجع کتابداری و اطلاع رسانی ابزارمناسبی نيستند و وضعيت ثابتی ندارند. دقت آنها يکسان نيست و قادرنيستند که سوالات مربوط به کتابداری و اطلاع رسانی رابه طوريکسان بازيابی کنند. ازميان موتورهای جستجوی بررسی شده Mama بيشترين دقت و کمترين ريزش کاذب و Profusion کمترين دقت و بيشترين ريزش کاذب را داشت. درنهايت با رای شورای داوری پايان نامه- نمره ۱/۱۹ به ايشان تعلق گرفت.

 

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۳:٢٢ ‎ق.ظ ; جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم

جزئيات بازديد ازنمايشگاه تابستانه كتاب شهرداري شيراز


هشتمين نمايشگاه تابستانه كتاب شهرداري شيراز درضلع شرقي بوستان آزادي شيرازبرگزارشد.امسال برخلاف سالهاي پيش ناشران تهراني و اصفهاني و سايرشهرستانهاي كشورنيز دراين نمايشگاه حضورداشتند. ناشراني چون طرح نو، اميركبير،فرهنگ معاصر، ققنوس،كانون فرهنگي آموزش، نويد، ديباگران تهران و … داراي غرفه هايي دراين نمايشگاه بودند و كتابهاي خودرا عرضه ميكردند. درورودي و خروجي نمايشگاه، تابلوي پارچه اي بزرگي تعبيه شده بود كه غرفه ها را برحسب شماره شان درنمايشگاه، ذكركرده بود و درواقع نوعي راهنما محسوب ميشد.به طوركلي كتابها نسبت به سال گذشته روزآمدتربودند.تعداد كتابهايي كه زياده ازحد عامه پسند بودند و روزبروزدربازاركتاب ايران، برتعدادشان افزوده ميشود همانند چگونه فلان باشيم، انواع طالع بيني ها و … درنمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته بسيار كاهش چشمگيري يافته بود. درعوض تعداد كتابهاي تاريخي و خاطرات رجال سياسي، رمانهاي فارسي، كتابهاي رايانه، انگليسي، كودكان و … زيادتربود. درنمايشگاه امسال ازغرفه هاي خوراكي و سي دي خبري نبود و شايد يكي ازدلايلي كه كمي با وقارترازساليان گذشته به نظرميرسيد همين مسائل بود. هرچند تعداد بازديد كنندگان نسبتا زياد بودند و جوانان اكثرآنهارا تشكيل ميدادند ولي ازخميازه هاي پي درپي برخي صاحبان غرفه ها ميشد دريافت كه خريد كتاب چندان زيادنبوده است. اما قيمت كتابها هم سرسام آوربود كه ديگر اين مساله اي طبيعي است و نياز به انتقاد ما ندارد. يكي ازصاحبان غرفه هااظهار ميداشت كه بسياري از افراد پول هنگفتي براي خريد انواع خوراكي ها مي پردازند، به اين ترتيب جايي براي اعتراض به قيمت كتاب نيست. يك پيتزا را يك بار ميخوريد و تمام ميشود، ولي كتاب چه؟!! ولی به طورکلی دردوروزآخر-استقبال خوبی ازنمايشگاه به عمل آمد. مکان نمايشگاه چندان مناسب نيست و بايد فکری دراين زمينه کرد.
يكي ازكارهاي جالبي كه يكي ازغرفه ها انجام ميداد تبليغ براي كتابهايش بود كه خانمي براي فروش كتاب غرفه اش با فراخواندن بازديد كنندگان كتاب را به آنها عرضه ميكرد و دردست اكثركساني كه ازنمايشگاه خارج ميشدند اين كتاب وجود داشت. سري به غرفه زديم و ديديم كه كتاب مورد نظر،(( ماجراهاي خانم دوسي)) ميباشد!  درهرحال، اقدام شهرداري دربرگزاري اين نمايشگاه قابل تقدير است و اميدواريم كه تداوم داشته باشد. درمجموع ميتوان نمايشگاه كتاب امسال را نسبت به سالهاي پيش خوب ارزيابي كرد، هرچند كه نقايص فراوانی درکاربه چشم ميخورد.

يك خبربراي كتابداران و اعضاي كتابخانه هاي عمومي استان فارس
ستاد اوقات فراغت اداره كل فرهنگ و ارشاد استان فارس، يك دوره مسابقه خلاصه نويسي كتاب را با رعايت شرايطي برگزارميكند.
شركت كنندگان بايد كتابداريا عضويكي ازكتابخانه هاي عمومي باشند.
متن خلاصه نويسي بايد در15 صفحه نوشته وبه نشاني: شيراز-چهارراه حافظيه-اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي-ستاداوقات فراغت تابستان83 ارسال شود.
آخرين مهلت ارسال متنهاي خلاصه شده 31 شهريورماه است.
كتابهاي مورد نظرجهت خلاصه نويسي عبارتنداز: تماشاگه راز، نوشته مرتضي مطهري، شاهچراغ، نوشته جليل عرفان منش، سووشون، نوشته سيمين دانشور. ارسال فتوكپي كارت عضويت كتابخانه و قيد شماره تلفن ضروري ميباشد.

-كتابخانه ديجيتال چيزى نيست جز همان كتابخانه سنتى و همان محتوا و منابع كه با استفاده از ابزارها و تكنولوژى‏هاى نوين اطلاع‏رسانى قابليت‏هاى جديدى را ايجاد كرده است… مصاحبه كتاب هفته با آقايان رادباوه و گيلوري.
ويژگيهاي يك كتابخانه ديجيتال

در خدمت يك جامعه يا جوامع مختلف علمى قرار داشته باشد. 2- داراى ساختارى واحد و يكپارچه باشد. 3- در خدمت آموزش از راه دور باشد. 4- امكان دسترسى سريع، موثر و دسترسى به انواع منابع اطلاعاتى متنوع را به طور همزمان فراهم مى‏كند. 5- امكان دسترسى رايگان و آزاد به انواع منابع اطلاعاتى را فراهم كند.ادامه در همان منبع قبلی...

-هفدهمين نمايشگاه بين المللی کتاب روسيه امسال درمسکوبرگزارميشود.ازايران هم نمايندگانی دراين نمايشگاه حضورخواهندداشت.


نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٤٢ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم

عوامل بازدارنده آموزش كاربران دركتابخانه هاي دانشگاهي ايران(3)

عوامل فرهنگي-اجتماعي:
مجموعه شرايط اجتماعي و اقتصادي ايران باعث شده است تا نه تنها نياز به اطلاعات ازسوي مسئولين مملكت جدي تلقي نشود، بلكه مشكلات موجود درنظام آموزش و پرورش، عدم آمادگي علمي برخي اساتيد، ارائه مدرك همتراز دربرخي مراكزدانشگاهي با تلاش كمتر و … سبب شده كه دانشجويان نسبت به مطالعه و تحقيق و يادگيري و دسترسي به اطلاعات بي انگيزه باشند.
دانشجو و استادي كه درتنگناي اقتصادي محصورشده است، يا علم و دانش نميخواهد يا آنرا فقط براي كسب نان و نام ميخواهد. شيوه جذب دربازار كاربعدازترك دانشگاه يا حتي عدم جذب فارغ التحصيلان دربازار كار نيز ازعوامل بي انگيزه بودن دانشجويان براي كسب علم و اطلاعات است.
يكي ازپژوهشگران ايراني به نام سركارآراني ميگويد: درژاپن، امتحان ورودي دانشگاهها به ((جهنم امتحان)) مشهور است؛ ولي شركتها براي استخدام افراد به دانشگاه محل تحصيل، شخصيت فردي و دانش پايه افراد توجه دارند و اين يعني تضمين شغل و زندگي آينده.
بيكاري دانش آموختگان داننشگاههاي ايران، كه ناشي ازبرنامه ريزيهاي نادرست است، طبعا برروند آموزش عالي ايران تاثيرمنفي ميگذارد و انگيزه اي براي كسب اطلاعات و استفاده ازكتابخانه باقي نمي ماند.انباشت سرمانه انساني با تاكيد بردانش افراد، مهمترين موتورمحركه اقتصاد جامعه است. بنابراين با تلاش درجهت اصلاح ارزش و جايگاه اطلاعات دربرنامه ريزيها، استخدام و …، احداث و توسعه كتابخانه هاي آموزشگاهي و استفاده ازمنابع اطلاعاتي درمدارس و ساير عوامل ديگر، ميتوان مشكلات فرهنگي و اجتماعي درجهت استفاده ازكتابخانه هاي دانشگاهي را برطرف كرد.

-بازهم اطلاعاتي ازLisMis. . دراينجا، ماجراي يك زنداني ذكرشده كه اورا متصدي كتابخانه زندان ميكنند. وي براي سروسامان دادن به كتابخانه، به افراد مختلفي نامه مي نويسد و تقاضاي بودجه و كتاب براي كتابخانه ميكند، اما درمدت شش سال كسي به او پاسخي نميدهد. اما درنهايت، مقدارزيادي كتاب و مقداري نيز پول به كتابخانه ميرسد. اين مطلب، نشان داده كه كتابداران، حتي درزندان، چقدر شكيبا هستند!

کم فروغ بودن گروه خبری
-هرچند كه گروه خبري مجددا راه اندازي شده و ما ازاين بابت هم خوشحاليم و هم ازدكترفتاحي تشكرميكنيم، ولي هنوز به دليل بحراني كه درآن درماههاي پيشين رخ داد، خيلي ها ازگروه كنار كشيده اند و فقط به خواندن مطالب اكتفا ميكنند يا اينكه عضويت خود را قطع كرده اند. فعلا اين گروه، جذابيت سابق خودرا جهت تبادل اطلاعات بين كتابداران ندارد. بايد منتظرآينده بود.

-شنبه هفته آينده برابر با ۱۴ شهريورماه جلسه دفاع خانم رضوانی ازاراشد دانشگاه شيراز برگزارميشود. اطلاعاتی که داريم حاکی ازآن است که موضوع دفاع ايشان مقايسه ابرموتورهای کاوش است. جزئيات بيشتر باشد برای بعداز دفاع ايشان.

آگهي استخدام
دانشگاه تربيت مدرس براي تامين نيروي انساني خود به صورت پيماني، پس ازبرگزاري آزمون، مصاحبه و گزينش پنج نفر كتابدار، مرد و زن، را استخدام ميكند. حداقل تحصيلات دارابودن دانشنامه ليسانس كتابداري ذكرشده است. براي كسب اطلاعات بيشتر بادانشگاه تربيت مدرس تماس بگيريد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٢:٤۳ ‎ق.ظ ; شنبه ٧ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم

پاسخی به يادداشت طرح غدير

مطلب زيررا خانم حميده بيرامی طارونی مسئول طرح غدير ازمرکزاطلاعات و مدارک علمی ايران درباره يادداشت طرح غديرارسال کرده اند که توجه شما به آن جلب ميکنيم:

بدينوسيله به آگاهي مي‌رساند طرح غدير امكان استفاده مستقيم از خدمات زير را فراهم مي‌كند: 1. تمامي خدمات كتابخانه مقصد (اعم از موارديكه در برگ آمار وجود دارد يا ندارد) كه به اعضاي معمولي كتابخانه ارائه مي‌شود. و 2. امكان امانت حداكثر 3 كتاب. يادآور مي‌شود طبق بخشنامه وزرات علوم تمامي كتابخانه‌ هاي معرفي شده در «راهنماي طرح غدير» موظف به ارائه خدمات فوق مي باشند.در صورت مشاهده عدم همكاري كتابخانه مراتب را به صورت كتبي (با ذكر شرح كامل موضوع و عنوان كتابخانه) به مركز اعلام فرماييد تا مورد پيگيري قرار ‌گيرند. از سوي ديگر امكان امانت بيش از 3 كتاب در حال حاضر وجود ندارد. اميد است در آينده چنين امكاني نيز فراهم گردد.

فاصله ميان ادعا تا عمل

يكي ازدوستان گلايه ميكرد كه با يكي ازشركتهاي توليد كننده نرم افزاركتابخانه اي كه مدتي است سروصداي زيادي به پاكرده و درشهرهاي مختلف براي خود تبليغات ميكند، جهت گرفتن ليست قيمتها تماس گرفته و به ايشان گفته شده ازطريق فاكس اقدام به اين كارميكنند. مدتهاست از((اقدام ميكنيم)) گذشته و خبري ازليست قيمتهاي اين شركت نشده. پايبند نبودن به اصول مشتري مداري ازسوي اين شركت كه به نام كتابخانه ها و به كام خود فعاليت ميكند، جاي تاسف دارد. ليست قيمتها كه ديگر نمونه نرم افزاري نبود كه نتوان آن را دراختيارهركسي گذاشت.

کتابخانه طه حسین


كتابخانه طه حسين،‌ يكي ازبخشهاي كتابخانه اسكندريه مصر،‌افقهاي جديدي را دربرابر كاربران نابينا و كم بينا جهت دسترسي به منابع اينترنتي كتابخانه اسكندريه گشوده است.اين كتابخانه، يكي ازكتابخانه هاي اختصاصي كتابخانه اسكندريه مصر كه مجهز به نرم افزارمخصوصي براي نابينايان ميباشد.اين نرم افزار، امكان دسترسي مستقيم به وب سايت كتابخانه اسكندريه را نيز فراهم ميكند. گفتني است كه طه حسين، يكي ازمشهورترين نويسندگان نابيناي مصري بوده است.

- ازروز سوم شهريورماه، دربوستان آزادي شيراز، نمايشگاه كتاب برپا شده است. اين نمايشگاه سالانه است و توسط شهرداري برگزارميشود. سال گذشته اگرخاطرتان باشد يادداشتي برحاشيه اين نمايشگاه داشتيم. اگر فرصتي دست داد حتما ازنمايشگاه امسال هم گزارشي خواهيم داشت.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٤:٥۳ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٤ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم

آندره کارنگی های ايران کجا هستند؟




مدتي پيش، مطلبي درويكي پديا، درباره آندره كارنگي به چشممان خورد. بدنيست به اين مطلب نگاهي بيندازيم. درضمن، درانتهاي اين مطلب، يك سري نكات هم هست كه توجه به آنها بدنيست.
آندره كارنگي معتقد بود كه كتابخانه هاي عمومي مهد دموكراسي هستند. اين تاجر اسكاتلندي، درسالهاي 1883 تا 1929 حدود 2509 كتابخانه درامريكا،اسكاتلند، بريتانيا،ايرلند، زلاندنو و چند جاي ديگربنا كرد كه به كتابخانه هاي كارنگي شهرت دارند. معماري اين كتابخانه ها برگرفته ازمعماري دوران رنسانس و كلاسيك و بسيار باشكوه بوده است. اين انسان ثروتمند و نوع دوست، چون به پيشرفت جوامع ازطريق كسب دانش اعتقاد داشت، پيوسته ميگفت هميشه بايد كتابخانه ها درجهان پرفروغ باشند. با اين كاراو، تحولي عظيم درجهان پديد آمد و روشنفكران و نويسندگان و دانشمندان متعددي ازدل همين كتابخانه ها بيرون آمدند و كشورخودرا توسعه دادند. ايده آموزش مادام العمربه واسطه فعاليتهاي او به وجود آمد. خود آموزي ازطريق كتابخانه با رشد كتابخانه هاي كارنگي و امثال آن توسعه يافت.
با اينكه امروزه، بسياري ازكتابخانه هاي كارنگي يا به موزه يا به منزل مسكوني يا به دفاتراداري تبديل شده است، ولي هنوز صدها كتابخانه به نام كارنگي درجهان هستند كه نام او را زنده نگهداشته اند. اساس كتابخانه عظيم عمومي نيويورك همين كتابخانه هاي كارنگي است. اگراطلاعات جزئي تري راجع به كارنگي و كتابخانه هايش ميخواهيد، كتابخانه هاي كارنگي را كليك كنيد… اما …
-ما دركشورخود چند تا آندره كارنگي داشته ايم؟ كدام بازرگانان حاضرند تا بخش هرچند اندك ازدرآمد خودرا صرف ايجاد كتابخانه هاي متعدد و غني ازمنبع، بنمايند؟ آندره يك اسكاتلندي بود. ولي با ايجاد كتابخانه هاي متعدد دركشورخود، بريتانيا، ايرلند، امريكا و … دنيا را متحول كرد. اما ما بايد همچنان حسرت داشتن يك كتابخانه عمومي استاندارد و نه يك قرائت خانه سرشارازدانش آموزان پشت كنكوري، را به دل داشته باشيم. هنوز بايد شاهد باشيم كه دركشورهاي همسايه آنسوي خليج فارس، مناطق شمال و جنوب و مشرق و مغرب هرشهر، داراي كتابخانه عمومي مخصوص خود هستند و ما اينجا ببينيم كه هرتكه زمين كوچكي تبديل به طبقات برهم چيده شده اسكناس ميشود.
رندي ميگفت دركشورما، ايجاد كتابخانه و باشگاه كتاب و امثالهم، صرف كه نميكند هيچ، ضررهم درآن نهفته است. سودمندي در درهم كوبيدن يك ساختمان و ايجاد برجهاي متعدد است. اينكه ما افرادي داريم كه ازآندره كارنگي به مراتب ثروتمندتر هستند ولي فهم و درك او را ندارند و ازجيب خود آنسوتررا مشاهده نميكنند، باعث تاسف است.
اشكال كاركجاست؟ آيا ما كتابداران در انتقال اهميت كتابخانه درجامعه به افراد، كوتاهي كرده ايم؟ يا قرائت افراد از كتابخانه چيز ديگري است؟ چرا يك مقام مسئول درشهرداري فلان شهر، بايد بگويد كه كتابخانه چه اهميتي دارد؟ مهم چيزهاي ديگري است. مهم چيز ديگري است! بله. مهم اين است كه درمانگاهي تعطيل شود، زميني خريده شود تا فلان تاجر ازفلان كشورعربي با سلام و صلوات و احترام بيايد و به قولي پروژه اي 600 واحدي را آغاز كند.
انجمن كتابداران بايد نقشي فراتراز برگزاري كلاسهاي مختلف براي كتابداران داشته باشد.
امروز، حضوردرمحافل عمومي و تبليغات گسترده براي اهميت كتابخانه ها و فشاربرمقامات دولتي و بخش خصوصي جهت ايجاد كتابخانه هاي مختلف، بايد ازنقش انجمن كتابداران و شاخه هاي مختلف آن باشد. بهتراست بيش ازاين در لاك فرو نرويم. اگر ما يك آندره كارنگي دلسوز دركشورنداريم، درعوض آندره كارنگي هاي بالقوه اي داريم كه با ترفندهاي گوناگون ميتوانيم آنها را وارد عرصه كتابخانه ها كنيم. تدبيري لازم است و ضمانت اجرايي ميخواهد. به قول يكي ازدوستان،چقدر فكر؟! چقدر تامل؟! چقدر تفكر؟! چقدر انديشيدن؟! يه بار هم خودمان را به نفهمي و حماقت بزنيم شايد به نتيجه رسيديم!

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۳:۱٤ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٢ شهریور ۱۳۸۳
Comments نظرات () لینک دائم