کتابداران فردا

دومقاله ای که ارائه نشد

 در ادامه انعکاس مقالات ارائه شده در هفته پژوهش در دانشگاه چمران اهواز توسط گروه کتابداری، دو مقاله نیز قرار بود ارائه گردد که به دلایلی میسر نشد. اولی مقاله دکتر معرف زاده بود که به دلیل کسالت موفق به حضور درجلسه نشده بودند و دومی مقاله آقای حاجی زین العابدینی وخانم مکتبی دانشجویان دوره دکترای کتابداری واطلاع رسانی اهواز بودند که به دلیل تداخل برنامه هایشان موفق به حضور در اهواز نشدند. ابتدا خلاصه مقاله دکتر عبدالحمید معرف زاده:

بررسی سیر پیدایش و گسترش مجلات در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی در ایران

یکی از شاخصهای توسعه فرهنگی هر کشور میزان عناوین و شمارگان انتشار کتاب، مجله و روزنامه و به طور کلی کمیت و کیفیت انتشارات ملی است. در این میان مجلات تخصصی و حرفه ای به خاطر برخورداری از ویژگیهای متعدد نقش مهمتری دارند. دراین مقاله، تاریخچه پیدایش و گسترش مجلات و نشریاتی که به طور اختصاصی یا گاهگاهی در زمینه علوم تربیتی و روانشناسی مقاله چاپ کرده اند مورد بررسی قرار گرفته اند. بررسی ها نشان می دهد که از ابتدای انتشار مجلات در ایران تاکنون تعدادی بالغ بر 120 عنوان مجله در زمینه علوم تربیتی و روانشناسی به چاپ رسیده است. این مقاله در تلاش است تا به سئوالات زیر پاسخ دهد: چه مجلاتی در این زمینه ها از سوی دولت و چه مجلاتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر شده و یا می شود؟ عوامل ایجاد، گسترش و نیز توقف انتشار آنها چه بوده است؟ وضعیت تیراژ این مجلات چقدر بوده است؟ زمینه های تخصصی این مجلات چه بوده است؟ علل افزایش تعداد عناوین و احتمالاً تعداد تیراژ چه بوده است؟

چون ما به متن کامل مقاله دسترسی نداشتیم فقط چکیده مقاله را منعکس کردیم.

خبرگزاری LISNAیا LIBNA

نقش خبرگزاريهاي ملي به عنوان يك عامل ميانجي دركنترل و توزيع خبرها بسیار حائز اهمیت است. با به كارگيري خبرگزاريهاي محلي و ملي، وابستگي مفرط به خبرگزاريهاي جهاني كاهش مي يابد و رويدادهاي داخلي يك كشور در سطع وسيعتري منعكس ميشود. خبرگزاريهاي ملي بر رويدادهاي متنوعی كه در يك كشورخاص به وقوع مي پيوندد تمركز بيشتري دارند و همين اخبار ميتواند در اختيار خبرگزاريهاي جهاني و مهم قرار گيرد. ما هم اینک در ایران خبرگزاریهای مختلفی در موضوعات گوناگون داریم، مثل خبرگزاری ایپنا برای رویدادهای ورزشی، ایتنا در زمینه فناوری اطلاعاتی، ایلنا خبرگزاری کار، ایانا خبرگزاری کشاورزی و انواع دیگر خبرگزاریهای داخلی و تخصصی. در این بین چرا ما به عنوان کتابدارها و متولیان کتابخانه ها یک خبرگزاری مستقل در اختیار نداشته باشیم؟ تا اخبار و رویدادهای داخلی و خارجی کتابداری و اطلاع رسانی کشور را منعکس کنیم نیز رسانه ای داشته باشیم تا  از آن طریق کتابداران انواع کتابخانه های داخلی، دانشجویان و اساتید کتابداری و اطلاع رسانی بتوانند صحبتهای خود را در سطح وسیع تری به نظر یکدیگر برسانند. این امر باعث می شود نگرش جدیدتری نسبت به کتابخانه ها و کتابداران و رشته کتابداری از سوی دیگر اقشار عام و نیز جامعه علمی کشور معطوف شود و خیزش فرهنگی در جهت استفاده بهتر از کتابخانه ها و توجه بیشتر مسئولان به کتابخانه ها و کتابداران آغاز شود.  چرا ما خبرگزاری مستقل خود را نداشته باشیم؟

کتابداران خليج فارس

آقای خسروی در وبلاگ مفيد خود مطلبی جالب برای زنده ياد استاد فرزين ذکر کرده اند که با هم آن را می خوانيم و به ياد مهربانی های مادرگونه فرزانه وار فرزين می افتيم. مطلب آقای خسروی را در يادداشت تاريخ ۱۱ دی ماه ايشان بخوانيد.

تعطيلی موقت

دوستان گرامی. با سلام و عرض احترام. به دلايلی- روزآمد سازی وبلاگ کتابداران فردا با وقفه های احتمالا طولانی مدت مواجه خواهد شد.  به اين ترتيب شايد برای بيش از دوهفته يا سه هفته اين وبلاگ به روزنشود. از اين بابت عذرخواهی ميکنيم. مطمئن باشيد که بعد از اين مدت زمان بازهم در خدمت شما و تمام جامعه عزيز کتابداری خواهيم بود با ساختاری تازه تر. برای همه شما آرزوی موفقيت داريم.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٩:٠٠ ‎ق.ظ ; شنبه ۱٧ دی ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم

جلسه دفاع از رساله کارشناس ارشد

شهمانگونه که قبلا هم به آگاهی شما رسيد امروز جلسه دفاع از رساله کارشناسی ارشد توسط آقای محسنی برگزار شد. ايشان درمورد رفتارهای استنادی دانشجويان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاههای تهران-اهواز-شيراز-مشهد و تربيت مدرس به پژوهش پرداخته بودند. رساله آقای محسنی با درجه عالی و نمره ۱۵/۱۹ (نوزده و پانزده صدم) از سوی هيئت داوران پذيرفته شد.

از يافته های يک تحقيق

بخشی از يافته های تحقيق آقای محسنی  نشان داد که: 

   از مجموع 175 پايان نامه مربوط به پنج دانشگاه بطور كلي يكجا با 6685 استناد استخراج شده از آنها ميانگين تعداد  استناد ها براي هر پايان نامه 2/38 عنوان مي باشد. ميانگين تعداد استنادها براي هر پايان نامه براي هر دانشگاه به طور جدا گانه نيز محاسبه گرديد كه اين رقم به ترتيب  در دانشگاه تربيت مدرس 09/59، در دانشگاه شهيد چمران اهواز 52/40، دردانشگاه فردوسي مشهد 1/39، در دانشگاه تهران 9/34 ودر دانشگاه شيراز 84/26 استناد مي باشد كه نشان مي دهد بيشترين ميانگين تعداد استناد ها براي هر پايان نامه متعلق به دانشگاه تربيت مدرس و كمترين آن متعلق به دانشگاه شيراز مي باشد.
 بازهم از نتايج اين تحقيق مطالبی را بيان خواهيم کرد. 
ايران در مکان سی و نهم جهان

شمار توليدات علمي نمايه شده ايران در موسسه اطلاعات علمي(ISI) براي نخستين بار به تعداد پنج هزار و 578 رسيد كه با توجه به نمايه شدن سه هزار و 852 سند در سال گذشته، حدود 45 درصد رشد نشان مي‌دهد. دكتر مير فضل‌الله موسوي، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس  خاطرنشان كرد: اين رشد در علوم انساني و هنر بيش از 100 درصد است.  كل توليدات علمي نمايه شده جهان در سال 2004 در حدود 2/1 ميليون سند علمي بود كه در سال 2005 به 5/1 ميليون سند علمي رسيد.   در سال 2004 ايران در رتبه چهل و يكم قرار داشت اما از آغاز امسال توانستيم از كشورهاي اوكراين و آفريقاي جنوبي عبور كرده و در رتبه سي و نهم قرار بگيريم. چنانچه ما در مرزهاي دانش حركت نكنيم و تكنولوژي‌ ما متكي بر نوآوري و ابتكار نباشد بايد صنعت خود را همانند پيكان به موزه بسپاريم زيرا تكنولوژي آن قديمي است و اين سرنوشت تمامي صنايع وارداتي ما است مگر اين كه نوآوري در صنعت وجود داشته باشد و صنعتي مي‌تواند داراي نوآوري باشد كه از توليد علم در مرزهاي دانش منبعث شده باشد و بتواند در بازارهاي جهاني حضور داشته باشد. ايسنا

 nزبان منابع مورد استناد

 در پايان نامه هاي كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني دانشگاههاي مورد بررسي در رساله آقای محسنی د رمورد زبان مورد استناد اين رساله ها n از كل 6684 استناد گرد آوري شده از پايان نامه هاي پنج دانشگاه مذكور،3807 استناد به منابع فارسي بوده است.از اين تعداد،اين دانشگاهها رتبه هاي ذيل را به خود اختصاص دادهاند:
n1-دانشگاه تهران                      1775 (62/46 درصد) استناد
n2- دانشگاه فردوسي مشهد        605 (89/15 درصد) استناد
n3- دانشگاه تربيت مدرس          499 (10/13 درصد) استناد 
n4- دانشگاه شهيد چمران اهواز   489 (84/12 درصد) استناد
n5- دانشگاه شيراز                   439 (53/11 درصد) استناد
nاين مطلب مبين آن است كه دانشجويان دانشگاه تهران بيشترين استفاده و دانشجويان دانشگاه شيراز كمترين استفاده را از منابع فارسي زبان در نگارش پايان نامه هاي خود داشته اند.
nهمچنين 2878 استناد به منابع لاتين اختصاص دارد كه از اين تعداد،اين دانشگاهها به ترتيب رتبه هاي ذيل را به خود اختصاص داده اند:
nدانشگاه تهران                  986 (23/34 درصد) استناد
n2- دانشگاه تربيت مدرس            801 (84/27 درصد) استناد
n3- دانشگاه شهيد چمران اهواز     524 (21/18 درصد) استناد
n4- دانشگاه فردوسي مشهد         335 (64/11 درصد) استناد
n5- دانشگاه شيراز                     232 (06/8  درصد) استناد
nاين مطلب نشان مي دهد كه دانشجويان دانشگاه تهران بيشترين استفاده و دانشجويان دانشگاه شيراز كمترين استفاده را از منابع لاتين در نگارش پايان نامههاي خود داشته اند. با اين وجود بطور كلي دانشجويان دانشگاههاي شهيد چمران اهواز و تربيت مدرس بيشتر به منابع لاتين استناد كرده اند در حالي كه دانشجويان دانشگاههاي تهران، فردوسي مشهد و شيراز بيشتر به مواد و منابع فارسي استناد كرده اند. nدر مجموع، پنج دانشگاه مورد نظر از بين منابع فارسي بيشترين استفاده را از كتابها با 42/34 درصد استناد و پس از آن از پايان نامه ها با 32/22 درصد استناد داشته اند. nهمچنين پنج دانشگاه در مجموع از بين منابع لاتين بيشترين استفاده را از مجلات با 64/54 درصد استناد و پس از آن از كتابها با 87/22 درصد استناد داشته اند. 
نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱٠:۳٧ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱٢ دی ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم

فياف چيست؟

فدراسيون بين المللي آرشيوهاي فيلم‏، مؤسسه اي است كه به منظور گردآوري و نگهداري و نمايش فيلمهايي كه داراي ارزش هنري‏، فرهنگي و تاريخي هستند درسال 1938 راه اندازي شده است. اي مؤسسه در آغاز فقط چهار عضو داشت اما هم اينك بيش از 120 مؤسسه از 65 كشور جهان عضو اين مؤسسه مي باشند. اهداف فياف عبارت است از: تهيه استاندارهايي در زمينه نگهداري آرشيوهاي فيلم، ترويج ايجاد آرشيوهاي فيلم در كشورهايي كه فاقد آن هستند‏، پرورش متخصصان در زمينه فنون نگهداري از آرشيو، توسعه همكاري ميان اعضاء و اطمينان حاصل نمودن از اينكه فيلم ها و اسناد به صورت بين المللي در دسترس قرار مي گيرند. اغلب فعاليتهاي فياف در زمينه تاليف فيلم شناسي‏ هاي بين المللي و ملي، امانت دادن فيلم‏، گردهمايي هاي سالانه اعضا، انتشارات و مي باشد. همايشهاي فياف فرصتي براي اعضاست تا هر سال با يكديگر ملاقات كنند و به خصوص كتابداران آرشيو مي توانند تجارب و اطلاعات خود را با هم مبادله نمايند. انتخاب هيئت رئيسه فياف به صورت سالانه برگزار مي شود. فياف را حتما ببينيد.  http://www.fiafnet.org  

جلسه دفاع از رساله کارشناسی ارشد

روز دوشنبه 12دی ماه ساعت هشت صبح و در تالار دکتر پاک سرشت جلسه دفاع از رساله کارشناسی ارشد آقای مهدی محسنی برگزار می شود. عنوان رساله ایشان به این شرح است:  مقایسه رفتارهای استنادی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاههای ایران بر  اساس منابع پایان نامه های آنها طی سالهای 1378-1382 به منظور تعیین مجلات هسته و هزینه سودمندی آنها.
و ادامه اسامی اعضای انجمن

ش.ع

نوع عضويت

نام پدر

نام خانوادگي

نام

رديف

 

413

وابسته

عبدالله

زيني

ناهيد

151

 

1040

وابسته

سيد علي محمد

سجادي

محبوبه

152

 

560

وابسته

حسين

سفيدگر

صفورا

153

 

325

پيوسته

شكرالله

سامانيان

مصيب

154

 

1472

وابسته

اصغر

سهيلي ابدا

فاطمه

155

 

997

وابسته

محمد

سيامك

مرضيه

156

 

1016

وابسته

حيدر علي

سليماني اميد

سميه

157

 

1277

وابسته

بالاخان

سلطاني

بي تا

158

 

334

وابسته

غلامعلي

سياح

معصومه

159

 

783

وابسته

سيد اسماعيل

سيادت

سيدحسن

160

 

971

وابسته

سيروس

سليمي

ليلا

161

 

947

وابسته

اسد الله

سليمي

زهره

162

 

983

وابسته

عباس

سليمي تبار

اعظم

163

 

981

وابسته

ابو الفضل

سليماني

محدثه

164

 

341

وابسته

محمد

سرپرست

علي اكبر

165

 

752

وابسته

فضل الله

سعيد مهدوي

مرضيه

166

 

279

وابسته

محمد رحيم

شربت ملكي

سالومه

167

 

501

وابسته

مصطفي

شيرزاد

مجيد

168

 

280

پيوسته

محمد

شربت ملكي

محمد رحيم

169

 

370

وابسته

اسرافيل

شاهي

ابراهيم

170

 

1473

وابسته

فرمان

شكاري خادملو

منصوره

171

 

1039

وابسته

علي

شريف پور بوشهري

زهرا

172

 

972

وابسته

حسن

شمسي

خاور

173

 

381

وابسته

مصطفي

شيخ رضا زاده تهراني

مريم

174

 

751

وابسته

علي

شكوهي فرد

سارا

175

 

753

وابسته

حسن

شكري

ليلا

176

 

990

وابسته

عباس

شيخ زاده

معصومه

177

 

985

وابسته

شيرزاد

شاكري فر

منيره

178

 

1151

پيوسته

عبدالرسول

شهرزادي

ليلا

179

 

415

پيوسته

جمال

شرافتي

ثريا

180

وبلاگ جديد: اين بار يک استاد

آقای حسن صياميان به عنوان دومين استاد کتابداری(البته اولين درکتابداری پزشکی) بعد از دکتر نيکنام-وبلاگ خودرا راه اندازی کرده اند. ورود ايشان را به جمع کتابداران بلاگر خوش آمد می گوييم.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۳:۱٠ ‎ب.ظ ; شنبه ۱٠ دی ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم

اين هم كه جوابي ننويسند جوابي است

چندي پيش در آخرين شماره خبرنامه انجمن، نامه سرگشاده دانشجويان دانشگاه شيراز به مسئولان ارشد اين دانشگاه در خصوص اعتراض يك غيركتابدار بر راس هرم كتابخانه ميرزاي شيرازي چاپ شده بود. همگي از محتواي نامه با خبريد چون در وبلاگ اطلاع رسانان شيراز منتشر شده بود. فقط چند سطر آخر مجدداً سبب جلب توجه شد و بي اختيار انسان را به ياد اين شعر مي اندازد كه:
صدنامه نوشتيم و جوابي نشنيديم اين هم كه جوابي ننويسند جوابي است! آخرين سطر نامه به اين شرح بود: درنهايت ما امضاكنندگان، مصرانه از هيئت مديره دانشگاه شيراز تقاضاي تجديد نظر در انتخاب رياست كتابخانه هاي اين دانشگاه و بازگرداندن اين پست به دست متخصصان كتابداري واطلاع رساني را داريم. لازم به ذكر است كه از آن تاريخ، حدود چهار ماه گذشته و هر روز كتابداران و دانشجويان كتابداري دانشگاه شيراز شايد رويدادهاي عجيب و غريب در كتابخانه ميرزا بوده اند كه نشان از خيلي موارد دارد! مديريت چشم بسته و غيره…
تناقض آشكار
مدير غيركتابدار يكي از كتابخانه هاي دانشگاهي كشور اظهار داشته است: لازم نيست كه مدير كتابخانه يك فهرست نويس خوب، امانت دهنده ماهر كتاب و يا يك جستجوگر زبردست در پايگاههاي اطلاعاتي باشد او بايد با روند كلي كتابخانه آشنايي داشته باشد. مدير بايد قبلاً يك استفاده كننده خوب كتابخانه باشد. فرصت كافي براي امر مديريت داشته باشد.
اين حرف يك تناقض آشكار است. شايد مدير كتابخانه لازم نباشد كه خودش كار فهرست نويسي و جستجو در پايگاهها و امانت دادن كتاب را شخصاً انجام دهد اما حتماً تا وقتي تحصيلات كتابداري نداشته باشد نمي تواند تفاوت فهرست نويسي كتاب را از فهرست مندرجات تشخيص دهد. هرگز نخواهد فهميد كه رده بندي و شماره هايي كه روي كتابها نهاده اند براي زيبايي آنها نيست بلكه هدفمند بوده است. تا وقتي كه خودش در پايگاههاي اطلاعاتي جستجوي ماهرانه نكرده باشد نمي تواند بفهمد نيازاطلاعاتي يعني چه، اشتراك پايگاه اطلاعاتي چه اهميتي دارد. به نظر مي رسد كه همين تفكرات بسته سبب مي شود تا عده اي تصور كنند مديريت كتابخانه امري بسيار سهل و بي دردسر و پربركت(!) است. اگر اينطور است مشهدي عباد(قبلاً كربلايي قاسم بود) هم كه مرتباً از كتابخانه …. استفاده مي كند مي تواند در آينده مدير خوبي براي كتابخانه باشد.
ادامه سخنراني هاي هفته پژوهش
از اينكه در انعكاس خلاصه سخنراني هاي هفته پژوهش در اهواز تاخير داشتيم عذرخواهي مي كنيم. اين بار خلاصه سخنراني دكتر فرج پهلو.
سخنراني دكتر فرج پهلو درباره برنامه ريزي در كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني بود.
دكتر فرج پهلو بيان داشت: برنامه ريزي وظيفه اوليه و بنيادين هر مدير كتابخانه است. برنامه ريزي فرايند گام به گام اجراي فعاليتهاي مختلف در هر نهاد است. با توجه به اهداف كلي سازمان، تعيين پيشاپيش فعاليتها و از پيش نگريستن به آينده از عناصر مهم برنامه ريزي مي باشد. اكاف، عناصر برنامه را اهداف، وسائل، منابع، كنترل و روش پياده سازي مي داند. در برنامه ريزي رويكردهاي مختلفي وجود دارد كه به طور كلي به دو نوع سنتي و نوين تقسيم مي شود. در رويكرد سنتي، پايان طراحي برنامه، سكون بعدي را به همراه دارد. در رويكرد نوين، پويايي، كليت گرايي و نگرش سيستمي وجود دارد. برنامه پايان يافته تلقي نمي شود بلكه شروعي براي يك برنامه ديگر است. به رويدادهاي آينده توجه سيستماتيك مي شود. دربرنامه ريزي بايد اهداف و مقاصد بلند مدت را در نظر گرفت. نوعي از برنامه ريزي به نام برنامه ريزي راهبردي وجود دارد كه برنامه اي گسترده جهت دستيابي به اهداف سازمان، تعيين سياستها و برنامه هاي اجرايي مي باشد. ويژگيهاي آن به ترتيب زير است: دائماً روزآمد مي شود. به موضوعات روزمره توجه مي كند. فرصتها و تهديدها را تجزيه و تحليل مي كند. راهكارهاي مختلفي را جهت رسيدن به اهداف پيشنهاد مي كند. ما نياز به تمركز بيشتر در برنامه ريزي ها و مديريت كتابخانه هاي خود داريم. مديريت و برنامه ريزي در كتابخانه هاي عمومي، چندان پذيرفته شده نيست. نمود مديريت و برنامه ريزي دركتابخانه هاي تخصصي بيشتر است و اين كتابخانه ها در بسياري از موارد، پيشرو و مبدع هم بوده اند و ورود بسياري از فناوريها به كتابخانه ها ابتدا توسط كتابخانه هاي تخصصي صورت گرفته است. در كتابخانه هاي دانشگاهي كشور شاهد مديريت كلاسيك هستيم. در دو سوم كتابخانه هاي دانشگاهي كشور مديريت غير متمركز وجود دارد. هر كتابخانه اي راه خود را طي مي كند. بايد سياست واحدي در اين مورد اتخاذ شود. عدم پايبندي مديران به خط مشي در كتابخانه هاي پراكنده باعث عدم اجراي بسياري از برنامه ها مي شود. بنابراين بايد مديريت كتابخانه ها بايد رو به تمركز گام بردارد... ادامه دارد.
وبلاگ انجمن کتابداران فارس
انجمن کتابداران فارس هم وبلاگ خودرا راه اندازی کرد و فعالیتهای خود را از طریق منعکس می کند. برای افراد فعال در این انجمن آرزوی توفیق داریم.
شبکه های کتاب در ايران
به همت کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولژی در شيراز و شرکت پارس آذرخش " شبکه ملی کتابشناختی کتابهای ایران " با هدف تامین نیازهای پژوهشگران، دانشجویان، کتابداران، اعضای هیات علمی و ... راه اندازی شد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱:٢٢ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۸ دی ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم

کتاب جديد

کتاب راهنمای عملی تاسيس مرکز اطلاع رسانی نوشته کارن کريزمن توسط خانم دکتر عصاره ترجمه شده است و به زودی -تا يک هفته ديگر -به بازار خواهد آمد. دانشگاه چمران اهواز اين کتاب را چاپ کرده است و به احتمال فراوان در مقطع کارشناسی ارشد هم تدريس خواهد شد. گفتين است که کريزمن ۱۳ سال سابقه مديريتی نيز دارد.
جشن فارغ التحصيلی
باخبر شدیم که امروز از ساعت 3 لغایت 5 بعدازظهر مراسم جشنی به مناسبت فارغ التحصیلی دانشجویان کارشناسی کتابداری ورودی 81 در محل آمفی تئاتر دانشکده برگزار خواهد شد. برای اين عزيزان آرزوی بهروزی داريم. درضمن دانشجويان کتابداری پزشکی اهواز ورودیهای ۱۳۸۱هم چهارشنبه هفته آينده جشن فارغ التحصيلی دارند. برای آنها هم آرزوی توفيق داريم.
کتابداری يعنی مرگ؟!
در بخش گفتگو بدون وقت قبلی در آخرين شماره خبرنامه انجمن گفتگويی با دکتر حری صورت گرفته بود که اين بخش آن از ساير قسمتهايش برجسته تر بود:
-کتابداری يعنی مرگ. چون تا وقتی بيرونش هستی نمی دانی چيست و وقتی بر تو عارض شد نمی توانی توضيح دهی که چه هست. کتابداری مشکل ندارد اين نگاه ماست که مشکل دارد.
گر شکستی هم هست از خودماست
در هر رشته و علمی نگارش مقاله و صورت دادن تحقيق امری است که سبب گسترش و به روز شدن آن رشته می گردد. در هر رشته ای بايد محققينی وجود داشته باشند تا پايه های نظری آن رشته مستحکم گردد و کم کم منقرض نگردد. اما چيزی که در اين ميان مطرح است همکاری و همفکری عالمان هر رشته است تا هم کار موازی صورت نگردد و هم اينکه مشکلات موجود در يک رشته بهتر حل شود... در يکی از وبلاگها يکی از دوستان بلاگر گلايه ای از تک صدا بودن در جامعه کتابداری ايران گلايه کرده بودند و الحق گلايه ای به جا داشتند. در شرايطی که جامعه علمی جهان به سوی مشارکت و همکاری در پژوهشها گام برمی دارند هنوز در بسياری از جنبه های علمی و پژوهشی رشته خودمان با انزواکاری مواجه هستيم. به هرحال بحرانی است که بايد اساسی به حال آن فکری شود. اگر مقاله ای نگاشته می شود يا پژوهشی صورت می گيرد برای ارتقای سطح اطلاعات کتابداران و نيز استحکام پايه های نظری کتابداری که خيلی ها مدعی اند در اين زمينه خيلی لنگ می زنيم- و نيز يافتن راهکارهايی بهينه جهت خدمت رسانی به کاربران می باشد. اما گويا خيلی از ما هدفمان از پژوهش فراموش کرده ايم و آن را به منزله ابزاری برای فربهی خود در جنبه های مختلف می دانيم. اگر که هدف ما اين آخری باشد که بايد گفت راهی عبث رفته ايم و رو به انقراض گام برداشته ايم. عدم همکاری و نيز عدم وجود علاقه به همکاری(شايد) بين ما جماعت کتابدار در انجام پژوهشها سبب رکود ما ميشود و ما را از دستيابی به پيشرفتهای حرفه ای دور می کند. اين حقيقتی است که همه آن را لمس می کنند. حتی يک بازبين ساده کتابخانه. امروز اتحاد و مشارکت و همکاری ميان کتابداران بايد حرف اول را بزند. امروز مشکل ما عدم انعکاس پژوهشهای ما-آثارما-فعاليتهای ما-تلاشهای ما درکتابخانه ها و دانشگاهها بين عامه مردم و به طور خاصه بین رشته های ديگراست. بهتر است با باز کردن چشمان خود ببينيم که دورانی که رشته های ديگر از ضعف پايه های نظری رشته ما و حتی نام رشته ما با کنايت و حتی مزاح و ديگر حالات نام می بردند امروز ديگر بهانه آنها انحصارگرايی ما و عدم همکاری و مشارکت ما در نگارش مقالات و انجام دادن پژوهشها و تک صدايی است. ما بايد حضور خود را در رسانه ها پررنگ تر کنيم. بايد تجربه کسانی را که عمرخود را در کتابداری گذرانده اند با انگيزه و نيروی جوانان تلفيق کنيم و مشارکت فعال را تجربه کنيم. اينگونه می توانيم کتابدارانی آزادانديش و متحد باشيم و از شعار دوری کنيم و بر پايه شعور به پيشرفت رشته خود و تامين نيازهای اطلاعاتی جامعه کمک کنيم...
نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱:٥۳ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٥ دی ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم

چهره ماندگار رشته ما کيست؟

گفتنش خيلی سخت است. به دلايل متعدد. ای کاش شما بگوئيد.

ايفلا در ايران

سوال تکراری اما بی جواب و مهم. دانشجوی کتابداری و اطلاع رسانی ايرانی از آن دم که وارد جريانات رشته می شود با نامهايی چون فيد-ايفلا-اسليب و... آشنا می شود و چقدر اينها به نظرش غول می آيند. وقتی که به سايت ايفلا سر ميزند می بيند که در اين قريب به ۳۰ سال ايفلا در چه مکانهايی که همايشهای خودرا برگزار نکرده است ولی... درهيچ يک از اين مکانها نام ايران را به عنوان ميزبان نمی بيند حتی در برنامه های آتی. رنجيده خاطر می شود. برای همين دومين سوال مهم (شايد) دوره دانشجويی خودرا مطرح می کند. (اولين سوال همان پرسش معروف است که چرا نام رشته کتابداری است. ما بااين قضيه کاری نداريم. چون ديگر حل شده و فيصله يافته تلقی می شود.بازهم شايد.) باری. کتاب فرصت حضور پوری سلطانی-يکی از بانوان کتابداری ايران- را که ورق می زنيد و خاطرات وی را از ايفلاهای ليورپول-مسکو-کوبا-کره و... ميخوانيد و حتی گزارشهای فصلنامه کتاب را که درباره همايشهای سالانه ايفلاست مرور می کنيد به هيجان در می آئيد که از نزديک اين کتابداران جهان را-رئيس ايفلا را و اين همايش بزرگ را از نزديک و در ايران ببينيد. روزی که در کتابخانه ملی ما اين همايش برگزار شود. آخر ما سه چهار سروگردن ازکشورهای دوربرخودمان در کتابداری و اطلاع رسانی بالاتريم و کلی مرشد وپير اعظم و متفکر در اين رشته در کشورداريم. پس چرا خالی می رويم؟ چرا جای ما دراين همايشها به عنوان ميزبان خالی باشد؟ مگر نه اينکه در مهمترين همايشهای جهان هميشه يکی دو نماينده ثابت داريم(مثل کول نت يا ال پاب)؟ مگر نه اينکه هرسال حداقل يک سخنرانی از کتابداران ايرانی در همايش سالانه ايفلا ارائه می شود؟ مگر نه اينکه نخبگان خودرا به اروپا فرستاديم تا بعدها با آمدن خود به ايران و دانش غنی خود خون تازه ای را به رگ کتابداری ما که می خواهد نوين باشد وارد کنند؟ چرا کوبا با آنهمه مشکل سياسی و... کره-هند می توانند ولی ما نه؟ ما کتابداران ايرانی هم دوست داريم نام ايران ميزبان در همايشهای سالانه ايفلا ببينيم. شايد آن روز خيلی از کسانی که بی رحمانه بر راس هرم کتابخانه هايمان تکيه زده اند(غيرکتابدارها) دريابند که ما که هستيم و چه می کنيم. شايد.

افتتاح درگاه مجلات الکترونيکی

بالاخره درگاه مجلات الکترونيکی رايگان دانشگاه چمران اهواز راه اندازی شد. از آقای دکتر فرج پهلو و خانم دکتر عصاره به دليل راهنمايی ها و حمايتهايشان بی نهايت سپاسگزاريم.

جمله ای به نقل از...

مشکل عدم همکاری در رشته ما ميدانيد چيست؟ اين است که آن کسی که بلد است ياد نميدهد و آن کسی که بلد نيست از زير کار در می رود.(اين را امروز يک کتابدار دهن لق به ما گفته است).

ادامه اسامی اعضای انجمن

 

ش.ع

نوع عضويت

نام پدر

نام خانوادگي

نام

رديف

409

وابسته

محمدعلي

ذاكري نژاد

اكبر

121

307

وابسته

قربان

رضائي

الهام

122

823

وابسته

محمود

رحيمي

اعظم

123

1123

وابسته

محمدباقر

رضائي جعفري

ماندانا

124

1493

وابسته

محمود

رحمانپور

رويا

125

918

وابسته

علي

رشيد مهر

ويدا

126

1031

وابسته

حسن

رفيعي مقدم

فاطمه فريده

127

890

وابسته

حسين

رازقندي

سودابه

128

362

وابسته

حسينعلي

رباني

معصومه

129

924

وابسته

عنايت الله

رحيمي سرخسي

مرضيه

130

1365

وابسته

حبيب

رضواني قادي

زهرا

131

1368

وابسته

مسعود

رحماني

سمانه

132

996

وابسته

حسن

رمضاني

مريم

133

1026

وابسته

رشيد

رسولي

زينب

134

999

وابسته

عباس

رسولي

نسرين

135

1275

وابسته

مير هادي

رئيس زاده

سيده زهرا

136

1034

وابسته

ابراهيم

رضا زاده

زهرا

137

749

وابسته

حسن

راهنما اصفهاني

زهرا

138

228

وابسته

حسين پرويز

رهبر

لي لي

139

1354

وابسته

حيدر قلي

رحيم پور

فريبا

140

1257

پيوسته

علي اكبر

رضوي

سيد علي اصغر

141

398

وابسته

حسين

زندي

مريم

142

1015

وابسته

اكبر

زينالي

وحيده

143

1351

وابسته

عباس

زاچكاني

اكرم

144

1248

وابسته

خانعلي

زاهدي

مهديه

145

967

وابسته

محمدرضا

زاهدي توقابي

مهدي

146

1440

وابسته

علي

زركار

مهديه

147

308

پيوسته

اكبر

زارع

فاطمه

148

1366

وابسته

يونس

زوارقي

رسول

149

371

وابسته

عبدالمحمد

زارع

امين

150

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:۳۱ ‎ق.ظ ; شنبه ۳ دی ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم