کتابداران فردا

کتابدارانه ها

پوستر همایش

پوستر همایش سازماندهی اطلاعات در وبلاگ انجمن قرار دارد. حتما ببینید.

http://ilisa.blogfa.com/

قابل توجه کلیه سخنرانان و ارائه دهندگان پوستر

بدینوسیله به اطلاع کلیه دوستانی که در همایش سازماندهی اطلاعات-۱۶ و ۱۷ در کتابخانه ملی ایران- به ارائه مقاله خواهند پرداخت می رساند که هرچه سریعتر نسبت به تهیه بلیط رفت و برگشت تهران جهت شرکت در این همایش اقدام  و در روز همایش جهت دریافت هزینه رفت و برگشت لاشه بلیط خود را ارائه نمایند.

وقتی فیلم می شویم..

در این پایگاه فیلم میتوانید فیلمهای برتری که به کتابداران به نوعی در آن ایفای نقش کرده اند مشاهده کنید. توضیح بیشتری نمی دهیم.

http://filmlibrarian.info/top10.html

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱۱:٥٧ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٢٩ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم

کتابدارانه ها

با همایش سازماندهی اطلاعات

کمتر از یک ماه به برگزاری بزرگترین اتفاقهای سال کتابداری ایران باقی مانده است. دو کاندیدای دیگر به لیست نامزدهای انتخابات اضافه شدند و کم کم تنور انتخابات رو به گرمی می رود. از سایر کاندیداها هم تقاضا می کنیم هر چه سریعتر نام خود را در فهرست اسامی وارد کنند لطفا!! در ضمن یک امکانات تازه هم به وب سایت همایش اضافه شده که می توانید خدمات مورد نظر خود را سفارش دهید. البته یک سرویس ویژه برای سخنرانها ایجاد شده که مخصوص سفارش دادن بلیط رفت و برگشت به تهران- اسکان و تهیه مجموعه مقالات همایش هست. از کلیه سخنرانها تقاضا می شود که این بخش را حتما پرکنند. ثبت نام در وب سایت همایش را هم لطفا فراموش نکنید و نیز تمدید عضویت در انجمن. نشانی بخش خدمات سایت به شرح زیر است:

http://cep.cua.ac.ir/sem/services.asp

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱:۱٧ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٢٥ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم

کتابدارانه ها

...به دریا می ریزیم(بدون سوگیری)

یکی از اساتید تعریف می کرد که زمانی که امریکا آنقدر به تولیدات انبوه در عرضه مواد غذایی دست زد که مجبور میشد هزاران تن از این مواد را که اضافی تولید شده بود و خریداری نداشت به دریا بریزد. چون گویا برای یک کشور قدرتمند و ثروتمند دور از منزلت و شان بود که بین فقرای کشور این مواد به صورت رایگان توزیع شود. افزون براین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مواد غذایی هم ضرر می کردند. این بود که تصمیم گرفتند این مواد را به کشورهای دیگر-جهان سومی ها- بفروشند و باقی قضایا.... حالا شده حکایت آن گروه رو به زوال که استادراهنمای دانشجو به خاطر اینکه یافته های تحقیقاتش دلخواه وی نبوده امر کرده که باید یافته ها را به صورتی که او میخواهد تغییر دهد! نوعی داده سازی! بیخود نیست که... بگذریم! هم سوگیری اش زیاد میشود و هم مملو از ذکر مصیبت!

سرزمین آتش!

اخیرا نامه ای از یک منطقه خیلی آزاد-البته از نوع تجاری- به گروه بحث رسیده که چرا ایفلا در ایران برگزار نمیشود و پرسشهای مطرح شده که گویا بی جواب مانده است. اینکه ایفلا در ایران برگزار شود واقعا آرزوی قلبی بسیاری از کتابداران ایرانی است. اما خب باید در مورد این مساله بیشتر تامل کرد. برگزاری چنین همایش بزرگی به برنامه ریزی بسیار کلان- وقت و هزینه های فراوان و دقت نظر بی نظیری نیاز دارد. حتما در جریان برگزاری همایش سالانه انجمن-سازماندهی اطلاعات- هستید که برگزاری این همایش چه وقت و چه نیرویی را گرفته است تا یک همایش آبرومند و معتبر و با حداقل نقص برگزار شود و با وجود همه پی گیریهای لازم و کمک گرفتن از اساتید کتابداری و نیز نیروهای جوان مثل اعضای ادکا- بازهم برای بسیاری که در جریان امور نیستند اگرها و اماها و چراها وجود دارد... هنوز بسیاری از کتابخانه های ما از نظر مدیریتی دچار مشکلاتی عدیده هستند که بازگفتن آنها ضرورتی ندارد. این ها مسائلی هستند که برای برطرف کردن باید بیشتر به آنها اندیشید و توجه داشت. فعلا این مسائل در اولویت هستند. گذشته از کتابخانه ها و مشکلات آنها باید مسائل دیگری را هم در نظر گرفت که فعلا پرداختن به آنها در اینجا نمی گنجد. برگزاری ایفلا هرگز دیر نمیشود...

در حاشیه: پیشنهادات واژه غریبی است. باورکنید این لغت غلط است!

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٥٦ ‎ق.ظ ; شنبه ٢۱ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم

کتابدارانه ها

رئیس بعد از حکم

بالاخره بعد از مدتها رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه چمران اهواز مشخص شد. دکتر فرج پهلو به سمت ریاست این کتابخانه منصوب شد. خدمت ایشان هم تبریک می گوییم و هم تسلیت. تبریک به این خاطر که یک کتابدار مسئولیت این کتابخانه را به عهده گرفته که سابقه مدیریتی هم در کارنامه کاری خود دارد و تسلیت به خاطر اینکه مسئولیت بسیار سنگینی را قبول کردند و غرق در این مسئولیت شده اند. البته ما که دوست داشتیم ایشان همچنان حضور ثابتی در دانشکده داشته باشند ولی گویا چون قرار بود یک غیرکتابدار مسئولیت کتابخانه را عهده دار شود ایشان ریاست کتابخانه را پذیرفتند. در هرصورت برایشان آرزوی موفقیت می کنیم.

مسافر غرب(۲)

یک هفته پس از سفر خانم دکتر عصاره به امریکا برای فرصت مطالعاتی- ایمیلی از ایشان دریافت شد که متن آن به شرح زیر است. با سپاس از آقای زین العابدینی که نامه را برای ما فوروارد کردند:

Dear All,
Hi, How are you? It is the 9Th day that we are in Philadelphia. It is an unbelievable cold city. In a day several times my fingers go to freeze. We found a nice apartment close to the iSchool (College of Information Sciences and Technology of Derexl University). I have my office (214A) in this building. iSchool has a very very big lab computer, I have access to a lot of databases. But it is strange, for some articles we have to pay at least US$ 12 (here access to materials is endless, but you have to pay). Despite, Ahvaz library which access to materials is limited but free.  Any way we have access to some articles. Just one day after my arrival I was invited to attend a speech. the speaker was from Canada. He talked about cataloging. It was interesting. Tomorrow I will attend another talk. Professor MaCain invited me to one of her classes which is about mapping and will be held by her and Professor H. White. It would be exciting for me.
What about over there?
Say hello for me to all colleagues.
Best wishes
Farideh Osareh 
نرم افزار جدید کتابخانه ای

موسسه فرهنگی کتابداری همارا در شیراز درحال تهیه یک نرم افزار جدید کتابخانه ای است که گویا نسخه آزمایشی آن نیز آماده است. این نرم افزار تحت شبکه و منطبق با استاندارد مارک ایران است.انواع گزارشهای آماری-مالی-مدیریتی و ... را ارائه می کند. بیش از ۲۰ نوع بارکد متفاوت تولید می کند. کاملا شی گراست. به صورت چندلایه طراحی شده است. امکان مدیریت کاربران- تعیین مجوز دسترسی و نیز رویدادها را داراست. مشخصات کامل این نرم افزار را می توانید درتصویر زیر مشاهده کنید.

http://i5.tinypic.com/2utm0yd.jpg

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٦:٥۳ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱٧ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم

کتابدارانه ها

برنامه ريزي فعاليت هاي كادر اجرايي  اولين كنفرانس كشوري

 انجمن علمي كتابداری و اطلاع رساني ايران

16 و 17 اسفند 1385

دعوت نامه :   مهدي جعفري از دانشگاه علامه

تهيه متن دعوت نامه ها براي سه گروه :

1. ارائه دهندگان   2. مدعوين    3. دعوت از اعضاي انجمن   و پخش دعوت نامه ها

انواع دعوت نامه ها :  برگه اي / كارت دعوت

ليست اعضاي هيات علمي :   گروهي تهيه گردد

به صورت كلي تمامي دانشجويان ادكايي ملزم به تهيه ليست اعضاي هيات علمي دانشگاه خود مي باشند .

دانشگاه هاي : تبريز ، شيراز ، قم ، اهواز ،‌الزهرا ،‌تهران ،علامه ، پيام نور ، كرمان ، بهشتي ، ايران ،‌اصفهان ، مشهد ، كردستان و ....

پذيرش در زمان برگزاري :    اميرحسين رجب زاده عصارها از دانشگاه علامه طباطبايي

 تعداد 5 نفر جهت پذيرش تا ساعت11 و 2  نفر از آن به بعد در طول دو روز همايش

ليست اعضا انجمن علمي كتابدراي و اطلاع رساني ايران:دانشگاه پيام نور وتهران :امير كياني و سعيد نظاره

 تهيه ليست كامل تمامي اعضاي وابسته ، پيوسته و افتخاري انجمن در يك فايل متني و يا  نرم افزار طراحي شده

صدور گواهي نامه :    مليحه اكثري از دانشگاه الزهرا (س)

 تهيه متن  و طراحي گواهي نامه افراد ذيل به تفكيك :

سخنرانان : 1. سخنرانان مدعو  2. ارائه كنندگان شفاهي   3.  ارائه كنندگان پوستر  4. ارائه كنندگان مقالات چاپي

 افراد ديگر : شركت كنندگان ، برگزار كنندگان ، حاميان

سر برگ:    مريم پاكدامن از دانشگاه الزهرا (س)

 تهيه سربرگ همايش و درج لوگوي همايش در آن / تك رنگ

پوستر ، كارت دعوت و كارت شناسايي كادر اجرايي :    فاطمه پازوكي از دانشگاه شهيد بهشتي

 طراحي  پوستر و كارت دعوت و كارت شناسايي ها (در 3 سربرگ با رنگ هاي متفاوت )

مسائل ارائه دهندگان :   آقاي زين العابدينی از دانشگاه شهيد چمران اهواز

اسكان / پذيرش / انتقال / غذا و ....

پوشه اهدايي:  ليلا رياحي نژاد از دانشگاه الزهرا (س)

 حاوي چكيده ها ، برناه همايش ،‌ گزارش عملكرد انجمن ، بروشور همايش ، ‌سربرگ جهت يادداشت(2 برگ) و خودكار. براي تعداد 300 الي 500 نفر

معيار هاي انتخاب پوشه ها : كاربردپذیري ، مناسب از نظر بودجه ، هم رنگ با ست رنگي پوستر و كارت هاي دعوت

پذيرش جهت انتخابات انجمن : سعيد نظاره و آقاي جعفري از دانشگاه تهران

 تهيه برگه هاي انتخابات و تهيه ليست كامل اعضاي پوسته جهت راي گيري .

عضويت انجمن هم زمان با برگزاري همايش : سعيد نظاره  و آقاي جعفري از دانشگاه تهران

 همزمان در طول 2 روز همايش عضو گيري برقرار مي گردد

تجهيزات :  كميته همايش هاي انجمن ( آقاي عمراني ) و خانم عباسي

 كامپيوتر روي صحنه و تجهيزات : سرود ملي ، قرآن ، پذيرايي ، گل ، پارچه نويس و  ...

http://i15.tinypic.com/4ct704i.jpg

http://i5.tinypic.com/48ml943.jpg

http://i15.tinypic.com/2ef2ipk.jpg

http://i9.tinypic.com/2rppsex.jpg

http://i18.tinypic.com/3zgyb00.jpg

با سپاس از خانم پاکدامن برای ارسال این متن و خانم پازوکی به خاطر ارسال تصاویر 

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:۱۱ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۱٥ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم

کتابدارانه ها

با همایش سازماندهی اطلاعات و انتخابات

دستورالعمل تهیه متن کامل مقالات برای همایش سازماندهی اطلاعات در وب سایت همایش ذکر شده است. تا شنبه برای ارسال متن کامل مقاله فرصت باقی است. ثبت نام در همایش را فراموش نفرمایید. اگر هم قصد نامزد شدن برای انتخابات را هم دارید حتما مشخصات خود را در بخش مربوط به انتخابات که در وب سایت همایش آمده درج کنید. فعلا تاکنون نام دو تا از نامزدها مشخص شده است. http://cep.cua.ac.ir/sem/

سندروم کهنگی مجلات.....

مدتی است که مجلات کتابداری و اطلاع رسانی بسیار نامنظم منتشر می شوند و گاهی مطالبی که در آنها منتشر می شود اطلاعات کهنه و سوخته ای را می دهند که شاید تا سه سال پیش بسیار مفید بودند... مطلب سندورم کهنگی مقالات.... به این قضیه پرداخته است. این مطلب که از خانم مکتبی فرد هست در وبلاگ انجمن کتابداران به آدرس قابل مشاهده است: http://ilisa.blogfa.com/

درخواستهای ماندگار!

درست است که جهان سومی هستیم یا به قولی در حال توسعه ایم ولی گاهی اوقات مواردی می بینیم و می شنویم که گاهی با خود می گوییم صد رحمت به خودمان که فقط مصرف کننده ایم و ای... هرازگاهی هم دست به تولیدات از نوع علم می زنیم! یکی از این موارد مکالمات ضبط شده در مرکز مشاوره مایکروسافت است که حتما تا حالا خوانده اید. اما بدنیست دوباره نگاهی به آن داشته باشیم و کمی لبخند زدن را هم تمرین کنیم! منبع این مطلب از وبلاگ غزلک به آدرس زیر: http://www.mehrasal.blogfa.com/ و تاریخ سه بهمن است.

برخی از درفشانی های ضبط شده در این مرکز:

يک مشتري نمي تونه به اينترنت وصل بشه ...
مرکز : شما مطمئنيد رمز درست رو به کار برديد؟

مشتري : بله مطمئنم. من ديدم همکارم اين کار رو کرد.
مرکز : ميشه به من بگيد رمز عبور چي بود؟

مشتري : پنج تا ستاره.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم

کتابدارانه ها

همگام با همایش و انتخابات

دو رویداد مهم در پایان سال جاری در حال رخ دادن است. انتخابات انجمن و همایش سازماندهی اطلاعات. دو رویدادی که بی اغراق تاثیرگذارترین وقایع این۵ سال اخیر هستند و کتابداری ایران آماده یک جهش بزرگ به جلوست. طبق آخرین امکاناتی که آقای عظیمی و زین العابدینی در وب سایت همایش گذاشته اند  نامزدهای انتخابات انجمن می توانند در وب سایت همایش برای انتخابات ثبت نام کنند و مشخصات خود را در آن درج نمایند. حتما کسانی که قصد دارند نامزد شوند این لینک را سربزنند و در ضمن ثبت برای همایش هم فراموش نکنید!

http://cep.cua.ac.ir/sem/candidate/input.asp

اینجا هم لیست نامزدهای انتخاباتی است:

http://cep.cua.ac.ir/sem/candidate/list.asp

با سپاس از داریوش علیمحمدی به خاطر این خبر.

تصویر آقایان عظیمی و زین العابدینی در حال کار روی وب سایت همایش:

http://i13.tinypic.com/330se1h.jpg

http://i18.tinypic.com/3z9bfh1.jpg

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٤:٥۳ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم

کتابدارانه ها

با همایش سازماندهی اطلاعات

در حالی که بیش از یک ماه به همایش سازماندهی اطلاعات باقی مانده مهلت ارسال متن کامل مقالات به وب سایت انجمن تمدید شد. البته طی پیامی که آقای زین العابدینی به گروه بحث فرستاد. روز چهارشنبه جلسه ای در دفتر آقای عمرانی برگزار شد که طی آن درباره همایش سازماندهی اطلاعات بحث شد. در این جلسه آقایان زین العابدینی -عمرانی- علیمحمدی- رجبی- دکتر فتاحی و خانمها پازوکی-پاکدامن و شکوری حضور داشتند. آقای زین العابدینی برنامه ای که برای دوروز همایش تدارک دیده بود ارائه کرد و دیگران راجع به آن اظهار نظر کردند. بنا شد که مکان همایش در کتابخانه ملی باشد تا مساله ایاب و ذهاب برای افراد دشوار نباشد. زمان نهایی برگزاری همایش روزهای ۱۶ و ۱۷ اسفند اعلام شد. همچنین قرار شد که حامیان همایش مشخص شوند. تعداد مقالاتی که باید ارائه شوند و تعداد پوسترهایی که افراد باید نمایش دهند تعیین گردید. انتخابات انجمن بعدازظهر روز ۱۶ اسفند تعیین شد. در زمینه تهیه گواهی های شرکت در همایش- تقدیر از سخنرانها و اجرا کنندگان برنامه- چاپ پوستر همایش و نیز چکیده مقالات بحث شد. همچنین در مورد فرمت پوسترهایی که شرکت کنندگان ارائه دهنده پوستر باید تهیه کنند صحبت شد و قرار شد که از ذکر مطالب بدیهی و مقدمات پرهیز کنند. رنگهای مناسب استفاده کنند. مشخصات نویسندگان و وابستگی سازمانی و نشانی پست الکترونیکی شان درج شود و فونت قابل خواندن داشته باشد و اندازه ۱۰۰*۷۰ یا ۹۰*۷۰داشته باشد. در مورد ارائه خدمات جانبی مثل نمایشگاه کتاب هم بحث شد. قرار شد که اعضای ادکا هم حضوری فعال در این همایش داشته باشند. قرار شد که به رسانه ها در مورد این همایش اطلاع رسانی شود. در مورد ثبت نام و هزینه آن نیز صحبت به میان آمد. تقاضا مندیم اگر حتما در این همایش شرکت می کنید در وب سایت همایش ثبت نام کنید. اگر ثبت نام نکردید اصلا تشریف نیاورید! آدرس همایش هم به این قرار است: cep.cua.ac.ir/sem

 اگر عضو انجمن باشید هزینه ثبت نام به نصف تقلیل خواهد یافت! ثبت نام در وب سایت همایش را فراموش نکنید! با پایان مرور برنامه ها تقسیم وظایف صورت گرفت و برنامه ریزی همایش انجام شد. تصویر زیر آقای زین العابدینی را در حال پاسخ به نامه های رسیده به وب سایت انجمن و سروسامان دادن به این وب سایت را نشان می دهد. http://i14.tinypic.com/2j4auld.jpg

البته روز پنج شنبه هم با حضور آقای زین العابدینی در کانون نشریات دانشجویی و اعضای ادکا برای برگزاری هر چه با شکوهتر همایش سازماندهی اطلاعات برنامه ریزی- بحث و تبادل نظر شد و قرار شد که اعضای فعال ادکا در برگزاری این همایش حضوری چشمگیر داشته باشند. البته تصاویر این جلسه را خانم پازوکی ارسال کرده اند و به زودی در فوتوبلاگ آنها را خواهیم دید.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٤:۳٥ ‎ب.ظ ; شنبه ٧ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم

کتابدارانه ها

آخرین ماهانه

آخرین همایش ماهانه انجمن در سال جدید چهارشنبه هفته قبل در کتابخانه ملی برگزار شد. در این همایش قرار بود که آقایان آزاد ارمکی و عمرانی درزمینه منزلت اجتماعی کتابداری صحبت کنند که آقای ارمکی به دلیل مشکلی غیرمترقبه که برایش رخ داد در این جلسه حضور نیافت. قبل از سخنرانی آقای عمرانی آقای حاجی زین العابدینی- به عنوان دبیر همایش سازماندهی اطلاعات- در مورد این همایش و نیز ضرورت شرکت در انتخابات انجمن و حضور فعال اعضا در انجمن صحبت نمود. سپس آقای عمرانی سخنرانی خود را در زمینه منزلت اجتماعی کتابداران بود و حدود یک ساعت به طول انجامید ارائه نمود. ایشان بیان داشت کتابداران دوره های مختلفی را تا به امروز پشت سر نهاده اند. از دوره باستان- وسطی- روشنگری و مدرن. در هر دوره کتابداران موقعیتهای مختلفی داشته اند. در روزگاری کتابداران به دلیل اینکه کتابخانه ها بیشتر در اختیار سلاطین بود و به دلیل کم بودن افراد با سواد در جامعه کتابداران موقعیت مناسبی نزد حاکمان داشتند. اما به مرور زمان و با پیشرفت علوم از منزلت اجتماعی کتابداران کاسته شد و آنها دیگر قدرت و نفوذ سابق را نداشتند. دیگر نمیشد در کتابداری قاعده استادی و شاگردی را پیاده کرد. با تاسیس انجمن کتابداران امریکا در سال ۱۸۷۶ کتابداری مدرن پدید آمد که بر گردآوری- مجموعه سازی و اشاعه اطلاعات تاکید می کرد. در آن زمان تصویر کتابداران انسانهایی صبور- آرام و کسانی که در جایی نفیس می نشینند و در سکوت به ارائه یک شئی نفیس مثل کتاب می پردازند بود. با هجوم فناوریها به کتابخانه ها کتابداران در صدد تعیین نقش های تازه برای خود برآمدند. عمرانی در ارائه خود بیان داشت که تنها در ایران دانشجویان و افراد جامعه تصویر نادرست از کتابداری در ذهنشان نیست. در غرب نیز این دیدگاه وجود دارد. عمرانی تاکید کرد که در تحقیق خود از منابع فارسی استفاده نکرده است و سوگیری در این زمینه وجود ندارد. مثلا ۶۰۰ دانشجوی کتابداری اسرائیلی به نام رشته شان همه چیز می گویند غیر از کتابداری. آقای عمرانی سپس در مورد خودباوری کتابداران صحبت کرد و بیان داشت ما بیش از اینکه به ارتقای خود فکر کنیم به ارتقای کتابخانه ها فکر کرده  ایم. ما فراموش کرده ایم که کتابخانه ها به واسطه ما جان می گیرند. کار کتابداری نامرئی است. کتابدارها پشت صحنه کار می کنند و کارشان دیده نمی شود. سپس آقای عمرانی در مورد حرفه بودن یا نبودن کتابداری بحث کرد و ویژگیهای یک حرفه را بیان کرد. عمرانی بیان داشت چرا به هلاکت بیماران اطلاعات می پردازیم؟ چرا نقد و ارزیابی را از کار خودمان حذف کرده ایم؟ کتابداری- پزشکی پیشگیری است. باید به خودباوری برسیم و ببینیم که کجا ایستاده ایم. این سخنرانی که دارای پرسش و پاسخ هم بود تا ساعت ۱۸ به طول انجامید. آخرین همایش ماهانه هم به پایان رسید....

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۳:۳٧ ‎ب.ظ ; شنبه ٧ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم

کتابدارانه ها

استخدام کتابدار
کتابخانه دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات اهواز دو نفر کتابدار ترجیحا مرد با تحصیلات کارشناسی استخدام می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با دکتر فرج پهلو یا خانم بردستانی تماس حاصل فرمایید. تلفن: 06114435280 الی 3

دفاعی دیگر

روزگذشته جلسه دفاع از رساله کارشناسی ارشد آقای منصوری با موضوع طراحی میز مرجع دیجیتالی برای کتابخانه ملی ایران در دانشگاه چمران برگزار شد. یکی از معدود جلساتی که داوری آن بیش از یک ساعت به طول انجامید. از نکات جالب این جلسه دفاعیه حضور یکی از اساتید گروه روانشناسی به عنوان استاد ناظر بود که از داوری دقیق اساتید تعجب کرده بود. داوران این رساله را به دقت و حتی دقیق تر از استاد راهنما خوانده بودند. در هرصورت رساله آقای منصوری با درجه عالی پذیرفته شد. 

http://i3.tinypic.com/316b7o7.jpg

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱٢:٠٦ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم

کتابدارانه ها

مسافر غرب(۱)

روز گذشته در کارگاه کتابداری دانشگاه چمران یک مراسم صمیمانه خداحافظی از نوع موقت با خانم دکتر عصاره صورت گرفت. همانطور که مستحضرید ایشان عازم فیلادلفیا -دانشگاه درکسل- جهت گذراندن فرصت مطالعاتی خود هستند. در این نشست که جمعی دانشجویان کارشناسی- کارشناسی ارشد و دکتری به همراه سایر اساتید گروه کتابداری حضور داشتند هریک از دانشجویان و اساتید برای خانم دکتر عصاره آرزوی موفقیت کردند و به خاطر اراده- پشتکار و سختکوشی ایشان در انجام کارهای اجرایی و پژوهشی به ایشان تبریک و خسته نباشید گفتند. سپس خانم دکتر عصاره دقایقی درباره اهداف سفر خود بحث کرد. وی در ابتدا از مشکلاتی که در راه سفر ایشان به امریکا وجود داشت صحبت کرد. از اینکه هر چقدر دانشگاه درکسل با وی همکاری کرده دانشگاه داخل کشور موانع زیادی برای رفتن به این سفر تراشیده و این نشان از عدم توجه و ارزش قائل شدن به چهره های شاخص علمی است. خانم دکتر عصاره هدف از سفر خود را نگاه کلی به حرفه کتابداری و اطلاع رسانی از نو بیان داشت. بررسی کامل و دقیق حیطه های کتابسنجی- علم سنجی- اطلاع سنجی- وب سنجی- فن سنجی و... از مقاصد تحقیقی ایشان برای این دوره مطالعاتی است. خانم دکتر عصاره ابراز امیدواری کرد که بتواند با اسمال و گارفیلد دیدارهایی داشته باشد و از موسسه اطلاعات علمی امریکا نیز استفاده کند. از ایشان که درمورد وضعیت اداره کتابخانه مرکزی بعد از رفتنشان به امریکا سوال شد گفتند که پیشنهاد کردیم که کتابخانه به صورت شورایی  اداره شود ولی موافقت نشد. قرار است یکی از اعضای گروه کتابداری این مسئولیت را قبول کنند که تا کنون هنوز کسی این مسئولیت خطیر را قبول نکرده است. فقط امیدواریم دست اجانب( غیرکتابداران) به کتابخانه نرسد! در پایان مراسم هدیه ای به رسم یادبود به خانم دکتر از سوی گروه اهدا شد. لازم به ذکر است که تا ساعاتی دیگر در کتابخانه مرکزی از ایشان تقدیر به عمل خواهد آمد. لازم به ذکر است که به زودی تصاویر این مراسم ارسال خواهد شد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱٠:۱٧ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم