کتابداران فردا

یک روز در شهر باران (2)

روز دوم اقامتمان در رشت، با بحث درباره برنامه های آینده کمیته همایشهای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی با خانمهاه پاکدامن و اسدی سر میز صبحانه آغاز شد. چند ایده جدید مطرح شد که قرار گردید در جلسه یکشنبه که بین کمیته های انجمن به صورت مشترک در ایرانداک برگزار میشود ارائه شوند. در تعطیلات هم دست از سر انجمن بر نمیداریم!

اتاقها را در ساعت ده و سی دقیقه به صاحبش تحویل دادیم و همراه با آقای علیپور عزیز که به اتفاق خانواده خود به هتل آمده بودند عازم گردشی کوتاه در اطراف رشت شدیم.موزه روستایی گیلان، مکان بسیار زیبایی بود که آقای عباسپور، رئیس انجمن کتابداری شاخه گیلان، پیشنهاد کرده بودند به آنجا برویم. طبیعت پاک، هوای عاری از دود، منازل ساده و زیبای روستایی، حال و هوا را عوض میکرد. البته فکر میکنم که جای یک کتابخانه یا مرکز اسناد در این موزه خالی بود که در کنار بازدید از منازل روستایی، بتوان در ارتباط با فرهنگ، آداب و رسوم و پیشینه گیلان، نیز اسنادی را مورد بررسی قرار داد.

در مجاور هر خانه روستایی، چند مکان هم برای استراحت مرغها و اردکها تعبیه شده بود که گفته میشد مرغ و خروسها با نردبان بالانشین هستند و اردکها در طبقه همکف سکنی دارند! نکته ظریف این جا بود که روی در علامت Z نوشته شده بود! حالا معنی اش زورو بوده، رده کتابداری و کلیات بوده! یا هرچیزی؟! ما که نمیدانیم! در راه با آقای علیپور در خصوص کارگاههای بعدی و حوزه های موضوعی قابل ارائه توسط اساتید متخصص رشته، صحبت کردیم و بیشترین مساله مورد بحث، عدم مشارکت یا مشارکت حداقلی اعضای انجمن بود. به هرحال، مساله ای است که هم جای نگرانی دارد و هم اینکه نمیتوانیم به زور افراد را وادار به همکاری با انجمن کنیم. مسلماً هرکسی انگیزه ها، و دغدغه های خاص خود را دارد.نکته جالب دیگر این بود که یکی از راهنماهای موزه، وقتی کسی داخل منازل روستایی نبود، با جدیت مشغول درس خواندن بود. فکر میکنم امروز باید امتحان میداد!

پس از صرف ناهار، حدود ساعت 15، با بدرقه خانواده محترم علیپور، از ترمینال میدان گیل، رشت را به مقصد تهران ترک کردیم. البته در اتوبوس، سوژه جالبی هم برای سرگرمی پیدا شد! هرچند کتاب و مجله ای برای مطالعه نبود، و شارژ نوت بوک داشت به پایان می رسید، اصرار خانم میانسالی در میان مسافران مبنی بر خاموش کردن کولر، و در نهایت شکایت او از راننده و معطل شدن حدود 45 دقیقه ای در پلیس راه و جریمه شدن 70 هزار تومانی راننده و گیر کردن در ترافیک اتوبان کرج حسابی سرگرممان کرد! به هرحال، سفر کوتاه خوبی بود و باید ممنون انجمن کتابداری شاخه گیلان و شخص آقای علیپور باشیم که چنین موقعیتی را فراهم کردند و باب آشنایی بیشتر با ایشان و فعالیتهای انجمن نوپا و فعال شاخه گیلان باز شد.