کتابداران فردا

ششمين همايش

ششمين همايش سراسری دانشجويی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا تحت عنوان کتابخانه ها: ورود فناوری جديد اطلاعاتی: مقاومت يا سازش؟!  روز۲۷ ارديبهشت ماه دردانشگاه الزهرا برگزارشد. اين همايش ازساعت ۹ بامداد پس ازمراسم مقدماتی با سخنرانی دبيرهمايش-خانم بهرمن- و مديرگروه کتابداری دانشگاه الزهرا خانم دکترباقری آغازشد. پس ازآن نوبت به ارائه مقالات رسيد. برای اين همايش حدود ۴۰ چکيده مقاله ارسال شده بود که درنهايت هشت مقاله پذيرفته و ارائه شد. پس ازهرچهار سخنرانی يک پنل بحث و گفتگو هم برگزارميشد و ارائه دهندگان مقالات به سوالات حضارپاسخ می دادند. کميته انتخاب مقالات اين همايش آقايان دکتر اميرغائبی- دکتر رضايی شريف آبادی و خانم دکتر رويا برادر بودند. مقالات مطرح شده دراين همايش جنبه های نظری تاثيرفناوريهای اطلاعاتی را بربخشهای مختلف کتابخانه مورد بحث قرارميدادند. چکيده مقالات به زودی ازطريق همين رسانه منعکس خواهدشد. آقايان حافظيان رضوی- زين العابدينی و جمعی ديگرازاساتيد کتابداری و اطلاع رسانی دراين همايش حضورداشتند. دکتررهنورد رئيس دانشگاه الزهرا نيز حضوری کوتاه دراين جلسه داشت. دراين جلسه آقای حافظيان رضوی نيزسخنانی ايراد کردند. درحاشيه همايش نيزنمايشگاهی ازتازه ترين کتابهای کتابداری و اطلاع رسانی با تخفيف ارائه ميشد. نمايشگاه مطبوعات هم البته نشريات دانشجويی- درکناراين نمايشگاه برگزارشده بود.اين مراسم درساعت ۴ با اهدای جوايز به ارائه دهندگان مقالات و پذيرايی ازحاضرين به پايان رسيد. گفتنی است که اين همايش باهمکاری انجمن کتابداران ايران برگزارشد. ازتک تک برگزارکنندگان اين همايش که موجب می شوند کتابداران و اهالی کتاب دورهم جمع شوند و باهم بحث و گفتگو نمايند سپاسگزاريم.

ازگذشته تا هنوز

آقای حافظيان رضوی درششمين همايش کتابداری دانشگاه الزهرا سخنرانی کوتاهی کردند. ايشان گفتند: شش سال پيش وقتی ما صحبت ازمرکزی که درآن کارميکنيم ميکرديم و می گفتيم دراين مرکزکامپيوترهست سی دی هست اينترنت هست... همه دانشجويان تعجب می کردند و با چشمانی حيرت زده مارا نگاه می کردند. همه فکرميکردند که وقتی فناوری آمد ديگرکتابداران را ازکتابخانه ها بيرون می اندازند. کتابداران بيکار و منزوی ميشوند. ولی امروزمی بينيم که کتابداران همچنان به مسيرخود ادامه ميدهند. اکنون کتابداران سوارماشين فناوری شده اند و ازآن به خوبی بهره می برند. ديگرنيازی نيست که به دانشجويان خود بگوييم به دنبال يادگيری فناوريهای اطلاعاتی باشيد. اين کاربه صورت خودجوش توسط آنان صورت ميگيرد. اکنون کتابداران ايرانی درسطح جهانی نيزحضوری فعال دارند. آقايان کوشا و شيری ازنمونه کتابداران بين المللی ما هستند. ايشان ازقول رئيس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گفتند که به واسطه تلاش کتابداران تعداد اعضای کتابخانه از۵ هزاربه ۵۰ هزارنفررسيده است. کتابداران بايد به رشته خود اطمينان داشته باشند. آنها بايد درپرتو تلاش و جديت ازهمه چيز فناوری اطلاعاتی به سود جامعه اطلاعاتی و پيشبرد اهداف کتابخانه استفاده کنند. کتابداران بايد تمام جنبه های مختلف فناوری اطلاعاتی را درنظربگيرند و استفاده کنند. آنها نبايد تک بعدی باشند..

خبرهای جديد ازانجمن فارسيها

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه فارس در روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۴ آغاز به کار کرد . در این جلسه بعد از سخنرانی آقای عمرانی و دکتر مهراد و قرائت اساسنامه انجمن توسط دکتر حیاتی ، انتخابات هیات رئیسه انجمن برگزار شد و کتابدارن حاضر شش نفر را بعنوان اعضاء اصلی هیات رئیسه به شرح زیر انتخاب نمودند. البته مطلب ذکرشده به نقل ازکتابداران دانش پژوه است. قدم نورسيده مبارک. هم انجمن و هم اين وبلاگ جديد کتابدارانه که خوش ترکيب هم هستند...

دکتر زهیر حیاتی- آقای بابک پرتو-خانم لیلا سودبخش -خانم ملیحه نیک کار- آقای علی حمیدی- آقای علی گزنی به اين عزيزان تبريک می گوييم.

شنيده های سانسورانه

شنيده ها گفتند که آقايان الف. م. چ و ی. ن که البته ترکيبی بود ازاسم کوچک و نام فاميلشان- دکترای کتابداری دانشگاه آزاد پذيرفته شده اند. البته بدون کنکور و با همان شرايط ويژه ای که گذاشته بود. ممکن است که ازما نشنيده بگيريد؟ البته گويا به اين فهرست آقای م.ع.ح و چند تا ازخانمها اضافه شده اند. ازاطلاع رسانی شما دوست عزيزممنونيم!

- شماره جديد وب شناسی که به صورت الکترونيکی منتشرميشود نيز درآمد. مقاله های جالبی دراين شماره به چشم ميخورند.

- قبلا اعلام کرديم که رتبه اول کنکورکارشناسی ارشد امسال ازدانشگاه قم بود. نام ايشان خانم فاطمه تقی پناهی بوده است. به ايشان مجددا تبريک عرض ميکنيم.باسپاس ازآقای ساجدی.

- اگراطلاعاتی راجع به جلسه روز سه شنبه انجمن کتابداران خوزستان به دستمان رسيد به انعکاس ماوقع خواهيم پرداخت.

يک سرويس اطلاع رسانی جديد(Enquire)

به وسيله اين سرويس اطلاع رسانی شبکه ای ميتوانيد سوال خودرا با کتابدارانی درانگلستان و ايالات متحده مطرح کنيد تا به شما پاسخ بدهند. فقط کافی است که نام و سپس ايميل خودرا وارد کنيد و بعد سوال خودتان را مطرح نماييد. اطلاعات بيشتر را ازاينجا بگيريد.

قحطی شقايق

نامه ای را که می خوانيد يک نامه سرگشاده است که به گروه خبری رسيده است. حتما شما که عضوگروهيد ازمحتوای نامه مطلعيد. اما برای آگاهی سايرين بخشهايی ازاين نامه را منعکس می کنيم. ببخشيد که يک کمی طولانی است. ولی چاره ای نيست. به هرحال آگاهی خيلی ها بدچيزی نيست. حتی اگرآنقدرطولانی باشد که حوصله ازکف برود:

"افسوس! فلسفه، طب، و تو نیز الهیات ملال آور!... شما را من با شور و شکیبایی به حد کمال آموخته ام؛ و اکنون منم اینجا، دیوانه بینوا، که از خرد و فرزانگی همان قدر برخوردارم که پیشتر بودم." (گوته، "فاوست")

  گاهی خودمان را مقصر شمرده ایم و زمانی سیستم آموزشی کشور را و زمانی ... را. فرقی نمی کند مهم این است که مشکلاتی وجود دارد و ما می دانیم تنها با همفکری و درک مشکل است که حل آن امکان پذیر خواهد شد.

و اما نامه از اداره آموزش و پرورش ناحیه 5 مشهد به کلیه مراکز آموزشی تابعه و دوایر اداری ارسال گردیده و موضوع آن تغییر سمت است. یکی از بندهایی که در این نامه آمده است مربوط به تغییر پست فعلی کارکنان به کتابدار است. در این نامه چنین ذکر شده است:

"همکارانی که مجاز به ارائه تقاضا می باشند:

...

q                        دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم در رشته های عمومی در صورت تمایل به کتابداری مشروط به طی دوره کارآموزی 120 ساعته کتابداری..."

 این نامه از سوی علیرضا دانشور فرد رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه 5 مشهد امضا و به مراکز ارسال گردیده است. بی گمان نمونه های دیگری از این دست به نواحی دیگر فرستاده شده یا فرستاده خواهد شد.

می دانیم

فردی که لیسانس کتابداری دارد 4 سال درس خوانده است. هر سال تحصیلی حداقل 8 ماه و هر ماه 4 هفته و هر هفته به طور متوسط – شاید حداقل – 8 ساعت سر کلاس حاضر شده است؛ یعنی در مجموع 1024 ساعت مفید (از اضافات آن صرفنظر می کنیم!) . یک فوق دیپلم کتابداری نیز نصف این زمان یعنی 512 ساعت آموزش کتابداری دیده است.

مسئله این است

حال با وجود این همه فارغ التحصیل در رشته کتابداری و در مقاطع مختلف – بگذریم از بالاتر از لیسانس! – چه توجیهی می توان بر این نامه یافت؟

آیا حق است بعد از 4 سال درس خواندن یعنی 1024 ساعت، کارشناس کتابداری مجبور باشد در یک شرکت تعاونی مصرف عمومی !!! مشغول به کار باشد در حالیکه دیگری با گذراندن 120 ساعت جای او را بگیرد؟

به یاد داشته باشیم این نامه نشان آن است که تساوی120=1024 از نظر بعضی درست است! البته شاید صرف داشتن مدرک فوق دیپلم رشته عمومی می تواند جایگزینی بر 904 ساعت باقیمانده شود.

در این 120 ساعت کدام یک از مهارتهای اطلاع رسانی!! آموزش داده خواهد شد؟ فهرستنویسی، خدمات مرجع، مجموعه سازی، روان شناسی کودک، ... ؟

مدرسان این 120 ساعت چه کسانی خواهند بود؟ به یاد نداریم به تازگی آموزش و پرورش دست به استخدام کتابدار زده باشد مانند سال پیش و سالهای قبل!!

آیا همان معلمان دبیرستانهای کار و دانش کتابداری مسئولیت تدریس را بر عهده خواهند داشت؟ اگر چنین است بهتر است در شرح درس مصوب جدید دروس فیزیک هم گنجانده شود چرا که هستند کارشناسان فیزیکی که سازماندهی تدریس می کنند!!! تازه این کار تخصصی است، هستند لیسانس های دیگری در مدارس که بعضا یک تنه به تدریس تمامی دروس کتابداری می پردازند از مجموعه سازی گرفته تا چاپ و نشر!

حال از تمام این ها بگذریم چگونه می توان وجه اجتماعی بهتری یافت در حالیکه افرادی پست و نام کتابدار را یدک می کشند که کتابدار نیستند؟! این تنها گوشه کوچکی از دردهای ماست.

از شما می پرسیم چه باید کرد؟ این نامه تنها گلایه ای کوچک است. ما در اینجا به طرح مسئله ای پرداخته ایم که آزار دهنده است و قصد جسارت به هیچ گروه یا فرد یا ... ای را هم نداریم.

تنها به حل مسئله می اندیشیم و منتظر عکس العمل کسانی هستیم که قدرت نشان دادن آن را دارند.

 

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٠٩ ‎ق.ظ ; شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم