کتابداران فردا

لزوم تهيه استاندارد براي خدمات مرجع ديجيتال(۱)

همانگونه كه مي دانيد خدمات مرجع قلب خدمات يك كتابخانه است و ازطريق اين خدمت است كه كتابخانه مي تواند خود را به جامعه اطلاعاتي در رفع نيازهاي اطلاعاتي آنها بنماياند. از اواسط دهه 1990 و به واسطه پيدايش اينترنت و فناوريهاي مختلف قالب ارائه اين نوع خدمات نيز متحول شد و انواع خدمات مرجع ديجيتالي به وجود آمدند. خدماتي از طريق پست الكترونيكي يا از طريق نرم افزارهاي مسنجر يا به صورت ويدئويي كه هركدام داراي ويژگيهاي خاص خودهستند و در اينجا قصد پرداختن به آنها را نداريم. اما همانند هر فعاليت ديگري لازم است كه در اين نوع خدمات اصول و خط مشيي حاكم باشد. مقاله اي كه توسط دكتر كوكبي در زمينه خدمات مرجع ترجمه شده و در كتاب مجموعه مقالات ايفلا 2001 به چاپ رسيده در اين مورد است. بخشي از آن را باهم مرور مي كنيم.
هيچ خط مشي ثابت و مدوني از سوي سازمانهاي كتابخانه هاي ملي درباره فراهم سازي خدمات ديجيتال وجود ندارد. بيشتر اصول و خط مشي ها مربوط به مواردي است كه در آنها كتابدار و مراجعه كننده رو در رو با يكديگر كار مي كنند. هنگامي كه خط مشي هاي بخش خدمات ارجاعي و بزرگسالان نوشته مي شد كاربران مرجع راه دور به مشترياني كه از طريق تلفن، نامه، نمابر، يا پست الكترونيكي سؤال مي كردند گفته مي شد. با پيشرفته شدن فناوري و تأثير آن بر خدمات مرجع، اين فرايند دشوارتر و پيچيده تر شده است.
كتابداران در همه جا
دانشجويان كتابداري دانشگاه هامبورگ، سياهه اي از فيلمها و كتابهايي كه كتابداران در آن نقشهاي برجسته و شخصيت اصلي را ايفا مي كنند تهيه و منتشر كرده اند.
فرصت مطالعاتی
مطلع شديم که دکتر فتاحی عازم فرصت مطالعاتی به استراليا(سيدنی) برای مدت شش ماه هستند. گويا اساتيد ديگر دانشگاهها مثل شيراز و اهواز نيز عازم چنين سفری هستند. برای همه آنها آرزوی موفقيت داريم.
کتابخانه سیار ولی ثابت
نخستين كتابخانه كوهستاني براي ارائه خدمات به كوهنوردان در ايستگاه پنجم تله‌كابين توچال در تهران افتتاح شد. اين كتابخانه با مساحت ‪ ۴۵‬مترمربع، سه هزار جلد كتاب در موضوعات علمي، مذهبي، ورزشي و غيره را به طور رايگان به شهروندان خدمات ارائه مي‌دهد. در اين كتابخانه ايستگاه روزنامه خواني راه‌اندازي شده و روزنامه‌ها و نشريات در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. ارائه اطلاعات لازم در زمينه آشنايي با قله توچال و مسيرهاي كوهنوردي، كتاب‌هاي كوهنوردي و راهنماي سلامت در سفر از ديگر خدماتي است كه كتابخانه توچال يه شهروندان ارائه مي‌دهد. به نقل از اينجا و با سپاس از آقای ساجدی
خود آموزی کتابداری
آورده اند که سه تن از کتابداران استان فارس موفق به کسب مقامهای اول و سوم کشور در دوازدهمين دوره سراسری خودآموزی کتابداری و اطلاع رسانی شدند. تا اينجای کار مشکلی نداشت اما کسی نبود توضيح بدهد منظور از دوره های خودآموزی چيست؟ تازه چرا يکی از کتابداران سال گذشته هم مقام اول کسب کرده بوده است؟ اگر کسی در اين جريان وارد است ذهنهای خفته نسبت به اين قضيه را بيدار سازد.
کم داريم
عضو هيات امناي نهاد کتابخانه هاي عمومي ايران گفت : مطابق استانداردهاي بين المللي کشور به 14 هزار کتابخانه و 140 ميليون جلد کتاب نياز دارد. هم اينک در کشور 1600 کتابخانه با 15 ميليون جلد کتاب وجود دارد.اين مسوول بيان کرد: کتابخانه هاي موجود کشور با 3 هزار و 600 کارمند اداره مي شود که 700 نفر آنها تحصيلات دانشگاهي دارند. وي با بيان اين که بايد به ازاي هر يک نفر ، 2 کتاب و هر 5 هزار نفر ، يک کتابخانه در کشور موجود باشد ،افزود: اما براي هر 4 نفر فقط يک کتاب و به ازاي هر 42 هزار نفر يک کتابخانه داريم. جام جمنکته: درزمان ماضی برنامه ای پخش میشد به نام آدینه که جملات قصار از بزرگان را پخش میکرد و بعد جمعی یا می خندیدند یا می گفتند که هورا.ما برای تنوع به دومی اکتفا می کنیم!
ويدئو كنفرانس در كتابخانه ملي ايران
ايران، به تازگي سيستم ويدئو كنفرانس بين دو ساختمان كتابخانه ملي و گنجينه اسناد ملي راه اندازي شده است. سيستم ويدئو كنفرانس به منظور برگزاري جلسات مشترك ميان مديران و كارشناسان دو مجموعه جدا از هم كتابخانه ملي و اسناد ملي مورد استفاده قرار گرفته است. انتقال صوت و تصوير با كيفيت مناسب (به صورت زنده) بين دو سالن كنفرانس از ويژگيهاي اصلي اين سيستم مي باشد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱:٤۱ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٢٩ تیر ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم