کتابداران فردا

لزوم تهيه استاندارد براي خدمات مرجع ديجيتال(2)

يكي از دشواريهاي خدمات مرجع ديجيتالي اين است كه ارتباط در محيط پيوسته( به ويژه درگفتگو) با ارتباط رودر رو متفاوت است(نبود نشانه هاي غيركلامي، عدم امكان نشان دادن رفتارهاي خلقي و ظاهري و غيره). اغلب آنچه درباره چگونگي انجام دادن يك مصاحبه مرجع نوشته شده، فرض را براين مي نهد كه كتابدار و كاربر رو درروي يكديگر قرار دارند. در حاليكه حجم كوچكي از انتشارات به چگونگي تعامل درخدمات مرجع پست الكترونيكي مربوط است و آثار به مراتب كمتري در يك خدمات گفتگو وجود دارد. مساله ديگر اين است كه چشم انداز اطلاعات از زمان نگارش استانداردها در اواسط دهه 1990، به طرز چشمگيري تغيير يافته است و اين امر كتابداران را وادار مي كند تا دوباره بينديشند كه كاربران آنها كيستند، نيازهاي اطلاعاتي كاربران آنها چيست، و كتابخانه ها اكنون چگونه مي توانند آن نيازها را پاسخ دهند. يكي از روشهايي كه كتابداران مرجع مي توانند به وسيله آن با مسائل جديدي كه روياروي آنهاست كنار بيايند ساختن استانداردها و خط مشي ها براي اين مراكز خدمات نوين ديجيتالي است.
مشكلات منابع خاكستري
پيش ازاين به طور مختصر درباره منابع خاكستري شرح داديم. علاوه بر مزايايي كه اين منابع در توليد و گسترش دانش و اطلاعات علمي دارند، داراي مشكلاتي نيز مي باشند.اين بار خيلي كوتاه به بيان مشكلات اين منابع خواهيم پرداخت. جستجو و شناسايي اين منابع و نيز دسترسي به آنها دشوار است و اينكه اين متون به طور دقيق براي چه كساني مهم است اغلب نامشخص است. يكي ازمشكلات اصلي منابع خاكستري توليد است. چرا كه متخصصان فني در شركتها و همچنين ديگر مؤسسات امريكاي لاتين و كارائيب، عادت به ثبت يافته ها و اكتشافات خود ندارند. كشفياتي مهمي كه بعضا در مؤسسات به ثمر مي رسند، به گونه اي ثبت نمي شوند كه اجازه بهره برداري از آنها به ساير بخشهاي مؤسسه يا حتي كشور داده شود. اين امر دو مشكل جدي فرا روي كتابداران را در شركتها و صنايع نشان مي دهد، يك مشكل از نظرمتقاعد كردن متخصصان فني به ثبت كشفياتشان است، مشكل ديگر مجاب كردن شركتها به ارائه نظامي براي نگهداري شيوه هاي انجام كار يا Know-How شركت مي باشد.
تازه ترين شماره
جديدترين شماره نشريه الکترونيکی IR منتشر شد. دراين شماره درباره تکامل علوم اطلاع رسانی-رفتار اطلاع يابی اقتصاددانان-ابعاد مديريت دانش-و ساير مطالب جديدو جالب و متنوع ديگر درحيطه کتابداری و اطلاع رسانی خواهيد خواند.
مکانيزه شدن يک کتابخانه
مطلع شديم که کتابداران کتابخانه سازمان برق در کرمانشاه سيستم امانت اين کتابخانه را پس ازتلاشی چندماهه خودکار و مکانيزه کرده اند. اين موفقيت را به کتابداران اين کتابخانه تبريک می گوييم. تلاش بی وقفه کتابداران اين کتابخانه باعث شده است تا مسئولان سازمان بينش بسيار مثبتی نسبت به اين کتابخانه داشته باشند به طوريکه کتابدار اين کتابخانه مرتب درجلسات تخصصی سازمان حضور می يابد. خانم فتاحی کتابدار فعال اين کتابخانه تاکنون چند مورد سمينار برای کارکنان سازمان ارائه داده اند که جديدترين آن درروزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و موضوع آن پنج اس خواهد بود. پنج اس در واقع پنج تا كلمه است كه با اس شروع مي شود و به آراستگي و ساماندهي محيط كار كمك شاياني مي كند. ايشان از اسفند ماه۸۳ روی اين پروژه کار ميکردند. عنوان دقيق سمينار ايشان چنين است:آشنايي با مفاهيم 5S و اصول اجراي آن در سيستم اداري . برای ايشان آرزوی توفيق داريم. ضمن اينکه چنين حرکتهايی از سوی کتابداران می تواند خيزش بزرگی در ارتقای شغلی و تحول نگرش کارکنان سازمانها نسبت به کتابداران باشد. ضمن حمايت از برداشتن اين گامها منتظر تحرک ساير کتابداران قدرتمند کشور نيز هستيم. از خانم فتاحی به خاطر قراردادن این خبر در اختیار ما بسیار ممنونیم.
امضا قرارداد بين کتابخانه ملی ايران و واتيکان
در جريان ديدار سيد كاظم موسوي بجنوردي ـ رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي جمهوري اسلامي ايران ـ بين او و دن رافائل فارينا ـ رييس كتابخانه پاپي واتيكان ـ يك موافقت نامه كاري به امضا رسيد. اين موافقت نامه روز چهارشنبه در جريان رسمي موسوي بجنوردي كه بنا به دعوت همتاي واتيكاني خود به اين كشور سفر كرده است، به منظور گسترش همكاري هاي فرهنگي بين دو كشور به امضا رسيد. طبق مفاد اين موافقت نامه، كتابخانه پاپي واتيكان مجموعه نسخه هاي خطي خود به زبان فارسي، عربي، تركي، سرياني، عبري و ارمني خود را به صورت لوح فشرده در اختيار كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران قرار خواهد داد. ايسنا

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱:٥٢ ‎ب.ظ ; جمعه ۳۱ تیر ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم