کتابداران فردا

اصول واشنگتن دي سي

اصول واشنگتن دي سي به منظور حمايت از دسترسي رايگان و گسترده به انتشارات علمي، به خصوص منابع پزشكي و علمي، توسط 48 ناشر غير انتفاعي تهيه و منتشر شده است. در اين اصل درباره اهميت دسترسي رايگان به منابع بحث شده است. براي يافتن اطلاعات كاملتر درباره اين اصول اينجا را كليك كنيد.
ادغام كتابخانه و آرشيو فني
كتابخانه و آرشيو فني شركت برق منطقه اي غرب كه دو مجموعه مجزا بودند و در اتاقهاي مجزايي بودند قرار است كه ادغام شوند. ادغام هم به اين صورت است كه چند اتاق نزديك آرشيو فني رو دارند ديوارشو خراب مي كنند و بعد از گچكاري و ... كارهاي ساختماني مجموعه منابع و قفسه هاي كتابخانه و آرشيوفني به آنجا انتقال مي يابند. با سپاس از خانم فتاحی.
چهره های ديدنی
از چهره های ديدنی يکی هم چهره يک دانشجويی است که در شرف دفاع است و رساله خود را به داوران نيز تحويل داده ولی بعد ازاينکه کار ازکار گذشت و تنها چندروز به ارائه اش مانده هوس ميکند تورقی مجدد بر رساله خود داشته باشد و در نهايت واماندگی ببيند که سه تا اشتباه در چند سطر به طرز وحشتناکی در حال خودنمايی هستند. چهره وی واقعا تماشایی است...
مرور یک پژوهش
وود وارد (1997) روي واكنش كاربران دراستفاده ازمجلات الكترونيكي رايگان و غيررايگان پژوهشي صورت داد.اين بررسي روي دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي رشته هاي رايانه، روانشناسي، تربيت بدني، علوم انساني و كتابداري و اطلاع رساني با توزيع پرسشنامه هايي انجام پذيرفت. به دليل اينكه استفاده ازمجلات الكترونيكي نيازبه استفاده ازكلمه عبور داشت بيش ازنيمي ازكاربران ترجيح دادند كه ازمجلات چاپي يا مجلات الكترونيكي رايگان استفاده نمايند. دانشجويان خواهان اين امربودند كه براي دسترسي به مقالات تمام متن، بايد مراحل اضافي و غيرضروري وقت گيررا حذف كرد. دانشجويان عقيده داشتند مقالات مجلات بايد درقالبهايي باشند كه آنها بتوانند مقالات مورد نظرخودرا روي رايانه خود به راحتي بارگذاري كنند. درنهايت، پژوهشگر به اين نتيجه رسيد كه ازنظردانشجويان تفاوت چنداني ميان مجلات الكترونيكي اشتراكي رايگان و مجلات الكترونيكي رايگان وجود ندارد. سرعت پائين و كم بودن پهناي باند اينترنت ازعواملي هستند كه دانشگاه بايد به آنها توجه كند و اين مسأله را جهت دسترسي سريع كاربران به مجلات الكترونيكي برطرف نمايد.
منتخبی از سخنان دکترحری
...اساس كار اين است كه ما علم را از يك دايره محدودى فرا ببريم و آن را براى لايه هاى مختلف جامعه، قابل درك كنيم. پيش از اين تصور مى شد كه به محض اينكه علم از ذهن صاحب علم بيرون مى آمده و مكتوب مى شده، به آن عمومى كردن علم مى گفتند. حتى عده اى معتقد بودند علميت علم در اين است كه به نحوى قابل درك، شناخت و ارزشگذارى باشد. دانشى كه در ذهن يك فرد محبوس است هرگز به درجه علميت نمى رسد و معمولاً قابليت ارزشگذارى ندارد و زمانى مى تواند قابل ارزشگذارى باشد كه عمومى شود، منتشر شود و به صورت مكتوب يا ضبط شده دربيايد، تا ديگران نظر دهند و همين تعاطى اين نظرات است كه سبب مى شود پديده اى جنبه علمى پيدا كند يا خير. .به نقل از روزنامه ایران.۱۲ شهریور.
گوگل را دوست داريم هنوز
هفتم سپتامبر۱۹۹۸ يک موتور کاوش قوی پا به عرصه ظهور گذاشت که عصای دست اغلب کاربران حرفه ای اينترنت شد. هفت سال از آن تاريخ می گذرد و گوگل ما ميتواند ميلياردها صفحه وب را برای ما بازيابی کند. گوگل خدمات فراوانی برای ما ارزانی داشته است.جی ميلی که ارائه کرد سبب شد تا کليه ارائه دهندگان خدمات پست الکترونيکی برخود بلرزند و به ارتقا‌ء خود بينديشند. گوگل اسکولار هنوز رقيبی پيدا نکرده است. پس گوگل را دوست داريم هنوز...

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٢:٤٥ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱٧ شهریور ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم