کتابداران فردا

بالاخره باز شد...

بعداز مدتها بالاخره پرشين بلاگ هم باز شد. دوباره پرحرفی های ما شروع شد! اما خبر اول! يک سری به اطلاع رسانان شيراز بزنيد ببينيد چه غوغايی است. خبر دوم اينکه وبلاگ انجمن کتابداران شاخه فارس هم راه اندازی شده است. خبر سوم اينکه ابسکو و ساينس دايرکت مجددا در اهواز قابل استفاده هستند. خبرچهارم اينکه هفته پژوهش نزديک است و به زودی برنامه هايش اعلام ميشود. خبر بعدی اينکه دوگروه بحث در گروه کتابداری دانشگاه چمران اهواز راه اندازی شده است که البته فقط دانشجويان و اساتيد اهواز ميتوانند در آن عضو شوند و پيام رد و بدل کنند.

اولين همايش کتابداران آبادان(۳)

در ادامه بازديدی از کتابخانه مهندسی مواد در پالايشگاه آبادان به عمل آمد. کتابدار اين کتابخانه خانم دريسی پور به تنهايی اين کتابخانه را اداره ميکرد و اقتدار يک کتابدار علاقه مند را درآنجا نشان می داد. نظم و ظرافت و زيبايی در تمام کتابخانه به چشم می خورد. رده بندی کتابخانه کنگره بود و حتی سی ديها هم در قالب طرح کنگره رده بندی شده بودند. اين کتابخانه که نمادی از اداره کتابخانه توسط تک کتابدار بود به خيلی از کتابدارنماها نشان داد که ميتوان بدون غرولند کردن و قيم مابی برای کاربران به راهنمايی و هدايت مشتريان خود بپردازند. حتی اين کتابدار نقشه راهنمای کتابخانه را هم تهيه کرده بود. کاربران اين کتابخانه مهندسان پالايشگاه بودند. پس از اين کتابخانه- فرهنسگرای نفت و کتابخانه آن بازديد شد. مجموعه غنی از منابع داستانی و تاريخی و ادبی در اين کتابخانه وجود داشت که در نوع خود کم نظير بود. کتابداران  اين کتابخانه از روشهای رده بندی کلاسيک استفاده نمی کردند و روش خاص خودرا داشتند. چون بر مجموعه تسلط کافی داشتند.اين مساله نشان داد که در جاهايی که روشهای ديگر موجب بهره بری از منابع اطلاعاتی ميشود ميتوان از روشها هم برای رده بندی منابع استفاده نمود. در کنار مجموعه ادبی و تاريخی-فضايی هم به مطالعه کودکان و نقاشی کشيدن آنها اختصاص داشت که بسيار جذاب و ديدنی بود. بعد از بازديد از اين کتابخانه ها و بازگشت به تالار مهر نوبت به سخنرانی های آقای زين العابدينی و خانم مکتبی رسيد که در يادداشتهای بعدی به آن می پردازيم...

يک گام به جلو: صد پله سقوط

درخبرها آمده بود که ايران از نظر استفاده از اينترنت از کشورهای خاورميانه هم پائين تر است. خب جای تاسف داشت. ولی...اين دئگر به زيرساختها و عوامل مختلف در جامعه و لايه های مختلف آن بر می گردد. مثلا درنظر بگيريد که کتابخانه يک دانشگاه ميليونها تومان هزينه ميکند تا يک پايگاه اطلاعاتی را برای استفاده دانشجويان و اساتيد تهيه کند اما آمار نشان می دهد که ميزان استفاده از اين پايگاه از ده درصد هم کمتر است. اين تازه يک جنبه از استفاده از اينترنت درکشورمان است. مسائل فرهنگی و سياسی و اجتماعی و اقتصادی هم در اين امر دخيلند که خيلی جای بحث دارد. اميدواريم که به آخر بودن عادت نکنيم. جدول زير از وبلاگ کتابدار پارسی ميباشد. وی با یک دستور  در موتورهای کاوش حوزه سطح بالای کشورها را با هم مقایسه کرده است. دستور site:ir امکان جستجو در گوگل و یاهو را فراهم می نماید.

خاورمیانه

گوگل

یاهو

اسرائیل    (il)

17,600,000

29,000,000

ترکیه       (tr)

9,550,000

29,500,000

عربستان (sa)

2,730,000

3,530,000

ایران       (ir)

2,560,000

3,250,000

 

مسابقه‌ي اطلاعات تخصصي كتابداري و اطلاع‌رساني
شرکت خدمات اطلاع رسانی کتابداربه مناسبت هفته ی کتاب و کتاب خوانی، مسابقه ای را برگزار می کند.  برای شرکت در این مسابقه فرم هائی به صورت پرسشنامه تهيه و تنظيم شده است که علاقمندان بايد آن ها را تکميل کرده و تا پایان آذرماه جاری به نشانی شرکت کتابدار ارسال نمایند. از طریق این نشانی میتوانید به سوالات دسترسی پیدا کنید. با سپاس از آقای زین العابدینی

مرور يک پروپوزال

روز گذشته در کتابخانه مرکزی دانشگاه چمران اهواز پروپوزال خانم باجی از دانشجويان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی مطرح شد. در اين يادداشت  به انعکاس محتوای پروپوزال ايشان می پردازيم. عنوان کار: بررسی ميزان مطابقت موضوعی کتابهای مناسب دانش آموزان دوره راهنمايی معرفی شده توسط شورای کتاب کودک در فاصله سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ با گرايشهای موضوعی مطالعه درميان دانش آموزان دوره راهنمای شهر اهواز بود. (يکی از ايراداتی که به ايشان گرفته شد طولانی بودن عنوان و برخی ابهامات در آن بود). پژوهشگر دريافته بود که از يک سو عدم مطابقت کتابها با نيازها و علاقه مخاطب به عنوان مسئله ای مهم در بی علاقگی قشر کودک و نوجوان به مطالعه مورد توجه محققان بوده و از سوی ديگر نيز تا کنون تحقيق کاملی که به بررسی مستقل اين مساله بپردازد صورت نگرفته است. پژوهش حاضر قصد دارد ميزان مطابقت موضوعات کتابهای مناسب دانش آموزان دوره راهنمايی با نيازها و گرايشهای موضوعی مطالعه در بين دانش آموزان اين دوره در شهر اهواز را تعيين نمايد. جامعه پژوهش دو قسمت است: کل کتابهای مناسب دانش آموزان دوره راهنمايی(گروه سنی د) معرفی شده  توسط شورای کتاب کودک در فاصله سالهای ۱۳۸۰-۸۳ و دانش آموزان دوره راهنمايی شهر اهواز که نمونه گيری روی آنها به صورت خوشه ای چند مرحله ای انجام خواهد شد.

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٥٢ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱٤ آذر ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم