کتابداران فردا

بررسی همکاری گروهی نویسندگان در مقالات تألیفی(۱)

مطلبی که در چند قسمت از نظرتان خواهد گذشت درزمينه ميزان همکاريهای علمی نويسندگان در نگارش مقالات است که به طور اخص به ميزان همکاريها ميان نويسندگان حوزه کتابداری و اطلاع رسانی خواهد پرداخت. گفتنی است که اين مطالب برگرفته از پروپوزال آقای عبدالمجيد دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه چمران اهواز می باشد.

 افزایش حوزه های میان رشته ای باعث پویایی بیشتر علم جهانی و حتی رشد آن در دهه های اخیر شده است. بنابراین محققان در هر حوزه علمی دیگر توانایی انجام فعالیت های پژوهشی را به صورت فردی ندارند وپژوهش های گروهی تلاشی برای اشتراک فکری دو یا چند محقق  به منظور استفاده از تخصص های یکدیگر می باشد(عصاره، a 2005). تعداد مقالات گروهی بین المللی در سراسر جهان به صورت مداوم در حال رشد بوده است واز 8/7 درصد در بین سال های 88-1986 به 8/14 درصد در سال های 97-1995 افزایش یافته است(گوپتا، ژاوان وعصاره، 2004). این امر بیشتر به سبب تأثیر همکاری علمی بین المللی در محیط های پژوهشی می باشد که منجر به توسعه نیروی انسانی وامکانات، پیشرفت فن آوری، وتولید واشتراک دانش می شود.

    مشارکت علمی در ابتدا توسط شیمیدانان فرانسوی در اوایل قرن نوزدهم به وجود آمد وتا جنگ جهانی اول به آرامی رشد یافت، اما بعد از آن با سرعت ببیشتری به رشد خود ادامه داده است(عصاره) . برخی از دلایل این رشد سریع ممکن است به دلیل مزایای مشارکت علمی شامل تبادل مؤثر ومفید نظرات، افزایش کیفیت مقالات گروهی، دریافت استنادهای بیشتر، استفاده از تخصص ومهارت نویسندگان همکار، افزایش احتمال چاپ مقالات گروهی در مجلات معتبر علمی، افزایش تعداد مقالات اعضای هیات علمی دانشگاه ها جهت ارتقای رتبه، افزایش انگیزه در محققان برای انجام فعالیت های پژوهشی وابزاری برای مقابله با انزوای علمی باشد. علاوه بر این، سیستم های ارتباطی کم هزینه همانند پست الکترونیکی، دسترسی از راه دور به پایگاه های اطلاعاتی پیوسته وتسهیلات موجود در وب جهانگستر نیز از دلایل این رشد سریع به نظر می رسند. محققان اکنون کمتر به کار انفرادی بر روی فعالیت های پژوهشی خود نسبت به گذشته تمایل دارند. به طور تاریخی، رشته های علوم کاربردی بیشتر از علوم اجتماعی وانسانی همکاری گروهی داشته اند.  در زمینه کتابداری و اطلاع رسانی، مقاله جیمز تری نمونه چشمگیری از رشد پژوهش های گروهی می باشد. تری نویسندگان تمام مقالات مجله« کتابخانه های دانشگاهی و پژوهشی» منتشر شده بین سالهای 1939 تا1994 را بررسی کرد. او به این نتیجه رسید مقالات تک نویسنده به طور مداوم از 7/95 درصد طی 5 سال از1939 تا 1944 به 5/40 درصد برای دوره زمانی 1989 تا 1994 کاهش یافته است( هارت ،2000).  ادامه دارد... 

 آزادی دسترسی به اطلاعات و سانسور

مطلب زير بدون هر گونه سوگرفتگی برگرفته از جلد دوم کتاب در آمدی بر کار مرجع اثر ويليام کتز می باشد. با سپاس از آقای سهيلی به خاطر اينکه اين متن را دراختيار ماگذاشتند.

  اگر چه موقعیت انجمن کتابداران آمریکا به طور واضح و مناسبی درباره" آزادی فکری" روشن است، سانسور هنوز مسآله ای فوری و پایدار در کل کتابخانه  در تمام سطوح خدمات  باقی مانده است. انجمن کتابداران آمریکا به شدت در برابر تهدیدات سانسور اقدام به عمل آورده و این امر موضوعی جاری در بین کتابخانه ها است که سالهای سال مورد بحث واقع شده است. بحث سانسور باید نگاهی به افراد گمراهی که می خواهند تمام آثار مرجع را ( شامل فرهنگها) با لغات چهار حرفی از میز امانت برداشته شده اند در بر بگیرد. گروههای سیاسی اغلب برای جابجایی کتابها با دیدگاههای متضاد فشار می آورند. نوع بی سر وصدایی از سانسور این است که ناشری که یک کتاب مرجع را مضایقه می کند ، زیرا این کتاب ممکن است عقایدی را برافروزاند  یا ، متداولتر، چون آن کتاب اگر چه با ارزش است نمی خواهد درآمد کافی داشته باشد. در داخل یا خارج از بخش مرجع سوال طبیعی این است آیا کتابخانه باید چنین عنوانی را خریداری کند؟ نکته بیشتر پالایش شده این است که، اگر این کتابها خریداری گردند، آیا باید آنها رابه بخش مرجع محدود کرد؟ این نوع پرسش که سزاوار پاسخ است، بستگی به خود کتابخانه و جامعه دارد. کتابداران ممکن است اذعان کنند که زمانهایی وجود دارد هنگامی که یک اثر مرجع در مورد چگونگی انجام یک کار مهم نیست که چقدر عام باشد نباید در کتابخانه وجود داشته باشد. آیا این کار بی احترامی به اعتقادات مقدس آزادی مطالعه است؟بله، بی حرمتی است. دیدگاه خاص نویسنده این است که نباید هیچ گونه سانسوری وجود داشته باشد و هر کتاب یا هر شکلی از ارتباطات ، که به قانون بی حرمتی نمی کند، باید  برای افرادی که تقاضای استفاده از این منابع رادارند در دسترس باشد. رد سانسور ممکن است این باشد که کمتر تبهکاری از کتابخانه استفاده می کند، و تنها راه واقعی که در کتابخانه به جنایات پرداخته می شود این است یک کتاب درباره آن نوشته شود. و شواهد نشان می دهد که تبهکاران خیلی کم از خواندن چنین مطالبی ایده می گیرند، خواه آن هزلیات یا دستنامه" چگونگی انجام یک کار" باشد.

 برنامه گروه کتابداری و اطلاع رسانی اهواز در هفته پژوهش

اول: امروز شنبه ۱۹ آذر از ساعت ۱۴ تا ۱۸ کارگاه آموزشی شيوه های بهره گيری بهينه از اينترنت در پژوهش در کارگاه کتابداری برگزار می شود.
دوم: برنامه سخنرانی های علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه چمران اهواز به شرح زير است:
زمان سخنرانی از ساعت ۱۴ تا ۱۷- در تالار دکتر پاک سرشت.
 
 سخنران  موضوع سخنرانی
 دکتر زاهد بيگدلی اطلاعات-سياست و اقتصاد: سه ضلع مثلث استقلال ملی 
دکتر فريده عصاره  ميزان همکاری نويسندگان در توليد دانش نجوم 
 دکتر عبدالحميد معرف زاده بررسی سير پيدايش و گسترش مجلات در حوزه علوم تربيتی و روانشناسی 
 آقای حسين مرادی مقدم  نقش کتابخانه ها در  تحقيقات: تحول از نقش سنتی به نوين
 دکتر عبدالحسين فرج پهلو  برنامه ريزی راهبردی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی
 آقای محمد حسن عظيمی فناوری-زمان-هزينه و سازمان 
يادنامه استاد فرزانه

به اطلاع کليه اساتيدگرامی-دانشجويان عزيز-دوستان و آشنايان می رساند در نظر است با همکاری بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شيراز و خانواده فرزين يادنامه ای در بزرگداشت زنده ياد سرکار خانم فرزانه فرزين عضو هيئت علمی دانشگاه شيراز تدوين گردد. همکاری و همراهی کليه عزيزان گرامی تاثير  مهمی در غنای اين يادنامه خواهد داشت. خواهشمند است درصورت تمايل با توجه به نکات ذيل اقدام فرمائيد:

-مطالب ارسالی می تواند در قالب مقاله-خاطره-شعر و... باشد.

-موضوع مقاله در رابطه با شخصيت-علائق مشاراليه در ادبيات-فرهنگ-هنر-نقد کتاب-کتابخوانی و اطلاع رسانی و با ياد ايشان تهيه شده باشد.

-مطالب در صورت امکان حداکثر در چهار صفحه آچهار به صورت تايپ شده تنظيم گردد. مطالب ارسالی داوری و درصورت نياز ويراستاری و تلخيص خواهدشد. مهلت ارسال آثار تا پايان آذرماه جاری است. آثار خود را به بخش کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شيراز يا خانواده ايشان تحويل فرمائيد.

 

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۸:٥٢ ‎ق.ظ ; شنبه ۱٩ آذر ۱۳۸٤
Comments نظرات () لینک دائم