کتابداران فردا

کتابدارانه ها

کارگاه آموزشی شيوه های تشويق و علاقه مند کردن کودکان به مطالعه از تاريخ هفت خرداد در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در اهواز برگزار گرديد. در اين دوره مربيانی از اهواز-سوسنگرد-اميديه و ماهشهر حضور داشتند و اداره کارگاه و هدايت مربيان را خانم مکتبی دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه چمران اهواز بر عهده داشت. مربيان در آغاز دوره با الواح گلين و تاريخچه نخستين کتابها و کتابخانه ها و نيز نحوه ساخت اولين کاغذها توسط چينی ها آشنا شدند. اين نکته مطرح شد که مهمترين عامل در جهت کتابخوان کردن بچه ها اين است که لذت خواندنی را که خودمان تجربه کرده ايم به آنها انتقال دهيم. در اين صورت است که ميتوان مطمئن شد که کودک يا نوجوان علاقه مند به مطالعه شده است. رفتن به دامان طبيعت و حس نمودن آن فضا فرصتی است برای پرورش انديشه مخاطبين. تاريخچه اولين قصه ها و قصه گوها و نيز تفاوت بين داستان و قصه از ديگر مباحث مطرح شده در اين دوره بود. فرصت انتقال تجربيات کاری هريک از مربيان شرکت کننده به ديگران- استفاده صحيح از دايره المعارفها و کتابهای مرجع و نيز اجرای مسابقه با حضور گروهی مربيان از ديگر فعاليتهای صورت گرفته در اين دوره بود. به طور کلی دو مفهوم اساسی در اين دوره مطرح شد که خواندن چه نقشی در زندگی ما دارد و چرا کتاب می خوانيم؟
همچنين اين بحث مطرح گرديد که کتاب خواندن يک نياز محسوب می شود و بايد سعی نمود بچه ها را از اين طريق به خواندن دعوت کرد. ارائه نمودن مقاله هفت شادی کتاب خواندن از سوی اداره کننده کارگاه از جمله فعاليتهای اين دوره بود. ساير مطالبی که در اين کارگاه سه روزه مطرح شدند به اين شرح هستند: معرفی ادبيات فانتزی- فرق بين کتابهای مصور و تصويری- تجربيات شخصی مربيان در رابطه با مطالعه اعضا- قصه گويی و نمايش خلاق- ارزيابی کتب شعر- انواع داستانها و بررسی آنها- راهکارهای کتاب سازی و ... مربيان شرکت کننده در اين دوره ابراز داشته اند که برگزاری چنين دوره هايی نقش مهمی برای مربيان کانون دارد زيرا در راستای اهداف آموزشی سازمان است و کمک می کند مربيان در جهت تحقق اين اهداف گامهای بلندتر و محکم تری بردارند. اين کارگاه روز ده خرداد ماه به پايان رسيد. با سپاس از سرکارخانم مکتبی که گزارش اين کارگاه سه روزه را در اختيار ما قرار دادند.
آينده نمايه سازی استنادی(۳)


س: برخي ارجاعات مورد استناد در World Of Science(WOS) در قالب پيوندهايي عالي اضافه نشده اند چون ISI آنها را تحت پوشش قرار نمي دهد. به بسياري از آنها به دليل استنادهاي درهم و برهم در مجلات منبع كه جلد- صفحه گذاري- نويسنده يا نام مجله در آنها داراي غلط املايي است پيوند برقرار نمي شود. با چشم غير مسلح به سهولت مي توان اين اختلافات يا خطاها را در ارجاعات به مقولات مشابه تشخيص داد اما به نظر نمي رسد كه نرم افزار ISI اين مقولات را يك شكل نمايد. شما به ذهن خود فشار فراوانی می آورید و هزینه زیادی را برای توسعه برنامه ها جهت اصلاح طبیعی سازی این استنادهایی که دارای غلط املائی هستند صرف نمائید و جو هر فراوانی برای آموزش ویراستاران و نویسندگان درباره مفاهیم این درهم ریختگی هدر برود. به طورکلی، چه درصدی از استنادها از انواعی هستند که نتایج را پراکنده و پیوندها را در WOSفلج می کنند؟


ج: در پشت صحنه محصول نمایه استنادی علوم، کاربران عموماً از درجه قابل توجه کار صورت گرفته توسط موسسه اطلاعات علمی در یکی کردن متغیرها آگاه نمی باشند. در واقع آنها هم اینک از خطاهای نویسندگان، بیشتر آگاهی پیدا کرده اند چون ویرایش وبی، خطاهای آنها را برجسته می سازد. مقاله ای که 500 بار مورد استناد قرار می گیرد، درنمایه استنادی فقط یک خط آبی را به خود اختصاص می دهد، در صورتی که تعداد فراوانی استناد مختلف باقی مانده که زیر آنها خطی کشیده نشده است. به هر صورت، علی رغم درصد بالای خطاها و حتی متغیرهای بیشتر، موسسه اطلاعات علمی به گونه ای فزاینده منابع گسترده تری را به کنترل کیفیت اختصاص می دهد. سئوال شما قدری پیچیده و ذاتاً مبهم می باشد. آیا منظور شما این است که چه درصدی از استنادها هنگامی که فردی به جستجو می پردازد مانع بازیابی مقالات استنادگر می شوند؟ یا اینکه منظور شما این است که چه درصدی، مطالعات کتابسنجی را تحت تأثیر قرار می دهند که ممکن است به ندرت به گونه ای صحیح بر ارجاعات مورد استناد که پیشینه منبع موسسه اطلاعات علمی آنها را در بر می گیرد تکیه کنند؟  


واقعیت محض این است که شما می توانید با یک نظر به شناسایی متغیرهای آشکار در یک یا چند عنصر از استنادها بپردازید که پیشنهاد می کند در این زمینه فقط درصد اندکی از مقالات بازیابی نمی شوند. با این حال، بررسی های دقیق تر می تواند پراکندگی را که به واسطه هجی های مختلف در نامهای روسی یا اسپانیایی وجود دارد آشکار سازد. حتی در آن موارد، جستجوگران مجرب می دانند که باید به وارسی چنان متغیرهایی بپردازند. اما اغلب اشتباهات به واسطه نادرستی جلد یا شمار صفحات می باشند.


کوتاه و گويا


دو کتابدار کارشناس ارشد همراه با موج تعويض رئيس کتابخانه ميرزا از اين کتابخانه رفتيده شدند و طی آخرين خبرها دکتر انوشيروانی به جای دکتر علوی رياست اين کتابخانه را عهده دار شده است.


کودکانه
وبلاگ دوست من کتاب با مطالبی در ارتباط با ادبيات کودک و نوجوان وابسته به انجمن کتابداران شاخه فارس هم راه اندازی شد. برای خانم جوکار و دوستانشان آرزوی موفقيت داريم.
پرشين بلاگ تولدت مبارک
اين روزها سالگرد تاسيس پرشين بلاگ پر استفاده ترين سايت برای تهيه وبلاگهای فارسی است. ما نيز به سهم خود سالگرد راه اندازی اين وب سايت را به مديران آن تبريک می گوييم و از اينکه به کتابداران نيز اين امکان را دادند تا حرفهای خود را در سطح وسيع تری بزنند بی نهايت ممنونيم. ما کتابداران از اين لحاظ به آنها مديونيم. از آقای زين العابدينی نيز به خاطر يادآوری اين مسئله ممنونيم.
نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٦:۱٦ ‎ق.ظ ; شنبه ٢٧ خرداد ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم