کتابداران فردا

کتابدارانه ها

و حالا... عصرانه ها

اساتید گرامی و دانشجویان محترم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
با سلام
عصر روز پنج شنبه یازدهم آبان ماه یک گردهمایی کوچک و دوستانه خواهیم داشت و از ایده ها و نظرات و صحبتهای یکدیگر بهره مند خواهیم شد. وعده ما: کیانپارس- خیابان یازدهم شرقی(پویا(- بوستان محله ای رضا-
زمان: ساعت پنج بعدازظهر
از دوستانی که این پیام را دریافت میکنند و تمایل به حضور در این عصرانه هستند تقاضا می شود که حتما ابراز تمایل خود را برای شرکت در عصرانه کتابدارانه اهواز به گروه بحث الکترونیکی دانشگاه شهید چمران اهواز ارسال نمایند. لازم به ذکر است که این تصمیم به هنگام برگزاری جلسه انجمن کتابداران خوزستان با حضور آقایان دکتر فرج پهلو و زین العابدینی و خانمها آخشیک و مکتبی فرد اتخاذ شد. با سپاس فراوان

یادداشتهای سه شنبه

ایرانک

ايرانک بانک، نخستين بانک اطلاعات فرهنگ و ادبيات کودکان روز ٢١ آبان در مراسمى در خانه هنرمندان راه‌ انداى مى‌شود.
ايرانك بانك، نخستين بانك اطلا‌عاتى در ايران است كه اطلا‌عات كامل و گسترده‌اى را درباره‌ى زندگى، آموزش و پرورش، بهداشت، هنر و ادبيات كودكان ايرانى در دسترس همگان قرار مى‌دهد. بانك اطلا‌عات فرهنگ و ادبيات كودكان ايران، بر اساس يافته‌ها‌ى اطلا‌عاتى موسسه پژوهشى تاريخ ادبيات كودكان پايه گذاشته شده است.موسسه پژوهشى تاريخ ادبيات كودكان در آستانه‌ى پايان گرفتن طرح پژوهشى بزرگ تدوین مجموعه کتاب های تاریخ ادبیات کودکان ایران، با پايه‌گذارى ايرانك‌بانك، بر آن شده است كه اين اطلا‌عات گسترده را به دو زبان فارسى و انگليسى در دسترس علا‌قه‌مندان بگذارد.

مکان: خيابان ايرانشهر، پارك هنرمندان، خانه هنرمندان، تالا‌ر بتهوون
ساعت 16.30 - 19.30

بازهم نامه وارده

نامه اخیر در ادامه مطالبی است که اخیرا در گروه مطرح می شود و در یادداشتهای قبلی هم به آن پرداخته شد.

دوستان عزيز، اعضای محترم گروه
پيرو درخواست به جا و دلسوزانه استاد ارجمند آقای دکتر فتاحی که همواره با توجه و راهنمايی های ارزنده خود ما را ياری کرده­اند، برای اينکه انتقاد خود را به شيوه علمی و مستند و مستدل بيان کرده باشم، نکاتی چند را در خصوص کتابخانه منطقه­ای به اطلاع دوستان می­رسانم:
اولين نکته­ای که بسياری از همکاران نيز بر آن واقف هستند، بحث دوباره­کاری­ها و به نوعی کپی برداری­های اين کتابخانه از ساير کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی کشور است. به چند نمونه زير توجه کنيد:
1.     پايگاه اطلاعات مقالات تمام متن فارسی. اين دقيقا همان کاری است که سی دی نمايه سال هاست انجام می دهد.
2.     بانک اطلاعات چکيده پايان نامه های کشور. اين کار نيز از سال ها پيش توسط مرکز اطلاعات و مدارک علمی (پژوهشگاه فعلی) در حال انجام بوده است.
3.     اخيرا نيز اين کتابخانه با توزيع پوستر و تبليغات وسيع اعلام کرده که نمايه استنادی علوم را راه اندازی کرده است، حال آنکه اين کار از سال ها قبل توسط برخی اساتيد دانشگاه شهيد چمران اهواز و جهاد دانشگاهی در حال انجام بوده و حتی نرم افزارهایی نيز برای آن نوشته شده است.
4.     اکثر بانک های اطلاعاتی خارجی اين کتابخانه در حقيقت سی دی های خريداری شده از شرکت رزنت و نسيم ايمان است که آن ها را درون سرور قرار داده و به نام خود عرضه می کند.
5.     حتی در مواردی مشاهده شده که اين کتابخانه اسناد چاپ شده از سوی کتابخانه کنگره آمريکا را دستکاری کرده و با برداشتن آرم آن کتابخانه و چسباندن نام خود بر بالای آن مقالات، آنها را از طريق جرايد کثيرالانتشار به فروش رسانده است.
نظير اين کارها به وفور در اين کتابخانه انجام شده است و بنده فقط چند مورد را محض نمونه ذکر کردم.
و اما در خصوص نيروی انسانی:
1. مکان اختصاص يافته به نيروی انسانی در بدترين شرايط ممکن بوده و ذره ای نيز با استانداردهای موجود در خصوص فضا برابری نمی کند. کسانی که از نزديک اين کتابخانه را ديده اند، می دانند که نيروی انسانی آن در چه شرايطی کار می­کنند، در حداقل فضا با ميزهای چسبيده به هم. سالهاست که وعده يک ساختمان جديد به کارمندان داده شده اما خدا می داند که اين وعده کی محقق خواهد شد.
2. هيچ يک از کارشناسان مشغول به کار در اين کتابخانه حق شرکت در دوره های بازآموزی و ضمن خدمت را ندارند. بنابراين دانش کارشناسان اين کتابخانه پس از فراغت از تحصيل هرگز به روز نشده است.
3. می دانيم که بخش عمده ای از خدمات اين کتابخانه بر مبنای نمايه سازی استوار است. جالب است که بدانيد اين نمايه سازی ها توسط کارشناسان کتابداری و غير کتابداری انجام می شود که هرگز دوره نمايه سازی و چکيده نويسی را نگذرانده اند. همان طور که همگان مستحضر هستند نمايه سازی از جمله درس هايی است که در دوره کارشناسی ارشد ارائه می شود و فارغ التحصيلان کارشناسی هيچ آشنايی با آن ندارند.
4. دوام يک سيستم و اداره آن به نحو احسن در گرو داشتن پرسنلی علاقه مند و دلسوز است. وقتی از اين پرسنل هيچ گونه حمايت مادی و معنوی نمی شود، چگونه می توان انتظار داشت که با انگيزه و رغبت وظايف خود را انجام دهند؟ کارشناسان و اپراتورهای کتابخانه منطقه ای در حالی بار عمده کار اين کتابخانه را بر دوش می کشند، که از حداقل حقوق و مزايا برخوردار هستند. کافی است فيش حقوقی يکی از اين کارمندان جزء را با فيش حقوقی همتاهای آنان در ساير ادارات مقايسه کنيد. البته با احتساب حجم شديد کار.
در خصوص علمی و اصولی بودن کارهای انجام شده در اين کتابخانه نيز همين بس که تمامی بانک های اطلاعاتی موجود در اين کتابخانه متکی به هيچ تزاروسی نبوده و کاملا مدل سليقه ای و من در آوردی هستند. دوستان و سروران ارجمند بهتر از حقير به مشکلات استفاده از زبان طبيعی در بانک های اطلاعاتی تخصصی به ويژه در زبان فارسی، واقفند.
در اکثر دموها و بازديدها، هيچ اشاره ای به نام پارس آذرخش که سيستم جامع اين کتابخانه را حمايت می کند نمی شود، حال آنکه عمده کار را در حقيقت اين نرم افزار به انجام رسانده است.
مايلم نکته ای نيز در آخر عرايضم بيفزايم و آن هم اينکه چه خوب است که ما به جای آنکه در بند مطرح کردن خود و تمام کردن همه چيز به نام خود، با کمترين زحمت باشيم، کمی هم به فکر انجام کار برای رضای خدا و رواج کار خلق باشيم. که اگر اين طور بود اين کتابخانه به جای آنکه با استفاده از سرمايه های اين مملکت و به قولی بيت المال اقدام به چاپ يک نشريه خارجی شيک و پرطمطراق بکند، می توانست با استفاده از اعتبار و موقعيت خود، يک نشريه علمی پژوهشی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی به زبان فارسی منتشر کند. نشريه ای که برای جامعه کتابداری ايران، به مراتب مفيدتر از آن نشريه انگليسی زبان خواهد بود.
نویسنده : Amir Reza Asnafi : ۱:٤٩ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم