کتابداران فردا

بی خبر نمانيد..

سرکارخانم تهوری خواسته اند که مطلب زیر هرچه سریعتر به آگاهی کتابداران برسد: بدین وسیله از دوستانی که تاكنون در زمينه "شرح وظايف كاركنان شاغل در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني" كار تحقيقاتي انجام داده‌اند، براي يك كار پژوهشی مشابه دعوت به همکاری می‌شود. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر، با نشانی پست الکترونیکی اینجانب مکاتبه کنید. ztahavori@yahoo.com

هری پاتر: معجزه ای برای کتاب نخوانها یا....؟

سالهاست که هری پاتر وارد محافل کتابخوانها شده و چه بخواهیم و چه نخواهیم وارد عرصه ادبیات شده شاید هم خودش را به زور جا کرده... حتما ماجراهای هری پاتر را دنبال کرده اید و کتاب اخیر آن را هم خوانده اید. اما یک نکته در اینجا هست و اینکه هری تا چه حدی بر افزایش مطالعه میان افراد تاثیر گذار بوده است؟ طی مقاله ای که لینکش را در پایین خواهید دید کتابداران و مربیان بر این عقیده هستند که هرچند مجموعه کتابهای هری پاتر سبب شد که کودکان و نوجوانان بسیاری به خواندن این کتابها روی بیاورند و این کتابها برایشن بسیارجذاب بوده ولی به هیچ وجه در افزایش میزان مطالعه میان این افراد تاثیری نداشته است. حتی این تحقیق نشان می دهد که تعداد کسانی که پیش از این اهل مطالعه بودند رو به کاهش نهاده است. هری پاتر هرچند به عنوان یک پدیده پذیرفته شده ولی موجی است که خیلی زود فرو می نشیند.تحقیق حاضر نشان داده که نوجوانان ۱۷ ساله به مراتب میزان مطالعه شان از کودکان ۱۳ کمتر شده است. هرچند که این افراد از کسانی بودند که اولین دوره های پیدایش هری پاتر را تجربه کردند..... به هرحال نتایج این تحقیق را می توانید در این سایت ببینید....

http://www.insidebayarea.com/dailyreview/localnews/ci_6544335

حاشیه بدون سوگیری:

شاید سادگی متن و بیش از حد تخیلی بودن هری پاتر است که ذهن دیگر نمی پذیرد سراغ متن جدی و دیگری برود. البته به نظر می رسد یکی از عواملی که خیلی زود هری پاتر را به شهرت رساند و کتابهای آن به سرعت فروش رفت و نویسنده اش را به جایی رساند که حتی فکرش را نمی کرد تبلیغات فراوانی بود که روی این کتاب در رسانه های مختلف صورت گرفت. به انواع شیوه ها برای هری پاتر تبلیغ شد. در روزنامه ها-وبلاگها-وب سایتها و... سایتهایی مثل علاقه مندان هری پاتر- از هری چه خبر و نظایر آنها سبب شد تا این کتاب در تمام کشورها مورد استقبال چشمیری قرار بگیرد که حتی فیلمهای متعددی هم از آن ساخته شد. در قیاس با همتای آن-مانولیتو- که به دلیل واقعیتهای موجود در آن شیرین تر و جذاب تر بود خیلی کم در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت و اگر هم این کتاب خیلی زود توانست مورد اقبال عمومی قرار بگیرد به دلیل این بود که افراد علاقه مند به این کتاب خواندن  آن را به یکدیگر توصیه کردند. به هرصورت می بینیم که در عرصه مطالعه و کتاب تبلیغات چه نقش سازنده ای را ایفا می کند و در پدیده سازی چه خوب عمل می کند. 

نویسنده : Amir Reza Asnafi : ٥:٤۸ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٧ امرداد ۱۳۸٦
Comments نظرات () لینک دائم