پشتیبانی آنلاین یا از کتابدار بپرس؟

دیروز برایم یک مشکل ارتباطی موبایلی پیش امده بود. در گوگل جستجو کردم و دیدم همراه اول گزینه هایی را برای راهنمایی کاربران دارد که تلفن گزینه اول بود. از این راه که مرتب می گفت برای اینکه فلان شماره 1 را فشار دهید برای اینکه بهمان شماره 2 را فشار دهید به جایی نرسیدم. دیدم گزینه پشتیبانی آنلاین هم هست. با تردید وارد شدم و سوالم را وارد کردم. دیدم اپراتور خود را معرفی کرد و پاسخ را سریع داد. حیرت زده شدم! فکر نمیکردم چنین خدمتی آنهم در آن وقت شب وجودداشته باشد. یاد خدمات آنلاین کتابخانه ای افتادم. کتابخانه ها از اولین جاهایی بودند که این خدمات را ایجاد کردند و حالا شرکت های تجاری، دولتی و خصوصی گوی سبقت را از آنها ربوده اند. به گونه ای که بسیاری از افراد خبر ندارند که برخی کتابخانه ها مثل کتابخانه ملی خودمان یا کتابخانه های عمومی و دانشگاهی چنین امکاناتی را البته فقط در ساعات اداری به صورت گفتگوی همزمان دارند. وقتی به برخی همکاران دانشگاه یا دانشجویان چنین موضوعی را گفته ام تعجب کرده اند. ای کاش می شد موقعیتی فراهم شود که با توجه به شرایط فعلی شیوع کرونا ارائه خدمات کتابخانه ای آنلاین و پرسش از کتابدار، فقط محدود به ساعات اداری نباشد و کتابداران مجازی بتوانند در ساعتهای غیر اداری هم پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی مخاطبان خود باشند. یا حتی نشستهای آنلاین اینستاگرامی یا در سایر پلتفرمهای مجازی داشته باشند. البته گفتنش ساده است و نیازمند فراهم سازی زیرساختهایی مثل تامین هزینه اینترنت خانگی، پرداخت اضافه کار و غیره است ولی شدنی است. اگر به طور جدی بتوان روی آن فکر کرد حتماً می توان مثل شرکتهای خصوصی یا برخی ادارات دولتی چنین خدماتی را داشت و اثر اجتماعی کتابخانه ها را به صورت مجازی هم مشاهده نمود به ویژه در شرایط قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی.

/ 0 نظر / 87 بازدید