حذف می شویم؟

احترام به مشتری و خدمت مداری، از رازهای موفقیت یک نهاد، سازمان یا یک شرکت است. فعالیت یک شرکت زمانی ارزشمند است که در یک فضای رقابتی به جذب مشتری و ارائه خدمات مشتری پسند بپردازد. شرکتها باید شرمنده و نگران باشد که حتی یک مشتری از خدماتشان ناراضی باشد. چون نارضایتی یک مشتری از عملکرد شرکت یا سازمان، مرگ آن شرکت و سازمان را پیغام آور خواهد بود. وقتی برایمان رضایت یا فقدان رضایت مشتری فرقی نداشته باشد باید کار را تعطیل کنیم و برویم پی کارمان. طی سفری که در نوروز برای دیدار با والدین گرامی ام به شیراز داشتم هنگام برگشت، با تاخیر سه ساعته یکی از ایرلاین های قدیمی و معروف مواجه شدم. فکر می کردم چون شرکت خیلی نامدار و "هما" است دیگر همه چیز مرتب است. غافل از اینکه اشتباه تصور می کردم. بابت این تاخیر فراوان و کلافگی، هیچ بندی از بندهای حقوق مسافر رعایت نشد. حتی یک عذرخواهی ساده! شاید اگر بیشتر می گذشت بدهکار هم می شدیم که شما اصلاً اشتباه کردید سفر رفتید. این اساساً یعنی یک خودزنی برای یک برند معروف و بازاریابی منفی! یعنی دیگر سراغ من نیایید! اگر هم می آیید نرم و آهسته بیایید به قول سهراب. این قضیه به خصوص در کتابخانه ها خیلی شفاف است و می تواند اثرات نامطلوب فرهنگی را به دنبال خود داشته باشد. یعنی یک ضد تبلیغ اساسی برای کتابخانه. در واقع خدمت رسانی ضعیف و توجه نکردن به مشتری ها در کتابخانه ها همچون یک شیشه به قدری ظریف است که با تلنگری می شکند و چون تبعات اجتماعی و فرهنگی دارد می تواند منجر به حذف تدریجی کتابخانه ها از جامعه شویم. مراقب باشیم خودزنی نکنیم تا از چرخه خدمات فرهنگی و اجتماعی جامعه محو نشویم.

/ 0 نظر / 94 بازدید